W środę wieczorem tłum odzianych w kaszmir dygnitarzy przybył do luksusowego domu zaprojektowanego przez Richarda Neutrę na wzgórzach Hollywood, aby uczcić premierę nowego zapachu Zegna x The Elder Statesman. Grupa Wyskakujące okienko Maxwella. Współpraca prowadzona przez dyrektora kreatywnego Zegny, Alessandro Sartoriego i założyciela The Elder Statesman, Grega Chaita, łączy w sobie ducha jakości 113-letniej mediolańskiej firmy z zabawną kreatywnością młodej marki opartej na SoCal. Obydwaj projektanci połączyli wspólnie swoją miłość do rzemiosła, jakości i zmysłowych tkanin, tworząc ponadczasową i kolorową kolekcję odzieży neutralnej pod względem płci, aktualnej w dzisiejszych czasach. Aby dowiedzieć się więcej, spotkaliśmy się z Sartorim i Chaitem i odbyliśmy rozmowę, która dotyczyła wszystkiego, od zrównoważonego rozwoju po rekomendacje gwiazd i osobisty styl.
———
Alessandro Sartori: Chcesz kawę?
Taylor Scarabelli: Woda jest w porządku, dziękuję. Już przesadziłem z kofeiną.
Greg Chet: Ty też?
Scarabelli: Tak [Laughs]. Był wczesny poranek. Zacznijmy więc od początku –
Sartori: Imię i data urodzenia? [Laughs]
Scarabelli: Jak zdecydowałeś się na współpracę?
Chet: Zaprzyjaźniliśmy się ze sobą. Jestem maniakiem łańcucha dostaw i myślałem, że wiem wtedy dużo o Zegnie, więc skorzystałem z okazji i się spotkałem.
Sartori: Poczułem dobrą energię. Zadawał pytania dotyczące naszego łańcucha dostaw, naszych rzemieślników i Oasi Kaszmir. Właściwie to prowadziliśmy bardzo interesującą rozmowę, nawet nie wiedząc, że coś razem robimy. Zaczęliśmy więc dzielić się dobrymi wartościami.
Scarabelli: Zastanawiałem się, czy mógłbyś powiedzieć o tym trochę więcej, ponieważ obecnie w procesie produkcji mody panuje wiele niejasności. Ludzie nie wiedzą, co dzieje się w fabrykach. Jak to robicie inaczej?
Sartori: Po pierwsze, używamy w pełni identyfikowalnego kaszmiru i śledzimy produkt od Mongolii po Włochy. Nigdy nie mieszamy tego kaszmiru z niczym innym i zajmujemy się wszystkim wewnętrznie. Wiemy więc na przykład, że ten kaszmir przybył 1, 22 września z pewnego regionu Mongolii Wewnętrznej.
Scarabelli: To jest jak dobre wino.
Chet: Chciałem powiedzieć, że to jak żniwa. Dużo rozmawialiśmy o jedzeniu. Wszyscy chcemy wiedzieć, co wkładamy do naszego organizmu, ale 20 lat temu tak nie było.
Scarabelli: Mam wrażenie, że moda to ostatnia granica, jeśli chodzi o ludzi, którym zależy na produkcji. Nawet jeśli mówisz o luksusowych towarach z najwyższej półki, które uważasz za inwestycje, przekazanie tego komunikatu może być trudne. Czy podczas swojej pracy w Zegnie byłeś świadkiem transformacji branży?
Sartori: Tak, głównie po koronawirusie. Branding odgrywa ogromną rolę, ponieważ jeśli nie będziesz edukować swojego klienta, on nie będzie wykształcony. Rzemieślnicy są istotną częścią gry i musimy ich dobrze doceniać. Oznacza to, że kupujesz mniej i płacisz więcej. Bo te dzieła są o wiele lepsze, jeśli są wykonane według takich zasad. Przyjechali tu zostać dłużej. To zupełnie inna wizja, ale trzeba wytłumaczyć, dlaczego ta odzież jest taka droga. To podróż.
Chet: Tak, i nie sądzę, że mieliśmy jeszcze taki moment w świecie mody, jaki mieliśmy w branży spożywczej, gdzie wielkie pokazy w Food Network i seriale takie jak Niedźwiedź Umożliwiło nowy szacunek dla jakości. Ale wyobraźcie sobie, że w mediach nastąpił ważny moment dla mody. To jest to, czego potrzebujemy.
Scarabelli: Śledzę Zegnę i zawsze można od razu poczuć i zobaczyć jakość, podczas gdy obecnie na rynku jest wiele luksusowych produktów, które nie są dobrze wykonane. Wygląda na to, że sytuacja zmierza w bardzo niebezpieczny sposób.
Sartori: Wiemy. Nawet duże marki.
Scarabelli: Twoja kolekcja jest również bardzo modna. To bardzo przyciąga wzrok. Ciekaw jestem, jaki duch za tym stoi.
