Pełny projekt art. 23, który obejmuje zdradę stanu, działalność wywrotową i tajemnice państwowe, został złożony w piątek.
Przywódca miasta John Lee wezwał do przyjęcia tej uchwały „tak szybko, jak to możliwe”.
Zarówno Pekin, jak i Hongkong uznają, że prawo bezpieczeństwa pomogło przywrócić stabilność w mieście po powszechnych protestach prodemokratycznych w 2019 r.
Uważa się, że na mocy ustawy nałożonej przez Pekin w 2020 r., która ułatwiła ściganie protestujących i ograniczyła autonomię miasta, aresztowano ponad 100 osób.
Lee powiedział, że lokalna wersja prawa jest konieczna, aby chronić przed „potencjalną działalnością wywrotową i podtekstami próbującymi wywołać niepokoje”, zwłaszcza „„Niezależne idee Hongkongu”.
Kiedy ustawa może zostać uchwalona?
Ponieważ w Radzie Legislacyjnej dominuje obóz propekiński, powszechnie oczekuje się, że ustawa zostanie przyjęta przy niewielkim sprzeciwie – a niektóre raporty sugerują, że może to nastąpić na początku kwietnia, podczas gdy Rada Demokracji w Hongkongu stwierdziła, że „praktycznie może zostać przyjęta w ciągu… 24 godziny”. „.
Pierwsze dwa czytania projektu ustawy zakończyły się w piątkowe popołudnie.
Ustawę wprowadzono tydzień po zakończeniu miesięcznych konsultacji, czyli krócej niż trzymiesięczne konsultacje wprowadzone w 2003 roku, kiedy to po powszechnych protestach odroczono próbę uchwalenia ustawy.
W tym czasie na ulice wyszło pół miliona mieszkańców Hongkongu, aby zaprotestować, a w procesie konsultacji złożono ponad 90 000 wniosków.
Administracja ówczesnego dyrektora naczelnego Tung Chee Hwa nie tylko wycofała ustawodawstwo, ale silna opozycja była także świadkiem rezygnacji Ministra Bezpieczeństwa Reginy Ip.
Rząd twierdzi, że druga próba wprowadzenia ustawy uzyskała w konsultacjach społecznych 99% poparcia.
Chiński wicepremier Deng Xuexiang powiedział w piątek, że szybkie uchwalenie prawa ochroni „podstawowe interesy narodowe” i pozwoli Hongkongowi skoncentrować się na rozwoju gospodarczym.
Co znalazło się w nowym projekcie ustawy?
the Wersja art. 23 z 2024 r Umożliwia prowadzenie zamkniętych procesów i daje policji prawo do zatrzymania podejrzanych na okres do dwóch tygodni bez postawienia im zarzutów.
Przywódca miasta otrzyma również uprawnienia do zakazania organizacjom i firmom działalności w Hongkongu, jeśli okaże się, że „pracują dla obcych sił”.
Projekt ustawy rozszerza narzucone przez Pekin prawo dotyczące bezpieczeństwa narodowego, które już kryminalizuje secesję, działalność wywrotową, terroryzm i zmowę z obcymi siłami. Oto niektóre z nowych przestępstw, które obejmuje.
- Kradzież tajemnic państwowych i szpiegostwo: Projekt ustawy zawiera szeroką definicję „tajemnicy państwowej”. Należą do nich między innymi „ważne decyzje polityczne”, „rozwój gospodarczy lub społeczny” oraz „sprawy zagraniczne” Hongkongu. Sformułowanie tej części projektu ustawy jest niemal identyczne z chińskim prawem dotyczącym tajemnicy państwowej, które Pekin zamierza rozszerzyć.
- Akty sabotażu zagrażające bezpieczeństwu narodowemu: Jest to nowe przestępstwo wymierzone w osoby, które celowo lub przez „lekkomyślność” zagrażają bezpieczeństwu narodowemu. Chce także kryminalizować działania komputerowe, które szkodzą bezpieczeństwu narodowemu. W dokumencie konsultacyjnym jako możliwy przykład takiego przestępstwa wymieniono Doxxing – złośliwy akt polegający na rozpowszechnianiu danych osobowych ludzi w Internecie – wśród funkcjonariuszy policji.
- Zakłócenia zewnętrzne: To nowe przestępstwo będzie dotyczyło aktów współpracy z „siłami zewnętrznymi” mającymi na celu wywieranie wpływu na władze krajowe i lokalne lub ingerowanie w nie. Przykładami mogą być otrzymywanie wsparcia finansowego lub wskazówek od „sił zewnętrznych”, do których mogą należeć zagraniczne rządy, organizacje polityczne lub osoby fizyczne.
