WILNO/Helsinki (Reuters) – Premier Estonii Kaja Kallas powiedziała, że trzy incydenty, w wyniku których doszło do uszkodzenia gazociągu i dwóch kabli komunikacyjnych między Estonią, Finlandią i Szwecją, zostały „połączone”.
Fińska policja prowadząca dochodzenie w sprawie rurociągu uznała pływającą pod banderą Hongkongu spółkę kontenerową NewNew Polar Bear za głównego podejrzanego o uszkodzenie gazociągu Balticconnector między Finlandią a Estonią na początku października.
W pobliżu rurociągu znaleziono dużą kotwicę, a śledczy uważają, że rura pękła, gdy statek ciągnął ją po dnie morskim.
Mniej więcej w tym samym czasie uszkodzone zostały również dwa kable telekomunikacyjne łączące Estonię z Finlandią i Szwecją. Tallinn prowadzi dochodzenie w sprawie wypadków związanych z koleją linową.
Jeśli kabel łączący Estonię z Finlandią ulegnie uszkodzeniu, uwaga skupi się również na statku z Hongkongu.W czwartkowy wieczór Kallas powiedział, że te trzy zdarzenia są prawdopodobnie powiązane.
„Mamy powody sądzić, że sprawa Balticconnector i kabli komunikacyjnych jest ze sobą powiązana” – stwierdziła w oświadczeniu. „Żadnej wersji (wydarzeń) dotyczącej estońskich kabli komunikacyjnych nie można potwierdzić ani zaprzeczyć”.
Wypadek czy sabotaż?
Jednym z głównych pytań, na które śledczy wciąż próbują odpowiedzieć, jest to, czy wypadek był przypadkowy, czy zamierzony.
W Finlandii starszy urzędnik ds. obrony powiedział agencji Reuters, że chociaż pęknięte kable podmorskie są bardzo częste na całym świecie w wyniku zaniedbań lub złej praktyki żeglarskiej, incydent z rurociągiem był „naprawdę podejrzany” i „nie był to rutynowy przypadek”.
„Jest z tym związanych kilka czynników, które dzwonią na alarm” – powiedział w wywiadzie, bez wchodzenia w szczegóły, Jan Kousela, dyrektor generalny fińskiego Ministerstwa Obrony.
Dodał: „Czy stał za tym podmiot rządowy i z jakim rodzajem upoważnienia? Należy zweryfikować te kwestie przed podjęciem jakichkolwiek zdecydowanych środków zaradczych”.
Reuters podał, że według danych MarineTraffic, firmy oferującej śledzenie statków i analitykę morską, we wszystkich trzech lokalizacjach w czasie wystąpienia szkody znajdowały się dwa statki, pływający pod rosyjską banderą NewNew Polar Bear i Sevmorput.
Nowy niedźwiedź polarny przepłynął kabel estońsko-szwedzki przez 133 km (82 mil), zanim dotarł na miejsce uszkodzenia rurociągu. Według MarineTraffic następnie przekroczył estońsko-fiński kabel 32 km (20 mil) za gazociągiem.
Po tych wydarzeniach NATO zintensyfikowało swoje patrole na Morzu Bałtyckim, a norweska marynarka wojenna monitorowała nowego niedźwiedzia polarnego przepływającego przez główne gazociągi kraju.
Chiny oświadczyły, że są gotowe udzielić niezbędnych informacji zgodnie z prawem międzynarodowym. Rosja odrzuciła pomysł swojego zaangażowania jako „nonsens”.
(Dodatkowe sprawozdania Andriusa Sietasa w Wilnie i Anne Kuranen w Helsinkach) Dodatkowe sprawozdania Nirigosa Adomaitisa w Oslo Tekst: Andrius Sietas i Gwladys Fuchs; Pod redakcją Davida Evansa i Hugh Lawsona
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Certyfikowany fanatyk jedzenia. Ekstremalny guru internetu. Gracz. Zły pijak. Ninja zombie. Rozwiązuje problemy. Nieskrępowany miłośnik alkoholu.”
More Stories
Turystka z Nowej Zelandii została brutalnie zamordowana na oczach męża w Newport Beach
Zespół Bidena wpada w ciemną spiralę
Wyspy Salomona zostaną zmodernizowane lotnisko Sigi w celu poprawy połączeń lotniczych