Od ponad 50 lat Biblioteka Publiczna w Detroit publikuje African American Booklist, przewodnik po dziełach literackich stworzonych przez pisarzy afroamerykańskich, które koncentrują się na historiach czarnych postaci. Wydanie z 2023 r. „Beyond the Kitchen: The Culinary Legacy of African Americans” rzuca światło na czarne historie w dziedzinie jedzenia.
Lista beletrystyki, literatury faktu, książek dla dorosłych i dzieci, książek kucharskich i wspomnień została opracowana przez bibliotekarzy z Biblioteki Publicznej w Detroit i zawiera fragment książki „The Jemima Code: Two Centers of African American Cookbooks” autorstwa wielokrotnie nagradzanego dziennikarza Tony’ego Tiptona Martina (Uniwersytet). z Texas Press; 2015) oraz ekskluzywną rozmowę z szefem kuchni Philem Jonesem w wywiadzie dla Free Press.
Jones pracuje w Detroit od dłuższego czasu, awansując ze zmywarki do naczyń do szefa kuchni w The Rattlesnake Club, tej samej eleganckiej restauracji, w której były szef kuchni Jimmy Schmidt zdobył pierwszą w mieście nagrodę Jamesa Bearda.
więcej: James Beard Foundation Awards wybiera 5 nominowanych do Metro Detroit
więcej: Szef kuchni roku, Phil Jones, u szczytu pandemii rozdał 100 000 funtów kurczaka
Następnie założył Farmacy Food, usługę opartą na subskrypcji, która zapewnia przystępny cenowo dostęp do zdrowych posiłków, i zaryzykował sprawiedliwość żywieniową. A w 2021 roku Jones otrzymał tytuł Szefa Roku Detroit Free Press/Metro Detroit za jego niestrudzone wysiłki w karmieniu głodujących we wczesnych dniach pandemii COVID-19 i później.
W wywiadzie Jones szanuje dziedzictwo czarnych mistrzów kokainy przed nim, dowiaduje się o wschodzących szefach kuchni na scenie kulinarnej w Detroit i zastanawia się nad własną drogą do zostania szefem kuchni z sercem do oddania.
Lista książek Afroamerykanów w Detroit Public Library 2023 jest dystrybuowana wśród miłośników książek w całym Metro Detroit i poza nim. Lista książek dostępna jest również pod adresem Detroitpubliclibrary.org. Poniżej pełny wywiad z Jonesem.
Lindsay C. Green: Jak widziałeś ewolucję sceny kulinarnej w Detroit w ciągu ostatnich 40 lat?
Phil Jones: Ogólnie rzecz biorąc, nastąpiły pewne zmiany, a niektóre rzeczy są dokładnie takie same. Nigdy byś się nie domyślił, czytając o jedzeniu, że 75% mieszkańców Detroit to czarni. Jest tak wielu niesamowitych młodych czarnych szefów kuchni, którzy nie są rozpoznawani ani wspierani finansowo, aby wypromować swoją kuchnię. Widziałem więcej możliwości dla kobiet w kuchni, których było bardzo mało, ale jest kilka przykładów kobiet i osób kolorowych na stanowiskach właścicielskich i kierowniczych.
LCG: Jako osoba odpowiedzialna za opowiadanie historii o lokalnych cholinerach, jak mam mieć na radarze dobrze zapowiadających się czarnych szefów kuchni?
PJ: Wielu wybiera drogę spin-off – niektórzy odnoszą większy sukces niż inni.
więcej: Smażony kurczak i kawior: studium przypadku pop-upowych restauracji i przyszłości jedzenia
więcej: 12 pop-upowych restauracji w Detroit, o których powinieneś wiedzieć
więcej: Lista najlepszych nowych restauracji Free Press zawiera wyskakujące okienka, bary i szefów kuchni
LCG: W jaki sposób następna generacja czarnoskórych szefów kuchni może pomóc utorować drogę do bardziej otwartej przyszłości?
