Warszawa: FNE rozmawiało z Magdaleną Zimecką, dyrektorem zarządzającym polskiej firmy Film ORKAO ich aktualnych projektach i działaniach.
Magdalena Zhemica – Dyrektor generalny Studio Filmowe Orca. absolwent Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie. produkt komercyjny w studiu filmowym OTO; założony pierwsza kawiarnia studio dźwiękowe w 1999 roku, wyrazić Sklep postprodukcyjny w 2007 roku. Przez 15 lat pracowałem w zarządzie ORKA – jednego z największych studiów produkcyjnych i postprodukcyjnych w Polsce – jako współwłaściciel. Wizjonerski lider, wyznaczający alternatywne ścieżki rozwoju firmy, z „Kulturą bezpośredniego działania” i zawsze myślący nieszablonowo.
ORKA Film to polska firma produkcyjno-postprodukcyjna założona w 1995 roku. Choć początkowo skupiała się na rynku komercyjnym, ORKA bardzo szybko urosła do rangi najlepszego polskiego obiektu filmowego oferującego kompleksową linię produkcyjno-postprodukcyjną dla największych Polskie i międzynarodowe projekty filmów komercyjnych i fabularnych. W ciągu blisko 20 lat działalności ORKA zgromadziła pod jednym dachem najnowsze technologie w Polsce.
Europa Środkowo-Wschodnia to jedna z najważniejszych lokalizacji dla globalnych twórców gier i studiów, a artyści z regionu coraz częściej pracują zarówno przy filmach, jak i grach. FNE przygląda się, jak te dwa segmenty przemysłu rozrywkowego zbiegają się i dlaczego ten kierunek jest ważny dla przyszłego rozwoju obu.
FNE: Kiedy powstała ORKA i jakie są Twoje dotychczasowe główne zadania i projekty strategiczne?
Magdalena Zhemica: ORKA powstała w 1995 roku w Warszawie. Od początku naszym celem było zapewnienie najwyższej jakości. Materiały wideo zawsze traktujemy z szacunkiem. Lata rozwoju dały nam możliwość bycia liderem zarówno na rynku, jak i na rynku komercyjnym. Jako producent wykonawczy zaczynamy teraz rozwijać własne projekty filmów fabularnych.
FNE: Nad jakimi dużymi projektami firma obecnie pracuje?
Magdalena Zhemica: Obecnie pracujemy nad smarkacz i plusk Wyreżyserowany przez fińskiego reżysera Teemu Nikki i wyprodukowany przez It’s Alive Films, jest to film fantasy dla dzieci z dużą liczbą ujęć z efektami wizualnymi. Był to jeden z największych sukcesów 2022 roku nieskończona burza Reżyseria: Małgorzata Szumowska i Michał Englert, produkcja Maven Screen Media i JamTart Productions, z udziałem Naomi Watts. Byliśmy zaangażowani w ten projekt jako studio postprodukcyjne i VFX oraz jako producent.
FNE: Co wyróżnia Twoją firmę na tle innych firm i jaki sprzęt techniczny oferujesz zainteresowanym artystom?
Magdalena Zhemica: ORKA to wyjątkowe miejsce, w którym znajdziesz zaawansowane technicznie rozwiązania postprodukcyjne oraz wsparcie doświadczonych producentów. Pracujemy nad projektami od początku, literackimi od developmentu po cały proces produkcji i postprodukcji. Pozyskujemy fundusze jako koproducenci i przeprowadzamy cały proces produkcyjny, łącznie z efektami specjalnymi i dźwiękiem, aby nadać materiał zgodnie z wymaganiami tak wymagających platform jak Netflix czy Kanał +.
Niedługo otworzymy The Reference SPOT, który jest już naszą drugą kinową salą referencyjną z doskonałym projektorem laserowym i ekranem. Nasi artyści zawsze pracują na najnowszych, wysokiej jakości wersjach oprogramowania. Zawsze staramy się współpracować z naszym wewnętrznym zespołem malarskim.
ORKA zatrudnia ponad 50 osób, doskonałych grafików i świetnych producentów z doświadczeniem w pracy przy dużych międzynarodowych projektach.
FNE: Co możesz nam powiedzieć o programie zniżek gotówkowych, ponieważ zapewniasz swoim klientom wyjątkowe usługi, korzystając z różnych zachęt. Ile produktów zagranicznych ubiegało się o rabat gotówkowy w 2022 roku?
Magdalena ZhemicaRabaty gotówkowe są zwykle postrzegane jako opcja komercyjna za konkretną usługę. Ale w ORKA patrzymy na to inaczej: sugerujemy również stosowanie systemu rabatów gotówkowych również w przypadku budżetów postprodukcyjnych i efektów wizualnych. Daje większe możliwości budżetowe i elastyczność oraz wydłuża harmonogram wydatków uwzględnionych w systemie rabatów gotówkowych.
FNE: Jak ważna jest Polska dla koprodukcji i fotografii produktowej z krajów FNE?
Magdalena Zhemica: Polska to duży i bezpieczny kraj o bardzo długiej historii w kinie, oscarowy i znakomity Szkoła Filmowa w Łodzi. Od gór po morze, znajdziesz najtrudniejszą scenę filmową. Istnieje również wiele możliwości zebrania pieniędzy na międzynarodowe koprodukcje. Ten model robienia filmów jest głównym priorytetem produkcyjnym ORKI.
FNE: Konwergencja filmów i gier jest obecnie gorącym tematem. Co możesz nam powiedzieć o związku między branżą gier a kinem w swoim doświadczeniu?
Magdalena Zhemica: Teraz łączą się wszystkie gałęzie nauk technicznych. Eksperci z różnych dziedzin tej pracy dzielą się między sobą swoimi odkryciami i osiągnięciami.
Moim zdaniem nadszedł czas, aby połączyć siły i wykorzystać potencjał zdobyty podczas filmowania w grach i na odwrót. Gry będą stawały się coraz bardziej kinowe, będą miały bogatą fabułę i świetne postacie. W filmach akcja będzie coraz bardziej przypominać fabułę wielowarstwowych gier.
To świetna okazja dla producentów filmowych na rozszerzenie działalności i wejście na lukratywny rynek finansowania gier. Projekty filmowe w naturalny sposób od razu zaczną przygotowywać wersję gry, co zwiększy możliwości pozyskiwania funduszy.
FNE: Jak postrzegasz ewolucję relacji między przemysłem filmowym a grami?
Magdalena ZhemicaPraca z filmem to naturalny sposób na integrację naszych branż. Ale wolę iść dalej. Na etapie tworzenia filmu, pracując nad scenariuszami, budżetowaniem i planem finansowania, w ORKA weźmiemy pod uwagę zarówno gry, jak i filmy. Planowanie od początku da nam możliwość znalezienia partnerów w branży filmowej, którzy zjednoczą nasze wysiłki. Mam nadzieję, że wkrótce na naszej stronie www.orkafilm.pl
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”
More Stories
Polski Instytut Sztuki Filmowej powołuje nowego prezesa po dymisji Radosława Śmijewskiego
Joanna Lisowska – droga do sławy na polskiej scenie
Ogłoszono tytuły Dni Polskich na rok 2024