Daniel Ricciardo może nie powrócić do startów Formuły 1 przed Grand Prix Stanów Zjednoczonych pod koniec października, chociaż wydaje się mało prawdopodobne, aby jego nieobecność miała wpływ na sposób, w jaki Red Bull ustali skład kierowców AlphaTauri na rok 2024.
Ricciardo nie ścigał się od końca lipca, kiedy wrócił na fotel Formuły 1, aby zastąpić Nicka de Vriesa w zespole AlphaTauri II Red Bulla.
Przed przerwą wakacyjną ukończył zaledwie dwa wyścigi Grand Prix, po czym doznał złamania lewej kości śródstopia podczas treningów przed Grand Prix Holandii, pierwszym wydarzeniem po tej stronie blokady.
W piątek w Japonii szef inżynierii torów AlphaTauri, Jonathan Eddolls, powiedział, że powrót Ricciardo jest jeszcze „trochę odległy, więc nie chcemy stawiać sobie takiego celu”.
W ubiegły weekend Ricciardo wrócił na miejsce wyścigu w Singapurze, gdzie pomagał zespołowi w pracach inżynieryjnych, ale nie doszedł do siebie na tyle, aby móc rywalizować w którymkolwiek wyścigu w Azji.
Ricciardo i Red Bull nie mają zamiaru przyspieszać jego powrotu po kontuzji, a w międzyczasie Liam Lawson wykonuje świetną robotę. W ubiegły weekend zdobył nawet punkty i zajął dziewiąte miejsce w Singapurze.
Następny wyścig po Suzuce odbędzie się w Katarze za dwa tygodnie, co było logicznym celem dla Ricciardo, ale nawet to nie jest gwarantowane.
„Rekonwalescencja przebiega prawidłowo” – powiedział Eduls.
„Przed powrotem mamy zaplanowane prace symulacyjne.
„Z naszej strony i jego strony nie ma pośpiechu, aby sprowadzić go wcześniej z powrotem.
„Najgorszą rzeczą jest powrót, zanim choroba się prawidłowo zagoi i spowoduje jakiekolwiek problemy”.
Przyjmuje się, że Ricciardo zakończy sesję symulacyjną na początku Tygodnia w Katarze, aby sprawdzić, jak dobrze czuje się trzymając rękę.
Decyzja zostanie następnie podjęta przed weekendem, aby uniknąć sytuacji, w której Ricciardo próbował wziąć udział, a następnie wycofał się po piątkowej sesji treningowej, co oznaczałoby, że Lawson wraca od razu do kwalifikacji, biorąc pod uwagę szybki weekend.
„Symulator bardzo dobrze odzwierciedla pojazd, wszystkie ładunki itp.” – powiedział Edols.
„Myślę, że ostateczna decyzja najprawdopodobniej będzie należeć do niego niż do nas.
„Będzie wiedział lepiej niż ktokolwiek inny, jak wygląda ból i jak przebiega rekonwalescencja?
„Nie wywieramy na niego presji, aby wrócił. W tej chwili mamy trzech dobrych kierowców, więc nie ma wielkiego pośpiechu, skupiamy się na pełnym powrocie do zdrowia, aby kiedy wróci, nie było o tym mowy”.
A co z rokiem 2024?
Jednym z powodów, dla których Ricciardo nie spieszy się z powrotem, jest to, że prawie na pewno i tak zostanie ogłoszony kierowcą wyścigowym AlphaTauri na rok 2024.
Oznacza to, że nie wywiera się na niego presji, aby wrócił na stanowisko i przedstawił swoje racje, chociaż na pozór wydaje się, że Lawson stał się poważnym kandydatem na pełnoetatowe przywództwo.
Ricciardo ma ponownie spotkać się z Yuki Tsunodą w AlphaTauri w przyszłym sezonie, a ogłoszenie Tsunody ma zostać ogłoszone podczas domowego Grand Prix w Japonii w ten weekend – choć jeszcze to nie nastąpiło.
Ricciardo był jedyną opcją dla AlphaTauri, gdy powrócił do rodziny Red Bull na rok 2023 jako trzeci kierowca Red Bull Racing, po jego wcześniejszym odejściu z McLarena pod koniec 2022 roku.
Kiedy zdecydowano, że De Vries musi zostać zastąpiony, Ricciardo był bardzo doświadczonym i nietypowym wyborem dla AlphaTauri na jego zastąpienie, ponieważ zarządzał Ricciardo na początku swojej kariery, w czasach Toro Rosso.
Doświadczenie Ricciardo było świetnym dodatkiem do zespołu, co w dłuższej perspektywie przemawia do Red Bulla, ponieważ chce, aby zespół AlphaTauri stał się bardziej konkurencyjny i miał poczucie, że najlepszym sposobem jest wyraźniejsze połączenie doświadczenia i młodości w składzie kierowców. osiągnąć to.
Pomimo dobrej formy Lawsona i awansu Tsunody na stanowisko kierowcy w tym sezonie, nieobecność Ricciardo była odczuwalna.