- Bunt: Będzie to dotyczyło takich działań, jak pomoc siłom zbrojnym – lub organizacji, do której te siły należą – w konflikcie zbrojnym przeciwko Chinom. Władze wielokrotnie przytaczały niepokoje wywołane protestami prodemokratycznymi, które trwały kilka miesięcy w 2019 r., jako podstawę do wprowadzenia przepisów prawnych w sprawie tego nowego przestępstwa.
- zdrada: Oprócz zdrady kraju, która obejmuje przestępstwa takie jak narzucenie Chinom wojny, nowa ustawa ma na celu kryminalizację nieautoryzowanych ćwiczeń wojskowych i „niezrozumienia zdrady kraju” popełnionych przez osobę, która wie o zdradzie, ale jej nie zgłasza.
Osoby uznane za winne zdrady stanu, buntu, podżegania członka chińskiej armii do buntu lub zmowy z siłami zewnętrznymi w celu zniszczenia lub osłabienia infrastruktury publicznej mogą zostać skazane na dożywocie.
Po przyjęciu art. 23 zostanie on uwzględniony w dokumencie zwanym Ustawą Zasadniczą – minikonstytucją Hongkongu określającą strukturę zarządzania terytorium.
Co mówią krytycy?
Urzędnicy z Hongkongu uzasadnili art. 23 stwierdzeniem, że większość przestępstw objętych tym ustawodawstwem jest również objęta podobnymi przepisami w jurysdykcjach zachodnich.
Jednak krytycy twierdzą, że nowe prawo zapewni władzom kolejne narzędzie do tłumienia sprzeciwu i podważania wolności obiecanych byłej kolonii brytyjskiej po powrocie pod chińskie rządy w 1997 r.
Sarah Brooks, dyrektor Amnesty International ds. Chin, powiedziała, że artykuł 23 „przeniesie represje na wyższy poziom”. „Szybki postęp w zakresie prawodawstwa na mocy art. 23 pokazuje chęć rządu do dalszego demontażu mechanizmów ochrony praw człowieka i odwracania się plecami od swoich zobowiązań międzynarodowych” – stwierdziła.
Eric Lai, pracownik naukowy w Centrum Prawa Azjatyckiego w Georgetown, powiedział, że motywacja polityczna stojąca za nową ustawą wydaje się „ważniejsza niż jakakolwiek potrzeba praktyczna”.
„Obecne prawo dotyczące bezpieczeństwa narodowego narzucone przez Pekin uciszyło głosy opozycji i społeczeństwa obywatelskiego. W Hongkongu nie było też żadnych demonstracji na dużą skalę w ciągu ostatnich trzech i pół roku” – powiedział BBC China.
Lai wyraziła również wątpliwość, czy można zastosować należyte procedury, skoro prawodawców poproszono o tak szybkie rozpatrzenie projektu ustawy.
Powiedział: „Sposób, w jaki władze próbowały przyspieszyć konsultacje i ustawodawstwo, stwarzał wrażenie, że proces konsultacji prowadzony był wyłącznie dla formalności”.
Była posłanka Emily Lau uważa, że nowe prawo jest „częścią polityki Pekinu wobec Hongkongu”.
„ [Chinese] Rząd centralny naprawdę nie musi być tak twardy w stosunkach z Hongkongiem. „Jesteśmy małym miastem i kim jesteśmy, aby narażać bezpieczeństwo narodowe?”
Liu, który kiedyś stał na czele Partii Demokratycznej w Hongkongu, dodał, że poprzednia próba uchwalenia art. 23 wywołała debatę i żarliwą debatę, „na co pozwolił rząd”.
„Tym razem nie do końca to widzę, to zupełnie inna atmosfera. Hongkong wtedy i teraz to jak dwa światy” – powiedziała.
Dodatkowe raporty BBC China
„Certyfikowany fanatyk jedzenia. Ekstremalny guru internetu. Gracz. Zły pijak. Ninja zombie. Rozwiązuje problemy. Nieskrępowany miłośnik alkoholu.”
More Stories
Turystka z Nowej Zelandii została brutalnie zamordowana na oczach męża w Newport Beach
Zespół Bidena wpada w ciemną spiralę
Wyspy Salomona zostaną zmodernizowane lotnisko Sigi w celu poprawy połączeń lotniczych