Minister transportu Tetsu Saito potwierdził, że wszystkie 379 osób na pokładzie lotu JAL-516 Japan Airlines bezpiecznie opuściło samolot, zanim samolot się zapalił. Saito powiedział, że pilot samolotu Straży Przybrzeżnej uciekł, ale pięciu członków załogi zginęło.
Rzecznik minister spraw zagranicznych Penny Wong potwierdził doniesienia, że na pokładzie samolotu pasażerskiego było 12 Australijczyków.
Funkcjonariusze Ministerstwa Spraw Zagranicznych zostali wysłani, aby sprawdzić, co się dzieje z Australijczykami, ale nie było doniesień o ofiarach
Wtorkowy wypadek był pierwszym poważnym uszkodzeniem jednego z najnowszych dużych samolotów pasażerskich Airbus A350 w branży. Do komercyjnej służby wszedł w 2015 roku.
Minister transportu powiedział, że samolot A350 Japan Airlines wystartował z lotniska Shin Chitose w pobliżu miasta Sapporo.
Rzecznik Straży Przybrzeżnej Yoshinori Yanagishima powiedział, że samolot Bombardier Dash-8 z bazy w Haneda miał udać się do Niigata, aby dostarczyć pomoc mieszkańcom dotkniętym śmiertelnym trzęsieniem ziemi, które nawiedziło ten obszar w poniedziałek. Silnik turbośmigłowy Dash-8 jest szeroko stosowany w lotach krótkodystansowych i pasażerskich.
Zastępca dowódcy Straży Przybrzeżnej Yoshio Seguchi powiedział reporterom, że pilot Straży Przybrzeżnej poinformował swoją bazę, że jego samolot eksplodował po zderzeniu z samolotem komercyjnym.
Shigenori Hiraoka, szef Biura Lotnictwa Cywilnego w Ministerstwie Transportu, powiedział, że do kolizji doszło, gdy samolot JAL wylądował na jednym z czterech pasów startowych Hanedy, gdzie samolot Straży Przybrzeżnej przygotowywał się do startu.
Urzędnicy ds. bezpieczeństwa transportu analizowali kontakt między urzędnikami kontroli lotów a obydwoma samolotami i planowali przesłuchać urzędników JAL w celu ustalenia przyczyny kolizji.
Była australijska kontroler ruchu lotniczego Michelle Robson stwierdziła na podstawie wstępnego raportu, że przed fatalnym wypadkiem samolot Straży Przybrzeżnej nie został wpuszczony na pas startowy.
„Oczywiście nie jest to oficjalny zapis, ale wygląda na to, że poproszono go o trzymanie się z daleka od pasa startowego w punkcie wejścia” – powiedziała.
„Normalnie obserwator byłby w stanie widzieć jedno i drugie na zewnątrz wieży, albo oczami, albo przez lornetkę, ale działo się to w nocy.
„Mają więc dodatkowe zabezpieczenia, czyli radar ruchu naziemnego, który wskazywałby ruch samolotu”.
Dodała, że spekulowano na temat identyfikatorów statków powietrznych, które ujawniłyby obecność samolotów Straży Przybrzeżnej na pasie startowym samolotu pasażerskiego, albo nie były włączone, albo samolot nie był wyposażony w tę technologię.
„Kontrolerowi byłoby trudno dostrzec coś na radarze, gdyby nie miał radaru” – powiedział Robson.
Powiedziała, że do czasu publikacji pełnego raportu trudno jest dokładnie określić, co zawiodło, ale należy zastosować dużą liczbę zabezpieczeń, w tym radary ruchu naziemnego i przyrządy wykrywające wtargnięcie na pas startowy, które mogłyby zapobiec wypadkowi.
Richard de Crespigny, były pilot Qantas, powiedział, że zdjęcia są „najgorszymi, jakie można sobie wyobrazić w lotnictwie dla strażaków, załogi i pasażerów”.
De Crespigny powiedział, że komercyjny samolot nie był w stanie zobaczyć mniejszego samolotu.
„Przed tobą jest dużo świateł, a samolot będzie widoczny jako jedno lub dwa inne zielone lub czerwone światła i może jedno światło na nosie samolotu” – powiedział.
Hiraoka pochwalił JAL za „podjęcie odpowiednich środków” w celu bezpiecznej ewakuacji wszystkich pasażerów i członków załogi.
„W ciągu kilku minut cała kabina wypełniła się dymem. Rzuciliśmy się na podłogę. Potem otworzyły się drzwi awaryjne i wyrzuciliśmy się na zewnątrz” – powiedział szwedzkiej gazecie Aftonbladet Szwed Anton Deby, lat 17, pasażer samolotu Japan Airlines . Oni mają.
Debbie dodała: „Dym w kabinie był cholernie głośny. To było piekło. Nie mieliśmy pojęcia, dokąd jedziemy, więc pobiegliśmy na pole. Panował chaos”.
Inny pasażer powiedział telewizji NHK, że stewardessy zachowywały się spokojnie i poprosił wszystkich, aby zostawili bagaże, po czym zgasły wszystkie światła, a temperatura w kabinie zaczęła rosnąć. Pasażerka powiedziała, że obawiała się, że nie wyjdzie z samolotu żywa.
Minister transportu powiedział, że urzędnicy dokładają wszelkich starań, aby zapobiec opóźnieniom w dostawie materiałów pomocowych i innych działaniach na dotknięty obszar. Władze odpowiedzialne za transport poinformowały, że trzy pozostałe pasy startowe lotniska zostały ponownie otwarte.
Lotnisko Haneda jest jednym z najbardziej ruchliwych lotnisk w Japonii i wiele osób podróżuje w okresie świąt noworocznych.
Haneda to najbardziej ruchliwe z dwóch głównych lotnisk obsługujących stolicę Japonii, obsługujące wiele lotów międzynarodowych i międzykontynentalnych. Jest szczególnie preferowany przez osoby podróżujące służbowo ze względu na bliskość centralnych części miasta.
Dwusilnikowy, dwukadłubowy samolot A350 jest używany przez wiele międzynarodowych linii lotniczych obsługujących loty długodystansowe. Według Airbusa w użyciu jest ponad 570 samolotów.
Według strony internetowej Japan Airlines eksploatują 16 samolotów A350-900. Niedawno ogłosiła szczegóły dotyczące 13 nowszych samolotów A350-1000, które planuje wprowadzić do służby, twierdząc, że po prawie 20 latach staną się one „nowym okrętem flagowym w służbie międzynarodowej”. Pierwszy z tych samolotów przybył kilka tygodni temu i miał lecieć na trasie Haneda–Nowy Jork JFK.
Grupa handlowa IATA oświadczyła na platformie mediów społecznościowych X, że jest myślami z osobami na pokładzie obu samolotów i stwierdziła, że „ostatnie dwa dni były trudne dla Japonii”.
„Certyfikowany fanatyk jedzenia. Ekstremalny guru internetu. Gracz. Zły pijak. Ninja zombie. Rozwiązuje problemy. Nieskrępowany miłośnik alkoholu.”
More Stories
Turystka z Nowej Zelandii została brutalnie zamordowana na oczach męża w Newport Beach
Zespół Bidena wpada w ciemną spiralę
Wyspy Salomona zostaną zmodernizowane lotnisko Sigi w celu poprawy połączeń lotniczych