Chet: Cóż, tu właśnie pojawiają się wszystkie zespoły, takie jak nasz dyrektor kreatywny Billy [Hunter]. Zespoły współpracują, aby stworzyć wysokiej jakości produkcję, która jest jednocześnie estetyczna.
Scarabelli: Robi to wrażenie, co prowadzi mnie do faktu, że ludzie dużo mówią o zmianie poglądów na temat męskości. To brzmi jak dziwne słowo w roku 2023. Czy masz jakieś pomysły na to, jak styl zmienia się obecnie w przestrzeni odzieży męskiej?
Sartori: Zauważyliśmy, że jest coraz więcej ludzi, którzy chcą grać w swoim stylu. Podczas gdy wcześniej mundur starszego mężczyzny był trochę banalny. Spotkaliśmy się z naprawdę interesującą reakcją kupujących, ponieważ ten zestaw nie przypomina niczego innego.
Scarabelli: Między SoCal a Milanem trwa przeciąganie liny.
Sartori: Tak, to właśnie kryje się za kreatywnością. Jesteśmy tym, czym jesteśmy, ale jesteśmy wyjątkowi. Lubimy też mieszać te elementy z przedmiotami osobistymi, łącząc jasną koszulę z ładnymi spodniami, chinosami czy dżinsami i niekoniecznie budując pełną sylwetkę.
Scarabelli: Czytałem też gdzieś, że zajmowałeś się komunikacją talentów, Greg. Czy wpłynęło to na sposób, w jaki myślisz o znaczeniu celebrytów i rozrywki dla marek?
Chet: To dobre pytanie. Cokolwiek to jest, chcę, żeby każdy, kto wpadnie w ręce naszych ubrań, docenił je ze względu na ilość pracy, jaką w nie włożyliśmy. I zawsze taki byłem. Nieważne, jak wielkie jest imię, nie ma ono żadnego znaczenia, jeśli danej osobie to nie przeszkadza. I to jest sedno mojego podejścia, ponieważ interesowałem się rozrywką i widziałem, ile prezentów dostali ludzie. Kiedy dostajesz pudełka od nieznanych Ci osób, nie przejmujesz się tym. Oczywiście, jeśli ktoś, kto jest znany i powiązany z Twoją firmą, nosi Twoje rzeczy, jest to świetne dla firmy i świetne dla zespołu. Wszyscy są podekscytowani.
Scarabelli: Ale ty chcesz być eklektyczny.
Chet: Chcesz być markowy. Jeśli jest łatwo dostępny, natychmiast traci na wartości. Ale jestem też prawdziwym demokratą. Wcale nie osądzam. Chcę się tylko upewnić, że ludziom zależy.
Sartori: Zgadza się.
Scarabelli: Jakich najważniejszych rzeczy nauczyliśmy się podczas wspólnej pracy w tej grupie?
Sartori: Zawsze są różne sposoby pracy i jeśli jesteś otwarty na zrozumienie sposobów działania innych ludzi, możesz osiągnąć sukces. Na przykład mamy wybitny zespół produkcyjny z niesamowitymi archiwami i technikami, którzy są prawdziwą siłą Zegny. Ale praca z The Elder Statesman była równie interesująca, jeśli nie bardziej, ponieważ jesteśmy tak samo zafascynowani oglądaniem ich w rzemiośle, jak i małym laboratorium. Plus wizja Los Angeles, którą Billy ma jako dyrektor kreatywny.
Chet: Tak, to świetna zabawa. Jesteśmy podekscytowani występem naszego małego gangu z Los Angeles, ale wspaniale było dostać się na najwyższy poziom i uczyć się —
Scarabelli: Etyka włoska.
Chet: Tak.
Scarabelli: Cóż, to naprawdę interesująca współpraca, ponieważ zapewniacie wgląd w młodą markę, która zdołała przyciągnąć wiele uwagi w zupełnie innych czasach niż wtedy, gdy Zegna działała 30 lat temu. Działa na obu końcach. Moje ostatnie głupie pytanie brzmi: czy w ogóle wpłynęliście na swój osobisty styl w trakcie tego procesu?
Sartori: Lubię patrzeć na Xenię oczami innej osoby, która jest tutaj.
Scarabelli: Bo może nie miała na sobie marynarki w kratkę…
Sartori: Być może tak. Ale ciekawie jest też zobaczyć niektóre z charakterystycznych elementów, które zaprojektowałem jakieś cztery lata temu w innym stylu.
Chet: Miałem bardzo prostą szafę. Teraz, gdy bardziej interesuje mnie gra z tkaninami, wydaje mi się to pełniejsze. Robię zakupy inaczej. I po prostu wiem, że jeśli pojadę do Zegny, będzie dobrze.
Scarabelli: Myślę, że można śmiało powiedzieć, że oboje jesteście uczuleni na poliester. [Laughs]
Sartori: Bardzo.
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”
More Stories
Polski Instytut Sztuki Filmowej powołuje nowego prezesa po dymisji Radosława Śmijewskiego
Joanna Lisowska – droga do sławy na polskiej scenie
Ogłoszono tytuły Dni Polskich na rok 2024