„Można bezpośrednio poczuć jakość informacji zwrotnych, a nie tylko informacje dotyczące prowadzenia samochodu” – powiedział Edols.
„Jest oczywiście bardzo doświadczony, jeździł wieloma różnymi samochodami i doświadczył wielu różnych aspektów spektrum osiągów.
„Dlatego otrzymanie opinii na temat naszego samochodu było dla nas bardzo cenne.
„Ale myślę też, że inne rzeczy, które zrobiły wrażenie i przypomniały nam, co może przynieść doświadczenie, to to, jak mógł zrozumieć wyścig, informacje zwrotne, jakie mógł przekazać na żywo, jak jego zdaniem zachowywały się opony, czy to był jeden przystanek, czy nie? Dwa przystanki lub jeśli był samochód bezpieczeństwa, czy może dogrzać te opony, czy musimy montować nowy komplet.
„Wiele razy podejmujemy te decyzje na zaporze sieciowej w oparciu o dane, ale gdy nie jest to jasne, posiadanie kogoś z taką wiedzą może naprawdę mieć znaczenie”.
Lawson do Williamsa?
Jeśli chodzi o Lawsona, jego występ był ogromną pomocą dla Red Bulla i AlphaTauri, ponieważ oznacza, że nie zależy im desperacko na powrocie Ricciardo.
Zaimponował zespołowi spokojną postawą, szybką adaptacją do samochodu i pewnymi wynikami w wyścigu, a zdobycie dwóch punktów w Singapurze zwiększyło nadzieje AlphaTauri na uniknięcie ostatniego miejsca w mistrzostwach konstruktorów.
„Przyszedł i bardzo szybko nabrał tempa” – Eddolls powiedział o Lawsonie.
„Yuki wciąż ma przewagę, czego można się spodziewać po tym doświadczeniu.
„Ale myślę, że prawda jest taka, że udało mu się dobrze zakwalifikować, dostać się do Q3 i bardzo wcześnie zdobyć punkty w samochodzie, który nie jest najbardziej konkurencyjny i czasami trudny w prowadzeniu.
„Z tego, co widzimy, w porównaniu z niektórymi naszymi poprzednimi kierowcami, zdecydowanie jest na topie i ma potencjał.
„Wszyscy jesteśmy podekscytowani możliwością współpracy z nim przy większej liczbie wyścigów w międzyczasie, podczas gdy czekamy, aż Daniel wyzdrowieje”.
Mimo to preferencje Red Bulla dotyczące składu kierowców drugiego zespołu oraz ciągłe wsparcie finansowe Hondy dla Tsunody oznaczają, że drzwi do fotela AlphaTauri w sezonie 2024 wydają się zamknięte.
Potencjalne przeniesienie pożyczki do Williamsa to jedyna alternatywa, jaką Red Bull może zapewnić Lawsonowi miejsce w wyścigu na rok 2024.
Szef zespołu Williamsa, James Vowles, nie wykluczył wyraźnie wypożyczenia Lawsona, jeśli Williams zdecyduje się nie zatrudniać obecnego kierowcy Logana Sargeanta, który pomimo przebłysków obietnic nie przedstawił przekonujących argumentów w swoim debiutanckim sezonie.
„Co ciekawe, Red Bull ma wielu kierowców, ale tylko dwa miejsca” – Vowles powiedział Sky Sports F1.
„Dlatego ciekawie będzie zobaczyć, dokąd zmierzają, podejmując tam decyzje”.
Jeśli Lawsonowi w ogóle nie uda się zapewnić sobie miejsca, powróci na stanowisko rezerwowe wraz z potencjalnym dodatkowym programem wyścigowym poza F1. Pierwotnym głównym celem Lawsona w tym sezonie była Super Formuła.
„Należy do rodziny Red Bull” – powiedział Christian Horner, dyrektor generalny Red Bull Racing i szef zespołu.
„Jeśli jest wolne miejsce, myślę, że jest tylko jedno, robiliśmy to w przeszłości, na przykład gdy Carlos Sainz był wypożyczony do swojego byłego zespołu Renault.
„Jeśli w przyszłym roku nie zasiądzie w samochodzie Grand Prix, będzie miał wiele rzeczy do zrobienia”.
„Miłośnik podróży. Miłośnik alkoholu. Przyjazny przedsiębiorca. Coffeeaholic. Wielokrotnie nagradzany pisarz.”
More Stories
Polska vs. Holandia: prognozy UEFA Euro 2024, godzina rozpoczęcia meczu, telewizja, transmisja na żywo, wiadomości o obu drużynach, bezpośrednie konfrontacje, dzisiejsze kursy
Wiadomości NRL: Wiadomość o Kalyn Ponga zdumiewa fanów, gdy Broncos otrzymują nowy cios po ujawnieniu szczegółów Reece’a Walsha
Francja vs. Polska: zapowiedź, prognozy i skład