Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Jak UE odcina finansowanie przejęć na Węgrzech, w Polsce

Komentarz

Przez lata UE nie zdołała zebrać skutecznej odpowiedzi, ponieważ Węgry i Polska kwestionowały demokratyczny etos bloku. Dokonując radykalnej zmiany, UE wykorzystuje swoje fundusze, aby spróbować odwrócić proces erozji praworządności u dwóch jej krnąbrnych członków. Chociaż nie jest jasne, czy oba stany będą zgodne, podjęto pewne kroki w kierunku powrotu.

1. Jaki jest problem na Węgrzech?

Od powrotu do władzy w 2010 roku premier Viktor Orbán stworzył państwo, które określa jako „liberalne”, w którym nadzór nad działaniami jego reżimu jest niewielki. Mianował lojalistów do sądów, prokuratury generalnej i mediów; Duża większość parlamentarna pozwoliła mu napisać nową konstytucję; I dążył do ograniczenia praw niektórych mniejszości, w tym społeczności LGBTQ. Parlament Europejski przyjął rezolucję stwierdzającą, że Węgry nie są już uważane za kraj w pełni demokratyczny. Transparency International, organizacja monitorująca non-profit, ocenia Węgry jako jeden z najbardziej skorumpowanych z 27 krajów UE.

Jarosław Kaczyński, de facto przywódca Polski, od 2015 roku przedstawia Orbana jako przykład tego, jak zmienić naród. Rządząca partia Prawo i Sprawiedliwość, kierowana przez Kaczyńskiego, była krytykowana za wykorzystywanie mediów i sądownictwa, a zwłaszcza wpływów politycznych. Reguła Dyscypliny Sędziów. W 2021 roku najwyższy sąd w kraju zakwestionował podstawę prawną UE, gdy orzekł, że polska konstytucja narusza niektóre prawa grupy.

3. Dlaczego początkowe reakcje UE uległy spowolnieniu?

Chociaż kraje muszą przestrzegać surowych kryteriów demokratycznych, aby dołączyć do największego na świecie bloku handlowego, istnieje niewiele narzędzi do radzenia sobie z błędnymi członkami po ich wejściu. Kiedy w przeszłości UE próbowała działać przeciwko Węgrom, Orbán znalazł wyjście – ociąganie się z żądaniami zmian, łamanie porozumień, które nie ograniczały znacząco jego uprawnień i wykorzystywanie luk w statutach grupy. Procedura UE na podstawie art. 7 może prowadzić do zawieszenia prawa głosu członka, który naruszył wspólne wartości. Ale ponieważ jego zastosowanie wymaga jednomyślności, zobowiązania Węgier i Polski do zawetowania takiego wniosku przeciwko drugiemu sprawiły, że artykuł stał się nieskuteczny.

READ  Dobra pierwsza połowa wystarczyła, aby Polska pokonała Mountain Valley

Ponieważ m.in. obrońcy praw i prawodawcy w Parlamencie Europejskim nie potrafią powstrzymać zniechęconych posłów przed odejściem od demokracji, UE postanowiła wstrzymać finansowanie, aby zapowiedzieć zmiany — lub zagrozić, że to zrobią. Państwa członkowskie zrobiły to wspólnie, korzystając z mechanizmu warunkowości, który wszedł w życie w 2022 r. i umożliwia zamrożenie funduszy, gdy wydaje się, że jego pieniądze są zagrożone, w tym w przypadku podejrzenia przekupstwa. UE użyła tego narzędzia przeciwko Węgrom po raz pierwszy od czwartego z rzędu zwycięstwa wyborczego Orbana w kwietniu 2022 roku. Komisja Europejska, organ wykonawczy UE, również zamroziła fundusze na domniemane naruszenia niezawisłości sądownictwa i praw podstawowych. Zakaz dyskryminacji.

5. Ile pieniędzy jest zagrożonych dla Węgier i Polski?

22 grudnia Komisja Europejska zamroziła prawie 22 miliardy euro z węgierskiego funduszu spójności na lata 2021-27, przeznaczonego dla biedniejszych członków w celu promowania zrównoważonego wzrostu. Powód: nieprzestrzeganie przez Węgry Karty Praw Podstawowych, w szczególności w zakresie wolności akademickiej, ochrony uchodźców i osób LGBTQ. Dwa tygodnie temu państwa członkowskie UE zawiesiły finansowanie w wysokości 6,3 mld euro z powodu utrzymujących się obaw związanych z korupcją. Unia Europejska wstrzymała dotacje w wysokości 5,8 mld euro z węgierskiego funduszu odbudowy Covid w oczekiwaniu na zmiany mające na celu poprawę niezależności sądownictwa w tym kraju. Ze swojej strony Polska musi jeszcze zobaczyć pieniądze z 35,4 mld euro planu odbudowy Covid, który obejmuje dotacje i pożyczki, lub 75 mld euro z funduszy spójności, które mogłyby zostać zatrzymane do czasu dostosowania się kraju do Karty UE. Ponadto Polska nakłada grzywny dzienne w wysokości 1 mln euro za naruszenie unijnego nakazu sądu o rozwiązaniu izby dyscyplinarnej dla sędziów, która wzrosła do ponad 400 mln euro. Polska złożyła w grudniu skargę, domagając się zawieszenia kar.

6. Jak ważne są pieniądze dla obu rządów?

READ  Polska dostaje zielone światło dla obowiązkowych e-taryf od 2024 r.

Bardzo. Podobnie jak wiele krajów w Europie, oba kraje borykają się z kryzysami związanymi z kosztami utrzymania, zaostrzonymi przez inflację spowodowaną skutkami wojny Rosji z Ukrainą. Orbán już opróżnił państwową kasę, przygotowując się do reelekcji na początku 2022 roku. Ponieważ większość funduszy UE została zablokowana, musiał nałożyć ogromne podatki od nieoczekiwanych dochodów, aby załatać dziury budżetowe. Partia rządząca Kaczyńskiego nadal potrzebuje funduszy UE, aby utrzymać hojne wydatki socjalne przed wyborami spodziewanymi w październiku.

7. Czy kara przynosi pożądany skutek?

Oba kraje nieśmiało podjęły kroki w celu pogodzenia dzielących ich różnic z UE w nadziei na uwolnienie płynności. Po tym, jak prawie jedna trzecia polskich gmin zadeklarowała się jako „ideologiczna nie-LGBTQ”, większość uchwał została anulowana w związku z groźbami UE zamrożenia wypłat pomocy dla samorządów w tej sprawie. Polski rząd podjął kroki w celu odwrócenia niektórych z najbardziej kontrowersyjnych elementów reformy sądownictwa. Jednak ze względu na konflikt między partiami rządzącej koalicji legislacja utknęła w martwym punkcie. Na Węgrzech rząd uchwalił kilkanaście ustaw antykorupcyjnych i zobowiązał się do końca marca spełnić żądania UE dotyczące niezawisłości sądownictwa. Jednocześnie Orbán bagatelizował obawy UE dotyczące demokracji, podając w wątpliwość jego zaangażowanie w fundamentalne zmiany.

–Z pomocą Piotra Skolimowskiego i Stephanie Podony.

Takie historie wciąż są dostępne Bloomberg.com