Wracamy do pojedynczego Stumpa ze skokiem tylnym 145 mm w poprzek deski i widelcami 150-160 mm we wszystkich wersjach. Geometria i modyfikacje są dość podobne do odchodzącego EVO, ale drobne szczegóły uległy zmianie i ewolucji. Największą zmianą jest poprawiona kinematyka wraz z nową technologią amortyzatorów zapewniającą maksymalne korzyści.
• Koła 29-calowe lub mieszane (tylko modele mieszane S1 i S2)
• Rama karbonowa
• Skok ramy 145 mm, widelec 150-160 mm
• Kąt główki 63-65,5 stopnia
• Zasięg 400-530 mm
• Łańcuchy 430-445 mm
• Kąt siedziska wynosi 77 stopni
• Wióry zmniejszają rozmiar rdzenia koła i geometrię opony
• Rzeczywista waga: 31,2 funta / 14,2 kg (S5)
• Cena: 6500-12 000 USD
• Rama S-Works: 3500 USD
• Specialized.com
Funkcje ramki
Wszystko tutaj wygląda bardzo podobnie do EVO ostatniej generacji, ze ściśliwymi miseczkami sterów, które pozwalają na regulację kąta główki ramy w zakresie ±1 stopnia, przesuwanym suwakiem w górę/w dół do zmiany wysokości wspornika podstawy i kąta główki ramy/rury podsiodłowej oraz łącznikiem wahacza z rynku wtórnego co pozwala na obsługę tylnego koła o różnej wielkości. Ostatnia pozycja dotyczy wyłącznie rowerów w rozmiarze S3 i większych, gdyż w opcji S1 i S2 dostępne są wyłącznie koła hybrydowe.
Stumpjumper zawiera SWAT 4.0, najbardziej zaawansowane jak dotąd rozwiązanie pamięci masowej Specialized w obudowie. Ta najnowsza wersja systemu SWAT, po raz pierwszy pokazana w Epic 8, eliminuje zbędny sprzęt montowany na ramie, a zamiast tego drzwi włazu wchodzą w bezpośrednią interakcję z karbonem ramy, zapewniając dokładne dopasowanie, długą żywotność i doskonałą szczelność na warunki atmosferyczne.
Jednym z nowych szczegółów roweru Stumpy, który z pewnością wywoła pewne kontrowersje, jest wyeliminowanie mechanicznego prowadzenia linek — ten rower działa wyłącznie bezprzewodowo. Zespół programistów argumentuje, że wierzy, że najlepsze dostępne zmiany przełożeń zapewniają systemy takie jak przekładnia SRAM i że ludzie w tym rowerze zasługują na to, co najlepsze.
W rowerze zastosowano oryginalne tylne mocowanie hamulca 200 mm, co jest nieco zaskakujące, biorąc pod uwagę fakt, że prawie wszystkie wersje Stumpjumpera są wyposażone w hamulce SRAM Maven, które mogą zapewnić dużą moc w porównaniu z mniejszą tarczą 180 mm. Jednak jazda z przednim i tylnym wirnikiem o średnicy 200 mm nie była przesadą w tym rowerze.
Inżynieria
Podobnie jak poprzedni Stumpy EVO, Stumpjumper 15 posiada szeroką gamę modyfikacji geometrii wbudowanych w ramę. Kąt główki może odbiegać o 1 stopień w dowolnym kierunku od pierwotnej pozycji 64,5 stopnia, dzięki zestawowi łatwo wymiennych misek dostarczonych z ramą. Przesuwany suwak na tylnym wsporniku pozwala kierowcy podnieść lub obniżyć wysokość suportu o 7 mm, zmieniając jednocześnie kąt główki i siedziska o 0,5 stopnia. Wszystko to w połączeniu daje bardzo szeroki zakres regulacji, więc na razie pozostanę przy oryginalnych liczbach, które odnoszą się do centralnego kąta główki i wysokiego położenia suwaka.
Jak wspomniano wcześniej, kąt główki ramy nowego roweru Stumpjumper wynosi 64,5 stopnia – kąt wystarczający do niemal wszystkiego, przy jednoczesnym zachowaniu sprawnej kontroli na bardziej płaskich zakrętach. Rzeczywisty kąt siedziska we wszystkich rozmiarach wynosi około 77 stopni, chociaż rzeczywisty kąt rzucany przez rurę podsiodłową jest nieco mniejszy niż ta liczba i wynosi około 70 stopni. Zasięg waha się od 400 mm do 530 mm w sześciu rozmiarach, ze skokami co 25 mm pomiędzy wszystkimi rozmiarami oprócz największego, który mierzy 30 mm. Wysokość stosów jest dość wysoka w przypadku Specialized, a długość główki ramy znacznie rośnie w większych rowerach.
