Ostrzeżenie: poniższe obrazy mogą przeszkadzać niektórym czytelnikom
Telewizja państwowa podała tę okropną informację we wtorek rano.
„Wrak samolotu został znaleziony na miejscu zdarzenia, ale jak dotąd nie znaleziono nikogo z pasażerów samolotu, z którymi utracono kontakt” – powiedział państwowy nadawca CCTV.
Klip wideo Boeinga 737-800 we wschodnich Chinach został nagrany podczas niemal pionowego nurkowania w przód samolotu, zanim rozbił się w pobliżu miasta Wuzhou w regionie Guangxi.
Agencja informacyjna Xinhua, cytując ratowników, powiedziała, że wypadek spowodował głęboki krater u podnóża góry.
W raporcie stwierdzono, że drony i ręczne przeszukiwania będą wykorzystywane do próby znalezienia czarnych skrzynek, które zawierają dane z lotu i rejestratory głosu w kabinie niezbędne do badania wypadków.
Chińska Administracja Lotnictwa Cywilnego poinformowała, że samolot leci z Kunming w południowo-zachodniej prowincji Yunnan do przemysłowego centrum Kantonu na wschodnim wybrzeżu.
China Eastern Flight 5735 przeleciał 842 kPa na wysokości około 9144 metrów, kiedy zanurkował około godziny 14:20 czasu lokalnego, zgodnie z danymi ze strony internetowej FlightRadar24.com do śledzenia lotów.
Dron przestał przesyłać dane po 96 sekundach.
Dr Hassan Shahidi, prezes i dyrektor generalny Aviation Safety Corporation, powiedział, że schemat lotu był „nadzwyczajny”.
„Płynął na 29 000 stóp, zanim zaczął szybko opadać” – powiedział. „Zgubił 21 000 stóp w około 70 sekund”. Dziś.
„Przestał schodzić na wysokości około 7400 stóp i na krótko wzniósł się na około 8600 stóp, zanim zaczął ponownie opadać.
„Od lądowania do katastrofy zajęło to mniej niż dwie minuty. Jest to bardzo nietypowe i znane jest jako utrata kontroli podczas lotu”.
Ponad siedem godzin po utracie kontaktu z samolotem nie zgłoszono żadnych osób, które przeżyły.
Miejscowi mieszkańcy jako pierwsi dotarli do zalesionych obszarów, gdzie samolot spadł i wzniecili pożar na tyle duży, że można go było zobaczyć na zdjęciach satelitarnych NASA.
Setki ratowników zostało szybko wysłanych z Guangxi i sąsiedniej prowincji Guangdong.
Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że samolot przewoził 123 pasażerów i 9 członków załogi, korygując wcześniejsze doniesienia o 133 osobach na pokładzie.
Prezydent Chin Xi Jinping wezwał do „całkowitych wysiłków” poprzez akcję ratunkową, a także przeprowadzenie śledztwa w sprawie katastrofy i pełne zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.
Media państwowe podały, że wszystkie samoloty 737-800 we flocie China Eastern zostały uziemione. Eksperci ds. lotnictwa stwierdzili, że uziemienie całej floty samolotów jest niezwykłe, chyba że istnieją dowody na problem z modelem.
Boeingi 737-800 latają od 1998 roku, a Boeing sprzedał ich ponad 5100. Według danych opracowanych przez Aviation Safety Network, ramię Fundacji Bezpieczeństwa Lotniczego, brali udział w 22 wypadkach, w sumie 612 samolotów, w których zginęło 612 osób.
„Są ich tysiące na całym świecie. Z pewnością mają doskonałe wyniki w zakresie bezpieczeństwa” – powiedział o 737-800 prezes korporacji, Hassan Shahidi.
Od lat 90. XX wieku chińskie dane dotyczące bezpieczeństwa lotniczego poprawiły się, ponieważ podróże lotnicze gwałtownie wzrosły wraz z rozwojem rozrastającej się klasy średniej. Przed poniedziałkiem ostatnia katastrofa chińskiego samolotu pasażerskiego miała miejsce w sierpniu 2010 r., kiedy Embraer ERJ 190-100 obsługiwany przez Henan Airlines uderzył w ziemię z pasa startowego w północno-wschodnim mieście Yichun i stanął w płomieniach. Wszystkie 44 osoby na pokładzie zginęły. Śledczy obwiniali o błąd pilota.
