Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

NASA odkłada zwrot Boeinga Starliner w celu dalszych kontroli technicznych

NASA odkłada zwrot Boeinga Starliner w celu dalszych kontroli technicznych

NASA poinformowała w piątek, że ponownie przełożyła powrót na Ziemię samolotu Boeing Starliner z Międzynarodową Stacją Kosmiczną wraz z pierwszą załogą astronautów, aby dać więcej czasu na zapoznanie się z napotkanymi problemami technicznymi.

Według Reuters nie wyznaczyła ona nowej daty, co rodzi pytania o termin powrotu astronautów na pierwszą załogową misję Boeinga, pierwotnie zaplanowany na 26 czerwca, co samo w sobie jest przesunięciem w stosunku do możliwej pierwszej daty 14 czerwca. .

„Kierownicy misji oceniają przyszłe możliwości powrotu po dwóch spacerach kosmicznych zaplanowanych na 24 czerwca i 2 lipca” – podała NASA w oświadczeniu.

Amerykańscy astronauci Butch Wilmore i Sonny Williams wystartowali 5 czerwca w ramach ostatecznej oferty NASA na rutynową certyfikację lotów.

„Nie spieszymy się i postępujemy zgodnie z naszą standardową procedurą zespołu zarządzającego misją” – powiedział Steve Stich, menedżer programu ds. załóg komercyjnych w NASA.

„Starliner dobrze sobie radzi na orbicie podczas dokowania do stacji kosmicznej” – powiedział Stitch, dodając, że dodatkowy czas zapewni „cenny wgląd” w aktualizacje systemu na potrzeby przyszłych misji.

Testy załogowe statku kosmicznego, który od 2019 r. dwukrotnie wyleciał w przestrzeń kosmiczną bez ludzi na pokładzie, wykazały pięć awarii podczas 28 manewrów napędu, pięć wycieków helu, które miały obciążyć silniki, oraz wolno poruszający się zawór popychający. Wskazał na problemy z przeszłości, które nie zostały naprawione.

Te problemy i dodatkowe testy przeprowadzone przez NASA i Boeinga rodzą pytania o to, kiedy załoga Starlinera będzie w stanie odbyć mniej więcej sześciogodzinny lot do domu, i zwiększają problemy dla szerszego programu.

Boeing wydał 1,5 miliarda dolarów na przekroczenie kosztów wykraczających poza kontrakt rozwojowy NASA o wartości 4,5 miliarda dolarów.

NASA chce, aby Starliner stał się drugim amerykańskim statkiem kosmicznym zdolnym do transportu astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną, obok Crew Dragon firmy SpaceX, który będzie jego głównym lotem od 2020 roku.

READ  Międzynarodowa Stacja Kosmiczna otrzymuje żywność i paliwo: ale gdzie jest załoga SpaceX-7?

Jednak program Boeinga Starliner od lat boryka się z błędami oprogramowania, problemami projektowymi i sporami z podwykonawcami.

Kiedy 6 czerwca Starliner dotarł w pobliże stacji kosmicznej w celu dokowania, pięć usterek napędu uniemożliwiło statkowi kosmicznemu zbliżenie się do stacji kosmicznej do czasu przeprowadzenia naprawy przez Boeinga.

Przepisałem programy i zmodyfikowałem niektóre procedury, aby ożywić cztery z nich i kontynuować proces dokowania.

Oddzielenie Starlinera i powrót na Ziemię to najbardziej złożone etapy misji testowej statku kosmicznego.

Urzędnicy NASA oświadczyli, że chcą lepiej zrozumieć przyczynę awarii napędu, problemu z zaworami i wycieku helu, zanim Starliner zacznie wracać.

Chociaż podczas obecnego lotu Starlinera nie działa tylko jeden silnik, Boeing doświadczył czterech problemów z napędem podczas bezzałogowego powrotu kapsuły z kosmosu w 2022 roku.

Rzecznik NASA powiedział agencji Reuters, że zasady lotu ustalone przez Boeinga i NASA wymagają, aby silniki manewrowe Starlinera zapewniały co najmniej „sześć stopni swobody sterowania”, każdy z jednym silnikiem rezerwowym.

Oznaczałoby to, że do bezpiecznego lotu potrzeba co najmniej 12 z 28 silników napędowych, w większości zapasowych.