Datsun (a potem Nissan) wyprodukował wiele wspaniałych samochodów Z w ciągu 54 lat i siedmiu pokoleń. Ten wypukły kawałek metalu i weluru, przeznaczony bezpośrednio na rynek amerykański, nie był jednym z nich.
Historia Tony’ego Davisa pierwotnie opublikowana w Drive 15 sierpnia 1997 r.
Dawno, dawno temu istniało długie, niskie, seksowne coupe o nazwie Datsuna 240Z. Ameryka jest szanowana ścieżka trasy Magazyn nazwał go „najgorętszym samochodem sportowym lat 70.”.
W ciągu zaledwie kilku lat najlepsi i najzdolniejsi Nissana przekształcili lekkie, eleganckie, zwinne, szybkie i niedrogie coupe w 280ZX, ciężki, brzydki, powolny i drogi samochód.
Model 240Z — zaprojektowany przez byłego projektanta firmy Studebaker, Albrechta Grafa Goertza — został wprowadzony na rynek w 1970 roku. Był o połowę tańszy od starzejącego się Jaguara E-Type, ale o ponad połowę tańszy od samochodu.
Maksymalna prędkość Zeda wynosi około 200 km/h, a ćwierć sekundy wynosząca 16,7 sekundy pozostawiła konkurentów, takich jak MGB, w cieniu. Podobnie przetworzone.
Odświeżony 260Z, wprowadzony na rynek w 1974 roku, jest zapowiedzią tego, co ma nadejść. Wszystkie główne statystyki zostały zwiększone: pojemność, moc, waga, a dzięki wariancie 2+2 (tj. pół-czteroosobowemu) również długość całkowita.
Ale 280ZX W marcu 1979 r. stracił całą działkę. Imponująca powściągliwość wnętrza i nadwozia Zs ustąpiła miejsca obfitości chromowanych, ozdobnych elementów nadwozia i siedzeń pokrytych welurem, jaki można znaleźć w nocnym klubie oszustów.
Zed to teraz tylko 2+2 i Kwiecień Używała terminu „osobiste coupe”, jakby nie była to już gra polegająca na mówieniu „samochód sportowy”. W cenie 17 500 dolarów 280ZX był najdroższym japońskim samochodem swojej epoki. Był to również pierwszy Datsun z wtryskiem paliwa sprzedawany w Australii.
Kaptur wydaje się trwać wiecznie. Trudno zrozumieć dlaczego, ponieważ ukrywał rzędowy sześciocylindrowy silnik, który wytwarzał zaledwie 98 kW i miał naciskać prawie 1300 kg, zwykle za pośrednictwem trzybiegowej automatycznej skrzyni biegów.
Ogromny sukces opcji slushbox (większość Zedów jest teraz wyposażona), a także elektrycznie sterowane szyby, lusterka i wspomaganie kierownicy, pokazały, że Z był katapultowany do zupełnie innego nabywcy.
Jednym z powodów przejścia od szczupłych i grubych do otyłych i fajnych jest to, że 80 procent Zedów jedzie do USA, a samochody są coraz bardziej dostosowane do unikalnych gustów tego rynku.
W 1980 roku dach w kształcie litery T sprawił, że 280ZX stał się pół-kabrioletem. A nawet cięższe. Zdjęcie w broszurze z podpisem: „Łatwy do przechowywania dach z belkami w kształcie litery T” przedstawiało dwa owinięte winylem panele zajmujące głębokość, szerokość i długość bagażnika.
Do 1982 roku, obecnie oficjalnie Nissan, 280ZX był sprzedawany jako „jedyny dostępny luksusowy hatchback coupe z dachem typu targa”. Samochód sportowy – co to jest?
W 1984 roku pojawił się 300ZX V6, który był bardziej samochodem na kryzys wieku średniego niż deską rozdzielczą.
Remake 300ZX na lata 90. odebrał nieco dawnej świetności, ale wtedy cena była zawyżona. Nissan nie produkuje już Zeda.
Po krótkiej przerwie Nissan ponownie wkroczył do walki z samochodami sportowymi w 2002 roku, wprowadzając 350Z, dwumiejscowy samochód napędzany silnikiem Nissana VQ35DE V6, który początkowo zapewniał moc 214 kW i moment obrotowy 371 Nm. Pod koniec okresu użytkowania w 2008 roku moc wzrosła do 228 kW, ale moment obrotowy spadł do 363 Nm.
the 370 gr Pojawił się w 2009 roku, ale chociaż wygląda bezbłędnie jak 350Z, który zastąpił, prawie każdy element został przeprojektowany. Efektem końcowym było krótsze o 69 mm sportowe coupe z krótszym (o 100 mm) rozstawem osi, szerszym (33 mm) i niższym o 7,6 mm.
Moc pochodziła z wolnossącego 3,7-litrowego silnika V6, który początkowo wytwarzał 248 kW i 365 Nm, ale pod koniec cyklu życia potężnego Nismo 370Z moc wzrosła do 261 kW i 374 Nm.
Nissan wypuścił Nissana 370Z na pastwisko w 2020 r., mimo że plany dotyczące jego następcy, Nissana Z, zaczynają się umacniać. Po raz pierwszy zasugerowano w 2018 r., że jest to duchowy następca oryginalnego Datsuna Fairlady 240Z, który zadebiutował w 2020 r. sprzedaż w 2022 roku.
Siódma generacja Z jest napędzana przez podwójnie turbodoładowany silnik V6 o znacznie zwiększonej mocy wyjściowej w stosunku do swojego poprzednika, który teraz osiąga 298 kW i 475 Nm.
Ze stylistyką przypominającą oryginalny 240Z, nowy Nissan Z nie jest jeszcze autentycznym klasykiem, ale dzięki opcjonalnej sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów jest oferowany wraz z nowocześniejszą dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów Mercedesa. Nowy Z jest dobrze przygotowany, aby stać się tak samo szanowanym jak jego poprzednik z 1969 roku.
Czy posiadasz lub kiedykolwiek posiadałeś Datsuna 280ZX? Jakie są twoje doświadczenia z niekochanym Datsunem / Nissanem Z? Daj nam znać w komentarzach poniżej.
„Chcę być miłośnikiem telewizji. Certyfikowany entuzjasta popkultury. Stypendysta Twittera. Student amator.”
More Stories
TRUE NORTH uruchomiła nową platformę marki „Life's Different After” w ramach kampanii Today the Brave
Pomiar mowy ciała Wiadomości o Mirażu
W trakcie testu | Rower Giant Revolt 2025 ma dodatkowe schowki w dolnej rurze i twierdzi, że zapewnia większy komfort