Paryżanie większością 54,55% opowiedzieli się za wprowadzeniem opłaty za parkowanie w centrum miasta dla samochodów o masie od 1,6 tony w wysokości 18 euro (19,5 dolara) za godzinę lub 12 euro poza nim.
Jednak tylko 78 000, czyli 5,7 procent, z 1,3 miliona uprawnionych do głosowania, zadało sobie trud oddania głosu w 39 lokalach wyborczych rozmieszczonych wokół stolicy Francji.
Hidalgo pochwalił „jasny wybór Paryżan” na rzecz środka, który jest „dobry dla naszego zdrowia i dobra dla planety”.
Aby zmiany dotyczyły samochodów w pełni elektrycznych, muszą one ważyć ponad dwie tony, natomiast osoby mieszkające lub pracujące w Paryżu, taksówkarze, handlowcy, pracownicy służby zdrowia i osoby niepełnosprawne zostaną wykluczone.
„To kwestia środowiskowa, ale jest to także kwestia społeczna i dotyczy rozwoju miast w zmieniającym się środowisku” – powiedział Gregoire Marchal, 43-letni dystrybutor filmowy, po oddaniu głosu za tym rozwiązaniem w ankiecie. Stacja w 10. dzielnicy Paryża.
Dodał: „Mam samochód, ale myślę, że to wspaniale, że możemy zadać sobie to pytanie i zmienić swoje zachowanie”.
Nie wszyscy wyborcy byli zadowoleni.
„Mam dość tych wszystkich nakazów pani Hidalgo” – powiedziała 75-letnia Janine z najbogatszej ósmej dzielnicy, gdzie większość samochodów to SUV-y.
– SUV „odchylenie” –
Hidalgo sama głosowała w szkole w 15. dzielnicy miasta tuż przed 18:00 czasu lokalnego.
Pod rządami Hidalgo stolica wyłączyła z ruchu kołowego wiele ulic, w tym brzegi Sekwany, i zbudowała sieć ścieżek rowerowych, aby zniechęcić do prowadzenia pojazdów i zmniejszyć szkodliwe emisje pochodzące z transportu.
Grupa ekologiczna WWF nazwała SUV-y „aberracją”, twierdząc, że zużywają o 15 procent więcej paliwa niż klasyczne coupe, a ich produkcja i zakup są droższe.
Rada miejska powołała się również na obawy dotyczące bezpieczeństwa dłuższych i cięższych SUV-ów, które w razie wypadku są „dwa razy bardziej niebezpieczne dla pieszych niż zwykły samochód”.
Pojazdy wyróżniono także dlatego, że zajmują więcej przestrzeni publicznej – zarówno na drodze, jak i podczas postoju – niż inne.
Urzędnicy w Paryżu twierdzą, że od 1990 roku przeciętny samochód ważył 250 kilogramów (550 funtów).
Hidalgo, którego miasto będzie gospodarzem Igrzysk Olimpijskich w 2024 r. tego lata, rzadko traci okazję do pochwalenia się osiągnięciami ratusza w zakresie ochrony środowiska i jego wysiłkami na rzecz radykalnego ograniczenia ruchu samochodów w centrum.
– 35 milionów euro rocznie –
Jednak grupy kierowców zaatakowały ten program, a Yves Carra z Mobilite Club France odrzucił etykietę „SUV” jako „termin marketingowy”, który „nic nie znaczy”.
Powiedział, że działaniami nie zostaną objęte kompaktowe SUV-y, które obejmą coupe i duże samochody rodzinne.
Przedstawiciele konserwatywnej opozycji w Radzie Paryża twierdzą, że to niewłaściwe ukierunkowanie referendum „pokazuje zakres manipulacji władz miasta”.
Grupa 40 milionów kierowców stwierdziła, że nawet wśród samochodów napędzanych gazem „nowy, nowoczesny SUV… nie zanieczyszcza środowiska bardziej ani nawet mniej niż mały samochód z silnikiem Diesla wyprodukowany przed 2011 rokiem”.
Francuski minister środowiska Christophe Pichot powiedział radiu RTL, że dopłata do SUV-ów stanowi „rodzaj karnej kary środowiskowej” – nawet jeśli kierowcy powinni „wybierać lżejsze pojazdy”.
Wyższe opłaty parkingowe dotknęłyby około 10 procent pojazdów w Paryżu, co mogłoby wygenerować do 35 milionów euro rocznie, mówi David Belliard, szef transportu w Hidalgo z Partii Zielonych.
Kampania Paryża przeciwko SUV-om nie pozostała niezauważona w innych częściach Francji, a burmistrz Lyonu Partii Zielonych planuje wprowadzić od czerwca trzystopniowe opłaty za parkowanie zarówno dla mieszkańców, jak i gości.
Ostatnie referendum miejskie w Paryżu, w którym zakazano wypożyczania hulajnóg z ulic stolicy, zostało przyjęte w głosowaniu w kwietniu 2023 r., ale frekwencja przyniosła jedynie siedmioprocentową frekwencję.
pyv/gv/jj
„Certyfikowany fanatyk jedzenia. Ekstremalny guru internetu. Gracz. Zły pijak. Ninja zombie. Rozwiązuje problemy. Nieskrępowany miłośnik alkoholu.”
More Stories
Turystka z Nowej Zelandii została brutalnie zamordowana na oczach męża w Newport Beach
Zespół Bidena wpada w ciemną spiralę
Wyspy Salomona zostaną zmodernizowane lotnisko Sigi w celu poprawy połączeń lotniczych