Polski film Jerzego Skolimowskiego EO To jak podróż przez współczesną Europę – we wszystkich jej odcieniach czerni, bieli i szarości – widzianą oczami jej bohatera, niewinnego osła. Zainspirowany „Au Hasard Balthazar” Roberta Bressona, przywrócił mnie do kolejnego zdejmowania kapelusza do klasyka Bressona – tamilskiego filmu Johna Abrahama z 1977 roku, Agraharathil Kazhuthai (Osioł w wiosce braminów).
Film tamilski jest zakorzeniony w polityce kastowej i tak po prostu EO Chodzi również o nierówności. Co to znaczy być pozbawionym praw wyborczych, być bezbronną mniejszością w autorytarnym świecie większości? Innymi słowy, jak mówi sam film, co to znaczy być osłem w stajni dla koni.
Dwa inne filmy na festiwalu postawiły ludzką twarz w rozpaczy i nieszczęściu EOOsioł. Oba opowiadają historię z punktu widzenia migrantów, o ruchu ludzkim i jego konsekwencjach oraz o liczbie ofiar wysiedleń, przesiedleń i przesiedleń.
Jean-Pierre i Luc Dardenne Tori i Lukita Akcja filmu, którego akcja rozgrywa się w Belgii, obraca się wokół silnej więzi, jaka tworzy się na wygnaniu między nastolatką a młodym chłopcem, którzy wyemigrowali z Afryki. Chodzi o bycie rodziną przez pełnomocnika, znajdowanie ukojenia w sobie nawzajem, będąc wykorzystywanym przez cały świat.
Ale jak długo potrwa ta bańka komfortu? Odpowiedź Dardena była ponura, niepokojąca i niepokojąca, nawet gdy wpadają w złość i oskarżają bezduszny świat.
LEONOR SIRAEL Un Petit Frere To także desperacja, by przetrwać w obcej krainie. Podczas gdy pierwsza jest przepełniona rozpaczą, druga jest jak rozbudowana saga, która rozpoczęła się pod koniec lat 80. i obejmuje dwadzieścia lat – od czasu, gdy Rose przybyła do Paryża z Wybrzeża Kości Słoniowej z dwoma synami, Ernestem i Jeanem, aż do dnia dzisiejszego. .
Zawiera kronikę wszystkiego, co zyskują i tracą podczas przeprowadzki do domu, jako jednostki i jako rodzina. Poszukiwanie lepszego życia pozostawia im ziejące dziury niż inne gatunki, które są trudne do pokonania, ale muszą nauczyć się z nimi żyć. Trwają walki, a dyskryminacja i ucisk narastają i przybierają nowe formy. Dom, jeśli w ogóle, nie istnieje, ale coś w sobie nosi.
(To zostało po raz pierwszy opublikowane w National Herald w niedzielę)
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”
More Stories
Polski Instytut Sztuki Filmowej powołuje nowego prezesa po dymisji Radosława Śmijewskiego
Joanna Lisowska – droga do sławy na polskiej scenie
Ogłoszono tytuły Dni Polskich na rok 2024