Badanie wykazało, że percepcja najbardziej sprawnych uczniów była do 20% lepsza w zakresie różnych zadań niż ich mniej sprawni rówieśnicy.
Naukowcy zajmujący się sportem z Nottingham Trent University odkryli, że średnio młodsi 12-13-latkowie wykazują wyższy poziom uwagi, zdolności poznawczych, pamięci, podejmowania decyzji i złożonego rozumowania w obliczu wyzwania.
W ramach badania zespół starał się zrozumieć, w jaki sposób godzinna lekcja wychowania fizycznego – zwłaszcza piłki nożnej – może pomóc poprawić wyniki uczniów w klasie.
Korzystając z serii testów poznawczych przed i po WF-ie, naukowcy odkryli, że pamięć robocza – zatrzymując niewielkie ilości informacji – poprawiła się o około 10% u uczniów, którzy spędzali więcej czasu na wykonywaniu umiarkowanych lub energicznych czynności.
Podczas badania zauważyli również, że niezależnie od lekcji wychowania fizycznego, najbardziej sprawne dzieci – mierzone dystansem pokonanym podczas testu wahadłowego w innym dniu – wykazywały ogólnie lepsze zdolności we wszystkich testach funkcji poznawczych.
Ich wyniki w zadaniach związanych z uwagą, poznaniem, pamięcią i funkcjami wykonawczymi były średnio od 10 do 20 procent lepsze niż ich mniej sprawnych odpowiedników, osiągając dokładność przy krótszym czasie reakcji.
Testy — przeprowadzone przez 76 uczniów — mierzyły koncentrację, zatrzymywanie i odkrywanie informacji, podejmowanie decyzji na wyższym szczeblu i złożone myślenie, które zdaniem naukowców są niezbędne w klasie.
Odkryliśmy, że sprawne dzieci osiągają szczególnie dobre wyniki w szeregu wskaźników, które są ważne dla osiągnięć w nauce i wyników w szkole”
Główny badacz Luke Gilbert, Nottingham Trent University School of Science and Technology.
Powiedział: Nasze badanie pokazuje, jak ważna jest sprawność fizyczna u młodych dorosłych. Ponadto, ponieważ wychowanie fizyczne jest dla wielu młodych ludzi jedyną okazją do podjęcia umiarkowanej lub intensywnej aktywności fizycznej i rozwijania sprawności fizycznej, podkreśla to również wartość i znaczenie wychowania fizycznego. „
Było to pierwsze badanie, w którym dokładnie przyjrzano się wpływowi lekcji wychowania fizycznego na funkcje poznawcze, co jest ważne, ponieważ funkcje poznawcze wpływają na zdolność uczenia się i osiągania wyników w szkole.
Skracanie czasu przeznaczonego na wychowanie fizyczne w szkołach jest czasami dokonywane na korzyść większej liczby przedmiotów akademickich, co może przynieść skutki odwrotne do zamierzonych w odniesieniu do poprawy osiągnięć uczniów.
Chociaż dowody wskazują, że aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na funkcje poznawcze u młodych ludzi, wiemy, że intensywność, czas trwania i rodzaj aktywności są bardzo ważne. W przyszłej pracy chcielibyśmy dowiedzieć się więcej o tym, jak różne rodzaje PE wpływają na funkcje poznawcze, a także o tym, jak PE może poprawić się pod względem potencjalnych korzyści poznawczych. „
Dr Simon Cooper, badacz z Nottingham Trent University
źródło:
Odniesienie do czasopisma:
Gilbert, LM, i in. (2023) Wpływ lekcji wychowania fizycznego opartej na grach na funkcje poznawcze młodzieży. Granice w psychologii. doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1098861.
„Chcę być miłośnikiem telewizji. Certyfikowany entuzjasta popkultury. Stypendysta Twittera. Student amator.”
More Stories
TRUE NORTH uruchomiła nową platformę marki „Life's Different After” w ramach kampanii Today the Brave
Pomiar mowy ciała Wiadomości o Mirażu
W trakcie testu | Rower Giant Revolt 2025 ma dodatkowe schowki w dolnej rurze i twierdzi, że zapewnia większy komfort