PJ: Musimy zrozumieć, że nie jesteśmy już przykuci łańcuchami, przywiązani do diety, która nie szanuje naszej kultury ani naszych smaków. Musimy zachęcić naszych młodych ludzi do przyjrzenia się swojej przeszłości, aby mogli stworzyć nową przyszłość dla żywności. Porównuję Afrykę do ojczyzny, a my jesteśmy jej dziećmi, a rodzina nie może być kompletna, dopóki się nie zjednoczy.
LCG: Jaki jest wkład, jaki Czarni ludzie wnieśli do przemysłu spożywczego, który jest rzadko dostrzegany?
PJ: Czarni są pionierami gotowania na świecie. Francuskie jedzenie jest wszędzie z powodu czarnych twarzy. Pomidory są uprawiane przez Afrykanów, którzy migrują do Włoch. Doświadczyliśmy rasizmu i wielu rasizmów, ale jednocześnie nosiliśmy praktyki, technologie, składniki i kulturę wszystkich innych.
LCG: Widzimy więcej opowiadań o starożytnych sposobach jedzenia, takich jak „Black Power Kitchen”, „Black Food” i dokumentalna adaptacja „High on the Hog”.
PJ: Cieszę się, że coraz więcej osób to robi. Zawsze to robiłem. Mam serię o nazwie „Storyteller”, w której tworzę przepisy, które opowiadają coś więcej niż tylko historię kulinarną. Na przykład ten przepis na pierogi ze słodkimi ziemniakami bierze tradycyjne polskie danie i łączy je ze słodkimi ziemniakami i używa kapusty włoskiej, gdzie zwykle są ziemniaki i kapusta. Opowiada historię Black Bottom i Poletown, dwóch obszarów dotkniętych tym, co nazywamy „postępem” – fabryki samochodów i autostrady, która podzieliła nasze miasto. Te podziały są trwałe, ale przejmując kontrolę nad naszą narracją, możemy dostrzec pozytywne zmiany i przezwyciężyć część negatywnych.
LCG: Czasami zastanawiam się, czy obiektyw, przez który krytykuję restaurację, nie opiera się na eurocentrycznych standardach. Czy w lokalach gastronomicznych należących do czarnoskórych trzeba resetować wagę?
PJ: Prawda jest taka, że jesteśmy kontynuatorami tych standardów, ale nie możemy ich uznać ani zastosować do naszego jedzenia. Część szefa kuchni mówi mi, że musisz zrobić to dobrze i dotyczy to wszystkich. Istnieje historia utkana przez nasze życie, która mówi, że praca na czarno jest czymś, czego należy żałować, a nie doskonalić. Musisz zachować cienką granicę między wymaganiem poziomu doskonałości w technologii i usługach a byciem zbyt krytycznym lub mniej krytycznym.
LCG: W jaki sposób szefowie kuchni mogą zachować przepisy i techniki swoich przodków?
PJ: Po staremu – odbierz telefon! Zadzwoń do babci lub dziadka. Staliśmy się zależni od Internetu, co jest trochę smutne. Możemy wyciągnąć nasze telefony i uzyskać dostęp do dowolnego przepisu, ale brakuje prawdziwych, głębokich powiązań z przeszłością.
LCG: Od kogo czerpałeś swoją mądrość kulinarną?
PJ: wracam do rodziny. Mój dziadek był szefem kuchni w wojsku. To było wzruszające.
Detroit Public Library 2023 Lista książek afroamerykańskich „Beyond the Kitchen: The Culinary Heritage of African Americans”, dostępna pod adresem Detroitpubliclibrary.org.
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”
More Stories
Polski Instytut Sztuki Filmowej powołuje nowego prezesa po dymisji Radosława Śmijewskiego
Joanna Lisowska – droga do sławy na polskiej scenie
Ogłoszono tytuły Dni Polskich na rok 2024