Dziura w ogrodzeniu2021.
w reżyserii Joaquina Del Paso
W rolach głównych Valeria L. Williams, Yoba Ortega, Luciano Corti, Eric Walker, Santiago Barajas, Enrique Lacourin, Jacek Poendzialik, Raul Vasconcelos
Wniosek:
Podziały we współczesnym meksykańskim społeczeństwie ujawniają się, gdy uprzywilejowani studenci na ekskluzywnym letnim obozie odkrywają otwarcie o bardzo złowrogich konsekwencjach.
Dziura w ogrodzeniu, głęboko niepokojąca meksykańsko-polska produkcja, bez wahania przygląda się władzy i przywilejom oraz temu, jak znęcający się chłopcy zmieniają się w znęcających się mężczyzn. Taka jest ponura rzeczywistość Drugie tytuły fabularne Joaquina del Paso i jako takie zdecydowanie nie są dla osób o słabym sercu. Czasami szokujący i szorstki, film zawiera wiele filozoficznych komentarzy na temat wychowania i wpływu. Dzięki temu pozostaje w pamięci na długo po obejrzeniu.
To elitarne miejsce, mieszczące się na ekskluzywnym letnim obozie dla dobrze sytuowanych nastoletnich chłopców, ma informować i pouczać chłopców, jak najlepiej wykonywać dzieło Boże. Nauczyciele szybko stają się złowróżbni w swoich intencjach, a cała podróż przybiera kultowy tor w spełnianiu oczekiwań toksycznej męskości.
Z niesamowitymi przykładami rasizmu i homofobii spotyka się większość chłopców, którzy uczą się działać zespołowo. Nauczyciele i pracownicy, którzy prowadzą ich w tej ponurej podróży w dorosłe życie, są naprawdę przerażającą grupą. Nieustannie intonując wolę Bożą – mając dodatkową moc od swojego kapłana – wątpliwa grupa próbuje przygotować młodzież na to, co ich zdaniem jest najlepszym sposobem zachowania.
To jest ekstremistyczna religia indoktrynowana wśród młodzieży. Ponieważ wyższe warstwy meksykańskiego społeczeństwa są aż nazbyt szczęśliwe, wysyłając swoich chłopców do tej oszpeconej letniej szkoły, możemy założyć, że filmowcy nie mają bardziej pozytywnego zdania na temat religijnej pracy w edukacji. W rzeczywistości, jeśli nauczyciele szkolni są kimś godnym uwagi, podążanie za tego rodzaju kościołem nie wydaje się nikomu przynosić wiele dobrego.
Kiedy w płocie oddzielającym obóz od świata zewnętrznego – i mieszkających w nim tubylców – zostaje odkryta dziura, w grę wchodzi histeryczna energia i sytuacja staje się jeszcze bardziej napięta. Wszystko, co różni się od bogatego, konserwatywnego społeczeństwa, w którym urodzili się chłopcy, jest czymś, z czym trzeba się stawiać i walczyć.
Jedynym wyjątkiem w tym przypadku jest chłopiec będący odbiorcą programu stypendialnego, który nie jest Latynosem. Początkowo celem ze względu na swoją rasę, a później przyjaźń z niekonwencjonalnym chłopcem, którego rówieśnicy nazywają gejem, chłopiec uczy się, jak dopasować się do tłumu, aby przetrwać. Ta smutna świadomość jest czymś, co film robi dobrze, przywracając niewygodne realia i dylematy, z którymi każde społeczeństwo musi się kiedyś zmierzyć.
Radzenie sobie z takimi pytaniami nie jest łatwe i bez wątpienia znajdzie ich wiele Dziura w ogrodzeniu trudna godzina. Osobiście uznałem to za wnikliwe w „Władca muchobszar, z wystarczającą liczbą punktów, aby podkreślić rolę pozycji władzy w kształtowaniu perspektyw przyszłych pokoleń.
Migocząca ocena mitu – Film: ★ ★ ★ / Film: ★ ★ ★
Robert W Monk
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”
More Stories
Polski Instytut Sztuki Filmowej powołuje nowego prezesa po dymisji Radosława Śmijewskiego
Joanna Lisowska – droga do sławy na polskiej scenie
Ogłoszono tytuły Dni Polskich na rok 2024