W środę (czwartek AEST) Boeing po raz pierwszy wystrzelił astronautów, dołączając z opóźnieniem do SpaceX jako druga usługa taksówkowa NASA.
Para pilotów testowych NASA wyleciała na pokładzie kapsuły Starliner Boeinga na Międzynarodową Stację Kosmiczną, gdzie jako pierwsi polecieli nowym statkiem kosmicznym.
Lot Butcha Wilmore'a i Sonny'ego Williamsa miał trwać 25 godzin i wylądować w czwartek.
Spędzą nieco ponad tydzień w orbitującym laboratorium, po czym 14 czerwca powrócą na Starliner, aby wylądować na odległej pustyni w zachodnich Stanach Zjednoczonych.
„dalej, chodźmy!” Wilmore zawołał na kilka minut przed startem.
Pół godziny później on i Williams bezpiecznie dotarli na orbitę i ruszyli w pościg za stacją kosmiczną.
Po powrocie do Cape Canaveral kontrolerzy startu z ulgą wstali i zaczęli klaskać. Po wszystkich problemach poprzedzających środowy start, w tym dwukrotnym anulowaniu odliczania, wszystko przebiegło bezproblemowo przed startem i w jego trakcie, co wzbudziło gratulacje ze strony Elona Muska ze SpaceX i innych osób.
„Dziś wszystko jest gotowe” – powiedział Mark Nappi, kierownik programu Boeinga.
Po latach spowodowanych awariami statku kosmicznego, załoga Starlinera ma swój debiut w momencie, gdy firma zmaga się z problemami bezpieczeństwa na boku samolotu.
Willmore i Williams – emerytowani kapitanowie marynarki wojennej i byli mieszkańcy stacji kosmicznej – wielokrotnie podkreślali przed startem, że mają pełne zaufanie do zdolności Boeinga do prawidłowego wykonania tego lotu testowego.
Ze względu na słabe oprogramowanie pierwszy lot testowy Starlinera w 2019 r. musiał zostać powtórzony bez załogi, zanim NASA wpuściła astronautów na pokład.
Powrót w 2022 roku poszedł znacznie lepiej, ale później pojawiły się problemy ze spadochronem i trzeba było usunąć łatwopalną taśmę z kapsuły.
Środowy start był trzecią próbą z udziałem astronautów od początku maja i nastąpił po dwóch problemach związanych z rakietą, z których ostatni miał miejsce w ubiegły weekend.
Niewielki wyciek helu w układzie napędowym statku kosmicznego również spowodował opóźnienia, ale były one bardzo niewielkie i możliwe do opanowania.
„Dotarcie na pokład wymagało po prostu dużego wysiłku i należą się ogromne brawa dla całego zespołu za dotarcie na miejsce” – powiedział Steve Stich, kierownik programu ds. załóg komercyjnych w NASA.
Dziesięć lat temu Boeing i firma SpaceX Elona Muska podpisały kontrakt na przewożenie astronautów NASA na stację kosmiczną i ze stacji kosmicznej.
Agencja kosmiczna chciała, aby dwie konkurujące ze sobą amerykańskie firmy objęły to stanowisko po wycofaniu promów kosmicznych z użytku, płacąc 4,2 miliarda dolarów (6,3 miliarda dolarów) Boeingowi i nieco ponad połowę tej kwoty SpaceX, która zmieniła konfigurację kapsuły używanej do dostawy . Zaopatrzenie stacji.
SpaceX wystrzeliło astronautów na orbitę w 2020 r., stając się pierwszą prywatną firmą, która osiągnęła to, czego udało się dokonać tylko trzem krajom – Rosji, Stanom Zjednoczonym i Chinom.
Na stację kosmiczną przewieziono dziewięć załóg dla NASA, a trzy prywatne zestawy dla firmy z Houston zajmującej się czarterem lotów.
Wystrzelenie rakiety Atlas 5 ze stacji sił kosmicznych na Przylądku Canaveral było setnym wystrzeleniem rakiety Atlas 5 dla producenta rakiet United Launch Alliance.
Był to pierwszy lot astronauty na rakiecie Atlas od czasu „Merkurego” Johna Glenna ponad 60 lat wcześniej; Rakieta zwykle wystrzeliwuje satelity i inne statki kosmiczne.
Pomimo doskonałych wyników statku kosmicznego Atlas 5, obecność ludzi zwiększyła napięcie wśród dziesiątek pracowników NASA i Boeinga zebranych na Przylądku Canaveral i Centrum Kontroli Misji w Houston.
Starliner Boeinga i Dragon SpaceX zostały zaprojektowane tak, aby były w pełni autonomiczne i wielokrotnego użytku.
Wilmore i Williams od czasu do czasu będą ręcznie sterować pojazdem Starliner w drodze na stację kosmiczną, aby sprawdzić jego systemy.
Jedyna przeszkoda na początku lotu dotyczy układu chłodzenia kapsuły. Zanim grzejniki przejęły kontrolę na orbicie, zużyto więcej wody, niż oczekiwano.
Zbiornik zostanie napełniony zanim wrócisz do domu.
Jeśli misja przebiegnie pomyślnie, począwszy od przyszłego roku NASA będzie obsługiwała loty taksówkowe na zmianę ze SpaceX i Boeingiem.
Pilot rezerwowy biorący udział w tym locie testowym, Mike Fink, będzie gotowy na następny lot Starlinerem.
„To ekscytujące” – powiedział Finke z pobliskiego Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego. „Pracowaliśmy nad tą chwilą od lat i wreszcie to się stało”.
„Mam wrażenie, że cała planeta im kibicowała”.
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Prognoza cukrzycy w Australii w 2024 r. | Wiadomości o Mirażu
„Gorąca sauna żabia” pomaga australijskim gatunkom w walce ze śmiercionośnym grzybem
Model sztucznej inteligencji poprawia reakcję pacjentów na leczenie raka