Podczas ostatniego incydentu, który miał miejsce na wodach spornych między Chinami a Filipinami, zderzyły się dwa statki.
Chiny i Filipiny próbowały obwiniać się nawzajem po zderzeniu ich łodzi na Morzu Południowochińskim.
Chińska straż przybrzeżna (CCG) podała w poniedziałkowym oświadczeniu, że filipiński statek zaopatrzeniowy ponosi winę za drobną kolizję z chińskim statkiem. Filipiny szybko odrzuciły tę narrację, a napięcie wzrosło po ostatnim incydencie wokół spornego Morza Południowochińskiego.
W chińskim oświadczeniu stwierdzono, że filipiński statek transportowy i zaopatrzeniowy zignorował powtarzające się „oficjalne ostrzeżenia” i zamiast tego „niebezpiecznie i nieprofesjonalnie” zbliżył się do chińskiego statku, co doprowadziło do kolizji.
Nie podano, czy ktoś został ranny ani jakie są rozmiary uszkodzeń nienazwanych statków.
Pekin oskarżył filipiński statek o „nielegalne wpłynięcie na morze w pobliżu rafy Renai na chińskich wyspach Nansha”, jak chińska nazwa spornych wysp Spratly.
Dodała, nie wdając się w szczegóły: „Chińska straż przybrzeżna podjęła działania w celu kontrolowania filipińskiego statku zgodnie z prawem”.
Xerxes Trinidad, szef Biura Spraw Publicznych Sił Zbrojnych Filipin, powiedział reporterom, że twierdzenia CCG są „zwodnicze i wprowadzające w błąd” oraz że wojsko nie będzie omawiać szczegółów operacyjnych misji zaopatrzeniowych.
„Ciągłe agresywne działania CCG eskalują napięcie w regionie”.
Urzędnik wojskowy dodał, że obecność i działalność chińskich statków w Second Thomas Shoal, obszarze, w którym miał miejsce incydent i który leży w wyłącznej strefie ekonomicznej Filipin, jest nielegalna.
Pekin rości sobie prawo do suwerenności nad prawie całym Morzem Południowochińskim, kwestionując konkurencyjne roszczenia kilku krajów Azji Południowo-Wschodniej, w tym Filipin, Wietnamu, Indonezji, Malezji i Brunei.
Od miesięcy Chiny i Filipiny wymieniają oskarżenia w związku z niebezpiecznymi manewrami i kolizjami na płytkiej wodzie.
Chociaż Chiny wielokrotnie ostrzegały Filipiny przed ingerencją w ich wody terytorialne, Chiny wydały również nowe przepisy, które weszły w życie w sobotę. Przepisy te wdrażają ustawę z 2021 r., która według Chin pozwala straży przybrzeżnej na użycie śmiercionośnej siły przeciwko obcym statkom na ich wodach.
Straż Przybrzeżna może także zatrzymać bez procesu cudzoziemców podejrzanych o wtargnięcie na terytorium kraju na okres do 60 dni.
Międzynarodowy trybunał w Hadze odrzucił roszczenia Chin do suwerenności nad Morzem Południowochińskim w orzeczeniu z 2016 r., które Pekin od tego czasu zignorował.
„Certyfikowany fanatyk jedzenia. Ekstremalny guru internetu. Gracz. Zły pijak. Ninja zombie. Rozwiązuje problemy. Nieskrępowany miłośnik alkoholu.”
More Stories
Turystka z Nowej Zelandii została brutalnie zamordowana na oczach męża w Newport Beach
Zespół Bidena wpada w ciemną spiralę
Wyspy Salomona zostaną zmodernizowane lotnisko Sigi w celu poprawy połączeń lotniczych