Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Chinom i Filipinom grozi kolizja na Morzu Południowochińskim |  Wiadomości z Morza Południowochińskiego

Chinom i Filipinom grozi kolizja na Morzu Południowochińskim | Wiadomości z Morza Południowochińskiego

Podczas ostatniego incydentu, który miał miejsce na wodach spornych między Chinami a Filipinami, zderzyły się dwa statki.

Chiny i Filipiny próbowały obwiniać się nawzajem po zderzeniu ich łodzi na Morzu Południowochińskim.

Chińska straż przybrzeżna (CCG) podała w poniedziałkowym oświadczeniu, że filipiński statek zaopatrzeniowy ponosi winę za drobną kolizję z chińskim statkiem. Filipiny szybko odrzuciły tę narrację, a napięcie wzrosło po ostatnim incydencie wokół spornego Morza Południowochińskiego.

W chińskim oświadczeniu stwierdzono, że filipiński statek transportowy i zaopatrzeniowy zignorował powtarzające się „oficjalne ostrzeżenia” i zamiast tego „niebezpiecznie i nieprofesjonalnie” zbliżył się do chińskiego statku, co doprowadziło do kolizji.

Nie podano, czy ktoś został ranny ani jakie są rozmiary uszkodzeń nienazwanych statków.

Pekin oskarżył filipiński statek o „nielegalne wpłynięcie na morze w pobliżu rafy Renai na chińskich wyspach Nansha”, jak chińska nazwa spornych wysp Spratly.

Dodała, nie wdając się w szczegóły: „Chińska straż przybrzeżna podjęła działania w celu kontrolowania filipińskiego statku zgodnie z prawem”.

Xerxes Trinidad, szef Biura Spraw Publicznych Sił Zbrojnych Filipin, powiedział reporterom, że twierdzenia CCG są „zwodnicze i wprowadzające w błąd” oraz że wojsko nie będzie omawiać szczegółów operacyjnych misji zaopatrzeniowych.

„Ciągłe agresywne działania CCG eskalują napięcie w regionie”.

Urzędnik wojskowy dodał, że obecność i działalność chińskich statków w Second Thomas Shoal, obszarze, w którym miał miejsce incydent i który leży w wyłącznej strefie ekonomicznej Filipin, jest nielegalna.

Pekin rości sobie prawo do suwerenności nad prawie całym Morzem Południowochińskim, kwestionując konkurencyjne roszczenia kilku krajów Azji Południowo-Wschodniej, w tym Filipin, Wietnamu, Indonezji, Malezji i Brunei.

Od miesięcy Chiny i Filipiny wymieniają oskarżenia w związku z niebezpiecznymi manewrami i kolizjami na płytkiej wodzie.

Chociaż Chiny wielokrotnie ostrzegały Filipiny przed ingerencją w ich wody terytorialne, Chiny wydały również nowe przepisy, które weszły w życie w sobotę. Przepisy te wdrażają ustawę z 2021 r., która według Chin pozwala straży przybrzeżnej na użycie śmiercionośnej siły przeciwko obcym statkom na ich wodach.

READ  Po zgłoszeniu zaginięcia rosyjski samolot wykonał awaryjne lądowanie, ale wszyscy pasażerowie przeżyli

Straż Przybrzeżna może także zatrzymać bez procesu cudzoziemców podejrzanych o wtargnięcie na terytorium kraju na okres do 60 dni.

Międzynarodowy trybunał w Hadze odrzucił roszczenia Chin do suwerenności nad Morzem Południowochińskim w orzeczeniu z 2016 r., które Pekin od tego czasu zignorował.