Jeśli kiedykolwiek widziałeś ptaka lądującego na gałęzi drzewa, być może zauważyłeś, że szybko unosi skrzydła pod dużym kątem, aby wykonać gładkie lądowanie. Jednak w przypadku niektórych ptaków lądują, składając skrzydła podczas siedzenia, tworząc ruch zamiatający podczas zwalniania.
Aby odkryć tajemnicę tych różnic w ruchu, zespół naukowców z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Lotniczej Uniwersytetu Kalifornijskiego zbadał aerodynamikę manewrów polegających na przesiadywaniu ptaków i ich implikacje dla projektowania samolotów. Odkrycia naukowców zostały niedawno opublikowane w: płyny do rewizji fizyczneja ich papiery ukazały się również w Fizykaczasopismo internetowe Amerykańskiego Towarzystwa Fizycznego.
Zespół kierowany przez doktoranta inżynierii lotniczej Dipya Raj Adhikari odkrył, że ruch wahadłowy, który zmienia kształt skrzydła ptaka, zwiększa siłę nośną i pozwala na lepszą kontrolę sił aerodynamicznych podczas lądowania.
„Pełne zrozumienie tego manewru siedzenia pomoże określić osiągi normalnych samolotów i pomoże zaprojektować bezpieczniejszy samolot” – mówi Adhikari. „Ten manewr w pozycji siedzącej pozwala również ptakom na płynne lądowanie na krótkich dystansach. Dlatego manewr siedzący z pochyloną konfiguracją skrzydeł może być opcją, w której odległość od pasa startowego jest problemem.”
Aby zasymulować ruch skrzydeł ptaków, zespół wykorzystał aluminiowe płytki, które przepychali przez zbiornik na wodę zawierający szklane kulki pokryte srebrem. Prostokątny panel służył do naśladowania prostego skrzydła, a szpiczasty panel służył do naśladowania złożonego skrzydła. Płyty poruszały się ze stałą prędkością przez kilka sekund, a następnie przechylały się i przesuwały w kierunku ściany zbiornika, jednocześnie zwalniając, aby naśladować ptaka, który zgina się i unosi skrzydła podczas opadania.
Naukowcy odkryli, że dryfujący ruch skrzydeł stabilizuje wir krawędzi natarcia, jeden z kluczowych mechanizmów zwiększających siłę nośną. Ta stabilność ostatecznie prowadzi do lepszych lądowań ptaków – a być może nawet samolotów.
Adhikari pracował nad tymi badaniami pod kierunkiem profesora nadzwyczajnego Samika Bhattacharyi, którego poprzednia praca przyciągnęła go do UCF. „Podczas pracy magisterskiej pracowałem nad inspirowaną biologią podróżą przy użyciu technik eksperymentalnych” – mówi Adhikari. „Chciałem zbadać więcej w tym obszarze i znalazłem Samika Bhattacharyę prowadzącego podobny rodzaj badań tutaj, w UCF”.
Dibya Raj Adhikari et al, Wpływ podciągnięcia skrzydła na manewr stojący, płyny do rewizji fizycznej (2022). DOI: 10.1103/PhysRevFluids.7.044702
cytat:
Aerodynamika siadających ptaków może pomóc w projektowaniu samolotów (2022, 17 maja)
Źródło 17 maj 2022
Od https://phys.org/news/2022-05-aerodynamics-perching-birds-aircraft.html
Niniejszy dokument podlega prawu autorskiemu. Niezależnie od wszelkich uczciwych transakcji w celu prywatnych studiów lub badań, nie
Część może być powielana bez pisemnej zgody. Treść jest udostępniana wyłącznie w celach informacyjnych.
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Prognoza cukrzycy w Australii w 2024 r. | Wiadomości o Mirażu
„Gorąca sauna żabia” pomaga australijskim gatunkom w walce ze śmiercionośnym grzybem
Model sztucznej inteligencji poprawia reakcję pacjentów na leczenie raka