Polska: Rada Ministrów na posiedzeniu 16 sierpnia przyjęła Krajowy Plan Kolejowy na lata 2023–2030.
Pakiet obejmuje finansowanie kilku bieżących i planowanych dużych projektów, rozwój różnych strategicznych głównych linii oraz budowę kolei regionalnej Greenfield.
Plan o wartości 170 miliardów złotych, podzielony pomiędzy budżet UE 2014-20 (79 miliardów złotych), budżet 2021-27 (80 miliardów złotych) oraz pakiet Recovery & Resotynbund, został w całości napisany ze środków UE i funduszy strukturalnych.
Projekty są w toku
W planie określono plan działania zapewniający realizację różnych już realizowanych projektów:
- 7,5 km Łódzki tunel średnicowy dla pociągów podmiejskich łączący stacje Fabryczna i Kaliska;
- Modernizacja linii Gdynia – Słupsk;
- odnowienie linii Katowice – Zebrzydowice (granica z Czechami);
- Modernizacja i elektryfikacja linii Białystok – Ełk – Trakiszki (granica litewska) umożliwi poruszanie się z prędkością 250 km/h; Ma to związek z planowanym uruchomieniem połączeń Rail Baltica pomiędzy Polską a Litwą.
Korytarze krajowe
Fundusz obejmuje także modernizację dróg krajowych. Obejmują one:
- Modernizacja Warszawy na południe od magistrali Skierniewice – Łuków;
- Elektryfikacja linii Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia;
- zwiększenie prędkości linii z 200 do 250 km/h na magistrali CMK, która łączy Grodzisk Masowicki na południe od Warszawy z Żawirciami oraz Katowicami i Krakowem na północy;
- modernizacja poszczególnych odcinków w celu umożliwienia poruszania się z prędkością 200 km/h na trasach Warszawa – Bydgoszcz – Kołobrzeg, Warszawa – Białystok i Warszawa – Radom – Kielce – Kraków;
- Elektryfikacja blisko 1400 km linii kolejowych na terenie całego kraju.
Zabudowa Śródmiejska Warszawy
Kolejnym ważnym aspektem projektu jest modernizacja warszawskich linii podmiejskich i dalekobieżnych linii średnicowych, które łączą stacje Zachodnia i Wschodnia przez centrum miasta.
Należy zrezygnować z kluczowych węzłów ograniczających dostęp do korytarzy na obu końcach. Obsługuje częste połączenia podmiejskie co 2,5 minuty, a pociągi międzymiastowe co 3 minuty.
W pobliżu Rondo De Gaulle powstanie dodatkowa stacja metra, natomiast stacja na Powiślu zostanie przesunięta bliżej rzeki Wisły. Inne prace obejmują przebudowę stacji Śródmieście w celu dodania chodnika do stacji Centrum I linii metra.
Nowe linie terytorialne
Plan przewiduje także budowę różnych kolei regionalnych w celu poprawy lokalnej łączności kolejowej.
Spośród planowanych tras 73 km nowej nitki połączy Zegrze Południowe z Przasnyszem w istniejącej sieci na północ od Warszawy. Planowana jest jednotorowa, zelektryfikowana linia o prędkości 160 km/h i 11 stacjach. 21 sierpnia PKP PLK ogłosiła przetarg na projekt wykonawczy linii.
Inna propozycja zakładałaby reaktywację linii Katowice – Jastrzębie-Zdrój, która została zamknięta w 2001 roku. Według rządu Jastrzębie-Zdrój to największe miasto w Polsce bez kolei, liczące prawie 90 000 mieszkańców. Ponowne otwarcie będzie wymagało przebudowy dwóch odcinków linii kolejowej o długości około 20 km, łączących Jastrusby-Stroj Centrum i Pavlovice Śląskie i Jury do Orsesze. Zamówienia na usługi projektowe rozpoczęły się w sierpniu – podaje PKP PLK, a prace budowlane mają się odbyć w latach 2026-29. Budżet na ponowne otwarcie to 475 mln zł.
Planowana jest budowa kolejnej nowej linii o długości około 40 km, która będzie przebiegać z Podlasia na magistrali Kraków – Tarnów do Timbark na linii Szabówka – Nowy Szacs. Ma na celu stworzenie bezpośredniego połączenia z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sadu.
„Pisarz ogólny. Fanatyk Twittera. Wielokrotnie nagradzany praktykujący alkohol. Guru popkultury.”
More Stories
Mistrzostwa Europy 29er 2024 – Gdynia, Polska Dzień 2 • Remis na żywo
Imponująca kula ognia w centralnej Polsce – oddział angielski
Chosen wrócił i jest gotowy do dostarczenia do Polski – FIBA Olimpijskie Kwalifikacje 2024 Walencja, Hiszpania