Warszawa: Agnieszka Holland Zielona granica / Zielona granica Zdobył nagrodę dla najlepszego filmu na 26. sesji Polska Akademia FilmowaPolskie Nagrody Filmowe. Większość statuetek, bo aż sześć (reżyseria, scenariusz, aktorka drugoplanowa, dźwięk, charakteryzacja i kostiumy) trafiła do Scarbourne/cos autorstwa Paula Maslony. Koncert odbył się 4 marca 2024 roku w Teatrze Polskim w Warszawie.
Ponad 800 członków w Polska Akademia Filmowa Głosowali w głosowaniu tajnym.
Odbierając Statuę Orła za Całokształt Twórczości, Agnieszka Holland powiedziała: „Dobre filmy można robić tylko wtedy, gdy jest się wolnym i nie boi się. A nawet jeśli się boi, wiedz, że największym zwycięstwem jest pokonanie go. Dziś żyjemy w świecie, w którym zaczęły rządzić potwory. Część „Wiele części świata jest już rządzona przez potwory. Te potwory mają do czynienia z bardzo życzliwymi i bojaźliwymi politykami, a my nie możemy być miłymi i nieustraszonymi filmowcami, jeśli chcemy być kimś więcej niż tylko. po prostu dostawcy eskapistycznej rozrywki na tym świecie. Naprawdę musimy stawić czoła temu światu”.
Podczas uroczystości ogłoszono także, kto w ciągu najbliższych dwóch lat obejmie stanowisko prezesa Polskiej Akademii Filmowej. Obecny prezes uczelni Dariusz Jabłoński został wybrany na kolejną kadencję.
Pełna lista zwycięzców:
najlepszy film:
Zielona Granica / Zielona Granica (Polska, Francja, Czechy, Belgia)
Reżyseria: Agnieszka Holland
wyprodukowane przez Wyprodukowany przez Metro Films
Wyprodukowany przez Blick Production, Produkcja filmowa Marilyndrzewo bieługi, Kanał + PolskaLoty, czeska telewizja, Mazowiecki Warszawski Fundusz Filmowy We współpracy z Astute Films
Wspierany przez Czeski Fundusz Filmowy, EurymagidaNarodowe Centrum Kina i Obrazu Animowanego (CNC), Sofica La Banque Postale Image 17, Centrum Kina i Audiowizualnego Federacji Wallonie Bruxelles, Kanał + Polska, czeska telewizjazdf/arte
Najlepszy reżyser:
Paweł Maslona L Scarbourne/cos (Polska)
wyprodukowane przez Film Aurum
Koprodukcja: Daniel Burr (Międzynarodowe K5), Za pośrednictwem Grupy Play, Warszawska Komisja Filmowa Mazoya, Podkarpacka Komisja Filmowa, Krakowska Komisja Filmowa
Wspierany przez Polski Instytut Filmowy
Najlepszy scenariusz:
Michał A. Zieliński L Scarbourne/cos (Polska)
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa:
Magdaleny Celicy w Lęk/Lek (Polska, Szwajcaria, Niemcy)
Reżyseria: Sławomir Fabicki
wyprodukowane przez Produkcja filmów Apple
Koprodukcja: Cinédokké i Ma.ja.de. Fikcja, RSI Radiotelevisionesvizzera
Wspierany przez Polski Instytut FilmowyFederalne Biuro Kultury (FOC), EurymagidaMitteldeutsche Medienförderung, the Niemiecko-Polski Fundusz Filmowy, Warszawska Komisja Filmowa Mazoya
Najlepszy aktor pierwszoplanowy:
Eric Colm Jr. V Philip (Polska)
Reżyseria Michał Kwisiński
wyprodukowane przez TVP
Koprodukcja: Pracownia Akson
Najlepsza aktorka drugoplanowa:
Agnieszki Grochowskiej Scarbourne/cos (Polska)
Najlepszy aktor drugoplanowy:
Thomasa Schuchardta w Podobna…podobna osoba. Podwójne/podobne. Subator (Polska)
Reżyseria: Jan Hołubek
wyprodukowane przez Odkryj TVN Warner Bros
Wspierany przez Polski Instytut Filmowy
Najlepsze zdjęcia:
Michaił Sobociński Philip (Polska)
Najlepsza muzyka:
Łukasz „Łukasz” Rostkowski l Chłopi / Chobe (Polska, Litwa, Serbia)
Reżyseria: DK Welshman (aka Dorota Kopila), Hugh Welshman
wyprodukowane przez Filmy o penetracji
Koprodukcja: Cyfrowe rzemiosłoArt Shot, Breakthru Productions, Canal+, the Narodowe Centrum Kultury, Mazowiecki Instytut KulturySKP Ślusarek Kubiak Pieczyk
Wspierany przez Polski Instytut FilmowyZarząd BGG, Steve Moench i Sita Saviolo, Jeffrey i Lori Oppen, Litewskie Centrum Filmowe, Centrum Filmowe Serbia
Najlepsza edycja:
Nikodim Szabior l Philip (Polska)
Najlepsza scenografia:
Katarzyna Sobańska, Marcel Sławski Philip (Polska)
Najlepsza moda:
Dorota Roqueblo Scarbourne/cos (Polska)
Najlepszy makijaż:
Anity Brzosowskiej Scarbourne/cos (Polska)
Najlepszy dźwięk:
Radoslav Ošenio, Adam Szlinda, Filip Krzemy Scarbourne/cos (Polska)
Nagroda Publiczności:
Chłopi / Chobe (Polska, Litwa, Serbia)
Najlepszy film dokumentalny:
Fortepian (Polska)
Reżyseria Jakub Piątek
wyprodukowane przez Telemark
Najlepszy serial dramatyczny:
1670 (Polska)
Reżyseria: Maciej Buchwald i Cordian Kudzilla
wyprodukowane przez Pracownia Akson
Na zlecenie Netflixa
Najlepszy film europejski:
Trójkąt smutku (USA, Szwecja, Francja, Wielka Brytania, Niemcy, Turcja, Dania, Grecja, Szwajcaria, Meksyk)
Wyreżyserowane przez Rubena Östlunda
Odkrycie roku:
reżyserią Grzegorz Dębowski Obok niczego / Tylee, Nick (Polska)
wyprodukowane przez Studio Mnicha
Koprodukcja: Canal+Polska
Wspierany przez Polski Instytut Filmowy
Nagroda Orła za całokształt twórczości:
Agnieszki Holender
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”
More Stories
Polski Instytut Sztuki Filmowej powołuje nowego prezesa po dymisji Radosława Śmijewskiego
Joanna Lisowska – droga do sławy na polskiej scenie
Ogłoszono tytuły Dni Polskich na rok 2024