Orava Quartet z Brisbane w końcu wydał swój drugi album dla Deutsche Grammophon po przełożeniu nagrywania z powodu wirusa koronowego. Jak to mówią, warto było czekać.
Imponujący debiut kwartetu w 2018 roku skupiał się na repertuarze rosyjskim, w szczególności kwartetach smyczkowych Czajkowskiego, Rachmaninowa i Szostakowicza, i obejmował dzieła czeskiego kompozytora Erwina Schulhofa, polskiego kompozytora Wojciecha Kjelara i australijskiego kompozytora Luke’a Howarda. Łącznikiem z poprzednią wersją jest kolejny kwartet smyczkowy Szostakowicza.
Orawowie – bracia Daniel i Carol Kowalik (skrzypce i wiolonczela), David Dalcino (skrzypce) i Thomas Tschöner (altówka) – zauważają, że album jest „serdecznym hołdem dla naszego zmarłego nauczyciela Uziego Wiesela. Utwory te mają dla nas głębokie znaczenie i znaczenie”. nas, ponieważ reprezentują jedne z najbardziej pamiętnych momentów w Unforgettable na naszej ewoluującej muzycznej podróży.
Urodzony w Pradze Schulhoff (1894-1942) mieszkał zarówno w Pradze, jak i w Berlinie, absorbując style tak różnorodne, jak jazz i Dada, oraz tak różnorodne, jak impresjonizm i socrealizm. Będąc obywatelem ZSRR, swoje dni spędził w bawarskim obozie koncentracyjnym, umierając na gruźlicę. Pięć utworów na kwartet smyczkowy i I Kwartet smyczkowy reprezentuje jego styl z połowy lat dwudziestych: ironiczny i szorstki, ale także liryczny, a czasem czuły.
Kellar (1932-2013) miał szczęście studiować w Darmstadt u Nadii Boulanger; Oprócz muzyki koncertowej napisał także muzykę do filmów, w tym muzykę do filmu Francisa Forda Coppoli z 1992 roku. Dracula Brama Stokera.
Z pracy Kilara UrawaKwartet napisał: „Jako potomkowie polskich imigrantów bracia Kowalikowie – Daniel i Karol – zostali przedstawieni rodzinie Wojciecha-Kilara. Urawa przez ich ojca, Zdzisława Kowalika, i był on tak nieodłączną częścią naszych lat młodości, że zainspirował nazwę naszego kwartetu. Sam utwór nosi nazwę regionu w pobliżu granicy polsko-słowackiej i przywołuje na myśl nierówny, górzysty teren tego pięknego krajobrazu.
Włączenie 6. kwartetu smyczkowego Szostakowicza do G zawiera także element autobiograficzny: „Wyznacza to początek podróży naszego kwartetu w 2006 roku. Wspominamy te początki z Uzi, energię i emocje towarzyszące próbom oraz artystyczny rozwój, jakiego doświadczyliśmy pod jego okiem. Możliwość nagrania tego arcydzieła, które inspiruje nas do dziś.”
Howard cytuje muzykę Philipa Glassa i Arvo Pärta jako inspirację dla swojej muzyki. Cztery jego utwory kończą koncert: pokrzepiający powrót do domu po poprzednim zamieszaniu.
Występy są tak zacięte i pełne zaangażowania, jak można się spodziewać po tych chłopakach. W Schulhof kontrastują napiętą, kontrolowaną atmosferę większości kwartetu smyczkowego z bardziej chaotycznymi parodiami walców, wspólnych śpiewów, tanga i taranteli w stylu Szostakowicza pięcioosobowego. W Kilarze panuje także dobra równowaga pomiędzy konkurującymi ze sobą energiami, pomiędzy przyspieszającym napędem a hałaśliwą okolicą.
Szósty Kwartet Szostakowicza zastaje kompozytora na stosunkowo spokojnych wodach, a wieloletnia znajomość dzieła Orawy wyraźnie pozwala mu wydobyć neoklasyczną precyzję pisma, zgłębiając jednocześnie ukryte głębiny kwartetu, jak w Lento Ruch passacaglii.
W kolekcji Howarda znajduje się również coś w rodzaju passacaglii SzlochimenSłodko-gorzki kryzys, który następuje po medytacji hymn I poprzedza Nie jesteś zgubiony, jesteś tutaj I Stacja Andamooka. Szczególnie te dwa ostatnie utwory są pełne cichej tajemnicy i przestrzenności, którą Orava Quartet maluje wspaniałymi plamami koloru.
Kup album | Słuchaj w Apple Music
Tytuł: Urawa
On pracuje: Kwartety smyczkowe Szostakowicza, Szułowa, Kellara i Howarda
Wykonawca: Kwadrant Orawski
przyłączony: DC 4859116
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”
More Stories
Polski Instytut Sztuki Filmowej powołuje nowego prezesa po dymisji Radosława Śmijewskiego
Joanna Lisowska – droga do sławy na polskiej scenie
Ogłoszono tytuły Dni Polskich na rok 2024