Rynek audiowizualny w Polsce traci rocznie około 3 mld zł (672 mln euro) z powodu kradzieży treści wideo.
Ponadto, zgodnie z wynikami raportu przygotowanego przez firmę Deloitte i przeanalizowanego przez polską organizację antypiracką Sygnal, 7,3 mln polskich internautów przegląda strony oferujące nielegalny dostęp do treści audiowizualnych.
Sygnal zauważa, że choć liczba internautów oglądających pirackie treści faktycznie spadła o 900 tys. w ciągu ostatnich sześciu lat, to rynek audiowizualny odnotowuje coraz większe straty z tytułu piractwa. Oprócz kwoty 3 mld zł skarb państwa traci rocznie ok. 1,86 mld zł.
Częściowe ograniczenie piractwa w Polsce to efekt systematycznych i kosztownych działań branży audiowizualnej. Dostępne narzędzia i rozwiązania prawne nie są jednak w pełni skuteczne i konieczne jest dostosowanie prawa do standardów europejskich.
Z raportu wynika, że w 2022 roku liczba wejść na pirackie strony internetowe, które pokazują filmy i seriale, wzrosła o około 36%, a tych, które zawierają nielegalne emisje kanałów telewizyjnych, wzrosła o 8,8% w porównaniu z 2016 rokiem.
Mówi też, że wielkość konsumpcji pirackich treści w Polsce wynosi około 7,36 mld zł rocznie. Widzowie wydają zazwyczaj 30 zł miesięcznie na oglądanie pirackich treści na żywo i 27 zł miesięcznie na pirackie treści VOD. Od tego roku pirackie treści są oglądane w Polsce średnio 129,3 mln razy miesięcznie.
Komentując te dane, szefowa Sygnalu, Teresa Wierzbowska, powiedziała: „Roczna konsumpcja nielegalnie wyświetlanych treści, szacowana na 7,36 mld zł, to kwota, którą zapłacimy za roczny abonament usługi VOD wszystkich internautów w Polsce. którzy oglądają treści wideo… Analizując te dane, łatwiej wyobrazić sobie ogromne straty, jakie piractwo internetowe powoduje dla polskiej gospodarki i całej branży rozrywkowej. Należy również zauważyć, że użytkownicy nielegalnych źródeł są skłonni zapłacić za dostęp do platform oferujących transmisje na żywo oraz 27 zł za usługi wideo na żądanie. Z kolei legalne źródła oferują podobne koszty abonamentu.
Powiązany
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”
More Stories
Polski Instytut Sztuki Filmowej powołuje nowego prezesa po dymisji Radosława Śmijewskiego
Joanna Lisowska – droga do sławy na polskiej scenie
Ogłoszono tytuły Dni Polskich na rok 2024