Miliarderka z branży górniczej Gina Rinehart wezwała Australijską Galerię Narodową do usunięcia jej wizerunku z wystawy wielokrotnie nagradzanego artysty Vincenta Namatjiry.
Zdjęcie, prawdopodobnie niepochlebny portret najbogatszej kobiety w Australii, jest jednym z wielu odsłoniętych w galerii Canberra w ramach pierwszej dużej wystawy przeglądowej laureata nagrody Archibalda.
Galeria Narodowa odrzuciła próby usunięcia obrazu i w oświadczeniu stwierdziła, że z zadowoleniem przyjmuje dialog publiczny na temat jej kolekcji i eksponatów.
„Od 1973 r., kiedy Galeria Narodowa nabyła „Blue Poles” Jacksona Pollocka, toczy się dynamiczna debata na temat wartości artystycznych dzieł znajdujących się w Kolekcji Narodowej i/lub wystawianych w Galerii” – czytamy w oświadczeniu.
„Udostępniamy dzieła sztuki australijskiej publiczności, aby inspirować ich do odkrywania, doświadczania i uczenia się o sztuce”.
Zdjęcie Reinharta wisi obok zdjęć królowej Elżbiety II i piłkarza Adama Goodesa i ma pozostać na wystawie do 21 lipca.
Przed pokazem w Canberze obraz był wystawiany publicznie w Adelajdzie przez kilka miesięcy podczas pierwszej wystawy w Art Gallery of South Australia od października 2023 do stycznia 2024.
Galeria SA potwierdziła, że nie zgłaszała żadnych żądań usunięcia obrazu.
Reprodukcja obrazu stanowi także część prestiżowego studium Thames & Hudson dotyczącego twórczości Namatjiry, opublikowanego wraz z przeglądem.
Reinhart został wymieniony jako przyjaciel Galerii Narodowej po przekazaniu fundacji od 4999 do 9999 dolarów.
Skontaktowano się z nią w celu uzyskania komentarza za pośrednictwem jej firmy Hancock Prospecting.
W 2023 roku Reinhart wycofała sponsoring Netball Australia za 15 milionów dolarów po tym, jak aborygeński netballer Donnell Wallam zażądał, aby na jej stroju nie było logo Hancock Prospecting.
Reinhart założył później fundusz o wartości 3 milionów dolarów, aby nagradzać sportowców, którzy zdobyli złote medale lub ustanowili rekordy świata w pływaniu, pływaniu artystycznym, wioślarstwie i siatkówce.
W 2020 roku Namatjira został pierwszym rdzennym artystą, który zdobył Nagrodę Archibalda za Portret bogów, obrazy przedstawiające zmianę poglądów ludzi, wykorzystujące satyryczny humor jako komentarz na temat władzy.
W jednej ze swoich ostatnich prac pokazanych na wystawie król Karol III pozuje ze swoimi regaliami na centralnej pustyni, wyglądając zdecydowanie nie na miejscu i nie na miejscu, w ten sposób pozbawiając rodzinę królewską władzy i uprawnień.
Urodzony w Alice Springs Namatjira od szóstego roku życia wychowywał się w pieczy zastępczej w Perth, co oznaczało utratę kontaktu z rodziną, krajem i kulturą.
Dorastał nieświadomy swoich powiązań ze słynnym akwarelistą Albertem Namatjirą – Vincent jest jego wnukiem – aż do osiągnięcia dorosłości. Ze zdumieniem odkrył swoje artystyczne dziedzictwo i znaczenie swojego nazwiska.
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”
More Stories
Polski Instytut Sztuki Filmowej powołuje nowego prezesa po dymisji Radosława Śmijewskiego
Joanna Lisowska – droga do sławy na polskiej scenie
Ogłoszono tytuły Dni Polskich na rok 2024