Eksperci ds. lotnictwa powiedzieli, że spodziewają się, że Chiny zwrócą się o pomoc do amerykańskiej Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu, chociaż rzecznik Rady Bezpieczeństwa powiedział w poniedziałek, że tak się nie stało. Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa, która zatwierdziła 737-800 w latach 90., powiedziała, że jest gotowa pomóc w dochodzeniu, jeśli zostanie o to poproszona.
Badania usterek są zwykle prowadzone przez urzędników w kraju, w którym doszło do wypadku, ale zwykle obejmują one producenta statku powietrznego oraz badacza lub regulatora w kraju producenta.
Al Shahidi powiedział, że oczekuje, że śledczy przejrzą historię konserwacji samolotów i silników, szkolenia pilotów i zapisy, dyskusje na temat kontroli ruchu lotniczego i inne tematy.
Boeing z Chicago powiedział, że był świadomy raportów o wypadkach i próbował zebrać więcej informacji. Akcje Boeinga spadły o ponad cztery procent podczas popołudniowych notowań w Nowym Jorku.
Boeing 737-800 „kręgosłup” China Eastern Airlines
China Eastern z siedzibą w Szanghaju jest jedną z trzech największych linii lotniczych w kraju, obsługującą dziesiątki tras krajowych i międzynarodowych obsługujących 248 destynacji.
Samolot został dostarczony z Boeinga w czerwcu 2015 roku i lata od ponad sześciu lat. China Eastern Airlines wykorzystuje Boeinga 737-800 jako podstawę swojej floty – firma ma ponad 600 samolotów i 109 Boeingów 737-800.
China Broadcasting Corporation (CCTV) poinformowała, że China Eastern utworzyła dziewięć zespołów zajmujących się usuwaniem samolotów, badaniem wypadków, pomocą rodzinom i innymi pilnymi sprawami.
Zarówno CAAC, jak i China Eastern powiedziały, że wysłały urzędników na miejsce katastrofy zgodnie z procedurami awaryjnymi.
Witryna China Eastern zmieniła swoją witrynę internetową w czarno-białą stronę główną po awarii.
Incydent szybko stał się głównym tematem chińskiej platformy Weibo podobnej do Twittera, z 1,34 miliarda wyświetleń i 690 000 dyskusji. W wielu publikacjach składano kondolencje rodzinom ofiar, w innych kwestionowano bezpieczeństwo samolotów.
Dwusilnikowy, jednonawowy Boeing 737 lata w różnych wersjach od ponad 50 lat i jest jednym z najpopularniejszych na świecie samolotów do lotów krótko- i średniodystansowych.
737 Max, nowsza wersja, został wycofany z użytku na całym świecie na prawie dwa lata po dwóch wypadkach w 2018 i 2019 roku, w których zginęło 346 osób. Chiński regulator lotniczy zezwolił na przywrócenie Maxa pod koniec zeszłego roku, czyniąc ten kraj ostatnim dużym rynkiem, który to zrobił.
Najbardziej śmiertelna katastrofa Boeinga 737-800 miała miejsce w styczniu 2020 r., kiedy irańscy strażnicy rewolucyjni przypadkowo zestrzelili samolot Międzynarodowych Linii Lotniczych Ukrainy, zabijając wszystkie 176 osób na pokładzie.
„Certyfikowany fanatyk jedzenia. Ekstremalny guru internetu. Gracz. Zły pijak. Ninja zombie. Rozwiązuje problemy. Nieskrępowany miłośnik alkoholu.”
More Stories
Turystka z Nowej Zelandii została brutalnie zamordowana na oczach męża w Newport Beach
Zespół Bidena wpada w ciemną spiralę
Wyspy Salomona zostaną zmodernizowane lotnisko Sigi w celu poprawy połączeń lotniczych