Australijscy podatnicy zapłacą rachunek w wysokości 277 000 USD za dochodzenie w sprawie wypadku samochodowego z udziałem byłego prokuratora koalicyjnego George’a Brandisa.
Do incydentu doszło 2 listopada 2021 r. podczas szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow, w którym uczestniczył pan Brandeis w roli, jaką pełnił wówczas jako Wysoki Komisarz ds. Australii w Wielkiej Brytanii.
Incydent, który zniszczył dwa radiowozy, miał podobno miejsce, gdy pojazd dyplomatyczny, którym podróżował Brandeis, próbował dogonić oficjalną kolumnę ówczesnego premiera Scotta Morrisona.
Samochód wiozący pana Brandeisa nie został uszkodzony.
Dyrektor Operacyjny Departamentu Spraw Zagranicznych i Handlu Australii, Claire Walsh, ujawniła w czwartek koszty dwóch oddzielnych śledztw w sprawie incydentu.
Pani Walsh powiedziała na rozprawie w Senacie, że australijska Wysoka Komisja w Londynie nakazała pierwsze śledztwo, które zostało przeprowadzone przez prawnika Simona Devonshire za cenę 1534 USD.
Przeprowadzenie śledztwa zajęło Devonshire około miesiąca po tym, jak został mianowany 1 grudnia 2021 r.
Była sekretarz DFAT Catherine Campbell powiedziała na oddzielnym przesłuchaniu w Senacie na początku tego roku, że otrzymała zadanie „dokładniejszego” śledztwa prowadzonego przez firmę prawniczą Ashurst, ponieważ początkowe śledztwo „nie było wystarczająco szerokie”.
W czwartek Walsh ujawnił, że śledztwo w sprawie Ashurst kosztowało 240 000 dolarów.
Pani Walsh powiedziała, że pani Campbell zleciła wtórne dochodzenie, ponieważ chciała czegoś „bardziej obszernego”, co byłoby „w zasięgu ręki” od Wysokiej Komisji w Londynie.
Pani Walsh powiedziała, że Ashurst przeprowadził wywiad z 12 osobami – w tym z panem Brandeisem – w ramach dochodzenia i że DFAT otrzymał wynikowy raport 6 lipca.
Dochodzenie Ashurst koncentrowało się na kwestiach bezpieczeństwa i higieny pracy związanych z wypadkiem.
W raporcie stwierdzono, że pan Brandeis miał wsiąść do autobusu zorganizowanego w celu zabrania członków delegacji australijskiej na śniadanie, ale jego plany zostały zmienione w ostatniej chwili.
„Porada dla niego dotycząca zmiany układu została udzielona tak późnym wieczorem, że mogła nie zostać skutecznie przekazana jemu lub członkowi jego zespołu” – powiedziała.
Powiedziała, że brytyjska policja zażądała dodatkowych 26 320 dolarów za uszkodzone samochody, a DFAT stara się pokryć ten koszt przez ubezpieczyciela stanowego.
Śledztwo nie zaleciło żadnych działań dyscyplinarnych wobec kierowcy pana Brandeisa.
Pani Walsh powiedziała, że władze Wielkiej Brytanii nie mają zamiaru prowadzić sprawy, która jest „obecnie uważana za zamkniętą”.
Pan Brandeis niedawno opuścił stanowisko Wysokiego Komisarza, aby powrócić do Australii i objąć stanowisko na Australijskim Uniwersytecie Narodowym.
„Certyfikowany fanatyk jedzenia. Ekstremalny guru internetu. Gracz. Zły pijak. Ninja zombie. Rozwiązuje problemy. Nieskrępowany miłośnik alkoholu.”
More Stories
Turystka z Nowej Zelandii została brutalnie zamordowana na oczach męża w Newport Beach
Zespół Bidena wpada w ciemną spiralę
Wyspy Salomona zostaną zmodernizowane lotnisko Sigi w celu poprawy połączeń lotniczych