Opad suportu wynosi 38 mm we wszystkich rowerach z wyjątkiem S1, który mierzy 41 mm. Długości tylnych usztywnień różnią się w zależności od zakresu, przy czym długości we wszystkich sześciu rozmiarach wynoszą: 430 mm, 432 mm, 435 mm, 435 mm, 445 mm i 445 mm. Ponownie, wiele z tych liczb może zostać zmodyfikowanych przez użytkownika końcowego, co daje różnorodne możliwe wyniki w miarę eksperymentowania z kombinacjami.
Projekt zawieszenia
Pod wieloma względami jest to znajoma historia, ale zaangażowani w nią bohaterowie nieco się rozwinęli, co pozwala na inny wynik. Nasz główny bohater – Shock – jest tutaj najbardziej zauważalnie zmienionym elementem gry, z kilkoma nowymi mechanikami pozwalającymi na bardzo liniowy ruch.
Szok Jinna
Biorąc pod uwagę liniowy charakter Stumpjumpera 15, może wydawać się konieczne zastosowanie nieco progresywnej sprężyny, aby zapobiec ostremu i wielokrotnemu opadaniu roweru. Jednak zespół stojący za motocyklem poszedł w innym kierunku i zamiast tego stworzył amortyzator, który w pełni wykorzystuje liniową siłę nośną. Pierwszym kluczowym elementem jest tutaj ogromna objętość powietrza amortyzatora. Stanowi to zewnętrzną powłokę powietrzną wielkości puszki piwa, zwaną komorą dodatkowej objętości (EV). Przez pierwsze 70% skoku wewnętrzna komora powietrzna amortyzatora i wyjątkowo obszerna obudowa działają jak pojedyncza sprężyna pneumatyczna, powoli unosząc się w miarę ściskania podczas skoku roweru. Przy tym poziomie 70% przesuwna tuleja wewnątrz amortyzatora uszczelnia komorę o dodatkowej objętości, izolując znacznie mniejszą wewnętrzną komorę powietrzną. Zapewnia to bardziej zaawansowaną komorę powietrzną, umożliwiającą zwiększenie amortyzatora w ostatnich 30% skoku i uniemożliwiającą bieganie do końca skoku.
0% załadowane
1/3
Specialized Ride Dynamics, grupa odpowiedzialna za rozwój amortyzatora Genie, nazywa technologię tulei ślizgowych Pneumatic Spring Assist. Możliwości oferowane przez tę technologię wykraczają poza sam absorber, jak opisano w patencie złożonym w zeszłym roku.
Zespół Specialized Ride Dynamics przetestował szeroką gamę opcji konstrukcyjnych wczesnych wersji amortyzatora Genie, aby zdecydować o takich czynnikach, jak punkt przeniesienia między dużą i małą objętością powietrza oraz czy amortyzator powinien być zbudowany na dodatkowej platformie. Ostatecznie zdecydowano się zastosować Float jako podstawę technologii, ponieważ jakakolwiek dodatkowa korzyść wynikająca z dodatkowej objętości oleju w dodatkowym amortyzatorze była nieistotna w porównaniu z korzyściami wynikającymi ze zwiększonej objętości powietrza. Na szczęście Float jest również szeroko dostępny i ma szeroką dostępność części, więc łatwo będzie znaleźć części zamienne do niezbędnego serwisu.
Chociaż ta sprytna technologia pozwala amortyzatorowi Genie poprawić wydajność ruchu Stumpjumpera 15, nie oznacza to, że rower nie współpracuje z innymi, bardziej popularnymi amortyzatorami. Miałem okazję przetestować rower obok amortyzatora Genie i innych standardowych produktów i chociaż amortyzator zaprojektowany na zamówienie wydawał się lepiej dopasowany, standardowe opcje sprawdziły się bardzo dobrze.
Zestawy konstrukcyjne
Wszystkie są wykonane z węgla, wszystkie mają ten sam skład, ale mają wiele różnic w częściach, aby zróżnicować różne poziomy budowy. Rama S-Works różni się nieznacznie pod względem zastosowania łącznika wahacza z włókna węglowego w celu zmniejszenia masy, ale poza tym ramy są podobne w całym zakresie. Każdy rower, z wyjątkiem modelu Öhlins, jest wyposażony w amortyzator Genie.
