Marzena Maszer
Jest kompozytorką muzyki współczesnej, elektroakustycznej, filmowej i teatralnej, skomponowała muzykę do ponad 40 filmów. Najbardziej znanym z nich jest Kim Hye Jung FrancuzkaIona Sikerzyńska Amator (Amator) i Kasia Klimkiewicz Hanoi Warszawa. W swoich kompozycjach dla kina łączy partie instrumentów akustycznych, dźwięki przygotowawcze i efekty instrumentów wirtualnych. Stara się zachować jak największą synergię pomiędzy ścieżką dźwiękową a wizerunkiem filmu.
W 2021 roku została laureatką małego Grand Prix Komeda przyznawanego kompozytorom polskiej muzyki filmowej.
Natalia Fedorczuk-Cychelak
Jest pisarką, piosenkarką i performerką, ale także kompozytorką muzyki filmowej. Jej muzykę można usłyszeć w filmie krótkometrażowym moc (Awda, 2013), komedia Dzig Dzig (2014) reż. Maciej Pisarek, film dokumentalny Nie, Marianno (Mów mi Marian, 2015) Karoliny Bilawskiej oraz film fabularny 53 i zbieraj (53 wojny, 2018) Ewy Bukoskiej. Ta reżyserka, często współpracująca z Fiedorczukiem, opowiada nam:
Natalia jest moim wsparciem na wszystkich poziomach twórczych. Pracowaliśmy razem przy filmie „Powrót”. To była bardzo udana współpraca i już [in ‘53 Wars’, ed.]Poszło też świetnie! Niezwykła wrażliwość, siła i kruchość jednocześnie. Muzyka z głębi podziemnej prostoty i melodyjnej melancholii. Czasem jest to mistycyzm szamański i surrealistyczny […] Tworzy przestrzeń dla różnych przestrzeni, zamykając je lub otwierając. Wtedy te przestrzenie stają się niesforne. Tak właśnie dzieje się z Anką, gdy konfrontuje się ze światem lub samą sobą. Natalia wyjmuje to z obrazu i wciąga widza niczym rzeczny wir. W pracy rozumiemy się bez słów.
To nie jedyny związek pisarza i kompozytora z kinem. Jest konsultantką literacką w Monka Studio i pracuje nad scenariuszami z początkującymi reżyserami.
Na uwagę zasługuje także jej współpraca z reżyserką teatralną Anną Smolar. Napisałem muzykę do Depok (Teatr Polski w Bydgoszczy), Henriettę Lacks (Teatr Nowy w Warszawie) i Copseuzik (Kopciuszek, Stary Teatr w Krakowie).
Hani Rani
Niektórzy znają ją z prostych miniatur fortepianowych inspirowanych Islandią, inni z zespołu tęskno., A jeszcze inne zawdzięczają kontraktowi z legendarną marką Deutsche Grammophon. Nie wiem, jaka będzie muzyczna przyszłość Hani Rani, ale na pewno zapisze się w historii jako pierwsza kobieta, która zdobyła Nagrodę Muzyki Filmowej w konkursie głównym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
W 2020 roku jej muzykę będzie można usłyszeć w trzech filmach: xABo. Jak płot puniki (xABo: ks. Bonicki) Aleksandra Potoczek, Odmin Stani świadomość (Odmienne stany umysłu) Piotra Stasika i Stanowisko Jacka Najdliga (Zostaw to miejsce) Piotra Domalewskiego – to ścieżka dźwiękowa, która zdobyła nagrodę w Gdyni 2020.
Opowiada nam o napisaniu kilkudziesięciu filmów:
To dla mnie zupełnie inny rodzaj pracy niż pisanie na potrzeby własnych projektów. Po pierwsze, potrzebuję współpracy z kimś, kto patrzy na świat przez pryzmat własnej twórczości i rzemiosła. Dlatego tego typu spotkania potrafią być tak ekscytujące – obiecują stworzyć coś zupełnie nowego w wyniku twórczej pracy wielu osób z różnych środowisk. Po drugie, mam wrażenie, że muzyka w filmie to niewidzialna postać, zagubiona emocja, która tworzy niepowtarzalną atmosferę i uczucie. Nie doprecyzowuje, a raczej uzupełnia dzieło sztuki. Myślę, że to bardzo delikatna sprawa, która odrzuca oklepane skojarzenia i łatwe rozwiązania. Czuję, że komponowanie do filmu jest ćwiczeniem mojej wyobraźni.
Tioniki Ruzynik
W wywiadzie z Glissando Kompozytorka opowiadała, że szukała w magazynach filmowych nazwisk kompozytorów specjalizujących się w muzyce filmowej i nie znalazła. Powiedziała:
Osobiście nie spotkałem żadnej kompozytorki filmowej. Na pewno są tacy, ale ja żadnego nie znam, chociaż trochę siedzę w tym świecie.
Przygoda Rożynka ze światem kina rozpoczęła się od komponowania muzyki do filmów studenckich i filmów krótkometrażowych kręconych przez przyjaciół. Na szersze wody festiwali i kin zagościła w 2017 roku, kiedy Jagoda Szelc poprosiła o zgodę na wykorzystanie w swoim filmie jednej z partytur kompozytora. Eksperymentalny Wiza. Jaśni dzin (Wieża: Jasny dzień, 2017) okazał się od lat jednym z najciekawszych filmów pod względem muzycznym i dźwiękowym. W 2021 roku Rozenk napisał muzykę do Godziny szczytuw reżyserii Jakuba Petka – była drugą nagrodą muzyczną w historii Gdyńskiego Konkursu przyznaną kompozytorce.
w Odyseja Kulturalna (Radio Kulturalne) Kompozytor powiedział nam:
Muzyka filmowa jest mniej intensywna pod względem prowadzenia narracji niż muzyka niezależna. Ma nieco mniej wydarzeń, które przyciągają uwagę […] Unikam sytuacji, w których muzyka stanowi emocjonalne tło dla sceny, zamiast prowadzić własną równoległą harmonię, mającą na celu przekazanie własnej narracji wspierającej obraz.
Napisane przez Filipa Lecha w języku polskim, 22 października 2021 r., zaktualizowano 17 maja 2023 r.
Przetłumaczone przez Michała Niedzielskiego, 28 stycznia 2024 r
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”
More Stories
Polski Instytut Sztuki Filmowej powołuje nowego prezesa po dymisji Radosława Śmijewskiego
Joanna Lisowska – droga do sławy na polskiej scenie
Ogłoszono tytuły Dni Polskich na rok 2024