Styl tańca swingowego, który narodził się w sali balowej Savoy w Harlemie w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku, znajduje nowe zastosowanie wśród młodych kanadyjskich tancerzy.
Skoki Lindy są „jak czas na zabawę” – powiedział Berkeley Wiśniewski, dyrektor Sugar Swing Hall w Edmonton, jednej z największych kanadyjskich szkół tańca swingowego. „To po prostu sprawia, że chcesz się ruszyć”.
Ponad 200 tancerzy z zachodniej Kanady i Stanów Zjednoczonych zebrało się we wrześniu na Lindy Harvest Festival organizowany przez Sugar Swing – coroczne warsztaty i festiwal dla fanów tego stylu.
Taniec starej szkoły, nowi uczniowie
Wisniewki założył Sugar Swing Company w 2005 roku. Ze swingiem zapoznał się na Uniwersytecie Alberty, a przed przejściem na pełny etat tańca zajmował się choreografią.
Obecnie Sugar Swing w południowej części Edmonton jest jednym z niewielu obiektów w kraju zajmujących się tańcem swingowym. Społeczność rozrosła się „skokowo” – stwierdził Wiśniewski.
Muzyka swingowa po raz pierwszy odrodziła się w Ameryce Północnej w latach 90. wraz z występami koncertowymi i filmami wielkich zespołów, takimi jak filmy z lat 90. Huśtawe dzieci. Wpływ tego stylu można usłyszeć w muzyce rockabilly, ska, a nawet elektronicznej.
Tancerze z sali balowej Sugar Swing w Edmonton polerują twarde drewno swoimi ruchami wahadłowymi. (Przesłane przez Berkeleya Visnevsky’ego)
W pierwszej dekadzie XXI wieku Wiśniewski zaczął widzieć rozwój społeczności tanecznej w Edmonton. Coraz więcej osób chciało zakochać się w ruchach i muzyce lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku.
Dziś Sugar Swing oferuje 15 lekcji tygodniowo, obejmujących flamenco, jazz, stepowanie i blues. W studiu znajduje się półprofesjonalny zespół wykonawczy Mad Cat Swing i młodszy zespół Mad Kittens.
Zdaniem Wiśniewskiego studio odzyskało frekwencję po pandemii i nie tylko. Daje mu to nadzieję na przyszłość tańca swingowego.
„Ważne jest zachowanie tych stylów tańca” – powiedział. „Inspiruje mnie obserwowanie, jak rośnie, a ludzie wiedzą, skąd pochodzi”.
Podaj im buty do tańca
Zespół Lindy Hop powstał w Savoy Ballroom w Harlemie w Nowym Jorku. To miejsce było domem dla społeczności utalentowanych czarnych tancerzy, a Ruth „Sugar” Sullivan była dla nich odpowiednikiem.
Sullivan rozpoczęła karierę taneczną w wieku dziewięciu lat i dołączyła do Savoy Lindy Hoppers – grupy, która stworzyła i spopularyzowała podgatunek wysokoenergetycznego tańca swingowego. W 1955 roku wraz ze swoim ówczesnym mężem Georgem wygrała niezwykle konkurencyjny Harvest Moon Ball i rozpoczęła karierę w Program Eda Sullivana.
Obejrzane Ruth Sullivan i George Sullivan w 1955 roku:
Teraz Sullivan (93 l.) i jego koleżanka z Lindy Hopper Barbara Billups (87 l.) podróżują po świecie, uczestnicząc w warsztatach. Tego lata nauczyli 800 osób w Szwecji na Obozie Tańca Herang, największym i najdłużej odbywającym się corocznym zgromadzeniu tego typu na świecie.
„Kto by pomyślał, że w 2023 roku nadal będę tańczyć” – powiedziała Sullivan. CBC Aktywne radio. „I że ludzie będą nas prosić, żebyśmy przyszli i porozmawiali o naszej ulubionej rzeczy? To bardzo ekscytujące”.
Para była obecna na wycieczce do Lindy Harvest w 2023 r. – wyprawie na północ, która wiele znaczyła dla Billups. W latach 60. dużo podróżowała po Kanadzie z zespołem kabaretowym Sonny Allen i The Rockets.
„Poczuliśmy się dobrze, że będąc tak młodzi, ludzie nadal chcieli nas widzieć i rozmawiać o tym” – powiedział Billups. „Mam nadzieję, że dzięki temu inni młodsi od nas będą kontynuować tę sprawę”.
Riley Chalifoux ma 14 lat i jest najmłodszą tancerką w Sugar Swing Ballroom. Dołączyła do nas, gdy miała dziewięć lat. Na początku nieśmiała, szybko odnalazła równowagę.
„Dzięki temu czuję się dobrze i nie myślę o swoich problemach i obawach. Jest to po prostu miejsce, do którego mogę się udać i dobrze się bawić” – powiedziała. „To mnie bardzo uszczęśliwia”.
Chalifou ekscytuje się tańcem do muzyki starszej od niej o prawie 100 lat. Najważniejszym wydarzeniem było spotkanie z trenerami takimi jak Sullivan i Billups.
Berkeley Visnoski (w środku), Sugar Sullivan (po lewej) i Barbara Billups. (Claire Bonneman/CBC)
„Jestem pod wielkim ich wrażeniem” – powiedziała. „Za każdym razem, gdy ich widzę, mówią mi, że powinnam dalej tańczyć, i są ze mnie bardzo dumni”.
Aspekt międzypokoleniowy ma ogromne znaczenie dla Wiśniewskiego, który w wieku 42 lat tańczy przez ponad połowę swojego życia. Od czasu do czasu mówi, że musi cofnąć się o krok i zaakceptować społeczeństwo, które zbudował.
„Tańczymy ten styl tańca, który ma 100 lat, ale tańczymy też do starej muzyki” – powiedział. „Niemal zastanawiam się, czy ludzie myślą sobie: co ci ludzie robią?”
Ale żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba spróbować – mówi.
„W ostatecznym rozrachunku jest to zaraźliwe”.
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”
More Stories
Polski Instytut Sztuki Filmowej powołuje nowego prezesa po dymisji Radosława Śmijewskiego
Joanna Lisowska – droga do sławy na polskiej scenie
Ogłoszono tytuły Dni Polskich na rok 2024