Wrażenia z podróży
Przez ostatnie kilka miesięcy Stumpjumper był moim głównym rowerem do szybkich codziennych przejażdżek i dłuższych dojazdów do pracy. To mówi mi, jak bardzo podobał mi się ten rower, ale także mówi o możliwościach dostosowania platformy. Wbudowane modyfikacje geometrii i zawieszenia mogą zasadniczo zmienić charakter roweru, przekształcając go z zapewniającego ostre wrażenia roweru na szlaki w mocny rower zjazdowy, a wszystko to w zakresie parametrów oryginalnych komponentów. Uważam, że z ergonomicznego punktu widzenia pozycja Oryginalna jest najlepsza dla mnie i mojego terenu do jazdy. Kąt główki ramy wynoszący 64,5 stopnia intuicyjnie pokonuje szeroki zakres szlaków, a mimo to zapewnia pewność na stromym terenie. Pomaga w tym duża wysokość stosu, która utrzymuje silną wyprostowaną pozycję z dobrym ciężarem na kierownicy. Moją jedyną skargą jest kąt rury podsiodłowej, który wydaje mi się zbyt luźny. Jest to prawdopodobnie spowodowane moją nieco wyższą wysokością siodełka i mniejszym rzeczywistym kątem rury podsiodłowej.
Przez lata posiadałem poprzedni rower aluminiowy Stumpjumper EVO i z nostalgią pamiętam wiele dobrych przejażdżek na tym rowerze. Ten rower jest lepszy, szczególnie w dziale amortyzacji. Geometria jest dość podobna w obu przypadkach, ale zdolność Stumpjumpera 15 do zachowywania ciszy w ekstremalnie nierównym terenie jest naprawdę imponująca. Rower zapewnia również zaskakującą stabilność jak na rower ze skokiem 145 mm, co stanowi silną konkurencję z rowerami o najdłuższym skoku w moim garażu. Chociaż zawieszenie wydaje się bardzo aktywne, nie stwierdziłem, że jest chwiejne lub niejasne w scenariuszach pompowania – porusza się bardziej, niż początkowo można było się spodziewać. Dla tych, którzy chcą czuć się jak na mniejszym rowerze, jest to tak proste, jak dodanie większej liczby elementów dystansowych do komory Extra Volume amortyzatora i wyregulowanie ciśnienia powietrza.
W zeszły weekend wybrałem się na przejażdżkę, która mogła podkreślić komfort, możliwości i wytrzymałość roweru Stumpjumper. Mając około 150 km i 5000 metrów przewyższeń, była to jedna z największych przejażdżek, jakie odbyłem, odkąd pamiętam, i czuję, że wybrałem idealny rower do tego zadania. Na mapie nie było spokojnych stoków, każde z własnym charakterem i różnicami w terenie. Prowadząc rower ze standardową geometrią, z jedną przekładką w amortyzatorze, rower wydawał się wystarczający, aby dotrzeć do kilku ważnych elementów po drodze, pozostając jednocześnie na tyle wydajnym, że nie wymagał dodatkowej pracy w ciągu dnia. Sporadyczne spadki statystyk nie mają na celu nadmuchania mojego słabnącego ego, ale zilustrowanie wszechstronnego charakteru roweru Stumpjumper – jazda była wygodna i przyjemna przez cały dzień. Warto zauważyć, że bawiłem się łatwo dostępnym wyłącznikiem awaryjnym podczas dwóch podjazdów na drodze pożarowej, ale ostatecznie wolałem podjazdy z odblokowanym amortyzatorem.
Mam jeszcze wiele innych przemyśleń na temat tego roweru, ale większość z nich postaram się zachować do pełnej recenzji. Bądź na bieżąco, ponieważ w tym rowerze z pewnością nastąpi wiele zmian, gdy będę nadal bawić się ustawieniami i regulacjami.
„Chcę być miłośnikiem telewizji. Certyfikowany entuzjasta popkultury. Stypendysta Twittera. Student amator.”
More Stories
TRUE NORTH uruchomiła nową platformę marki „Life's Different After” w ramach kampanii Today the Brave
Pomiar mowy ciała Wiadomości o Mirażu
W trakcie testu | Rower Giant Revolt 2025 ma dodatkowe schowki w dolnej rurze i twierdzi, że zapewnia większy komfort