Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Paryżanie głosują w referendum w sprawie cen parkingów dla SUV-ów

Paryżanie głosują w referendum w sprawie cen parkingów dla SUV-ów

Paryżanie większością 54,55% opowiedzieli się za wprowadzeniem opłaty za parkowanie w centrum miasta dla samochodów o masie od 1,6 tony w wysokości 18 euro (19,5 dolara) za godzinę lub 12 euro poza nim.

Jednak tylko 78 000, czyli 5,7 procent, z 1,3 miliona uprawnionych do głosowania, zadało sobie trud oddania głosu w 39 lokalach wyborczych rozmieszczonych wokół stolicy Francji.

Hidalgo pochwalił „jasny wybór Paryżan” na rzecz środka, który jest „dobry dla naszego zdrowia i dobra dla planety”.

Aby zmiany dotyczyły samochodów w pełni elektrycznych, muszą one ważyć ponad dwie tony, natomiast osoby mieszkające lub pracujące w Paryżu, taksówkarze, handlowcy, pracownicy służby zdrowia i osoby niepełnosprawne zostaną wykluczone.

„To kwestia środowiskowa, ale jest to także kwestia społeczna i dotyczy rozwoju miast w zmieniającym się środowisku” – powiedział Gregoire Marchal, 43-letni dystrybutor filmowy, po oddaniu głosu za tym rozwiązaniem w ankiecie. Stacja w 10. dzielnicy Paryża.

Dodał: „Mam samochód, ale myślę, że to wspaniale, że możemy zadać sobie to pytanie i zmienić swoje zachowanie”.

Nie wszyscy wyborcy byli zadowoleni.

„Mam dość tych wszystkich nakazów pani Hidalgo” – powiedziała 75-letnia Janine z najbogatszej ósmej dzielnicy, gdzie większość samochodów to SUV-y.

– SUV „odchylenie” –

Hidalgo sama głosowała w szkole w 15. dzielnicy miasta tuż przed 18:00 czasu lokalnego.

Pod rządami Hidalgo stolica wyłączyła z ruchu kołowego wiele ulic, w tym brzegi Sekwany, i zbudowała sieć ścieżek rowerowych, aby zniechęcić do prowadzenia pojazdów i zmniejszyć szkodliwe emisje pochodzące z transportu.

Grupa ekologiczna WWF nazwała SUV-y „aberracją”, twierdząc, że zużywają o 15 procent więcej paliwa niż klasyczne coupe, a ich produkcja i zakup są droższe.

Rada miejska powołała się również na obawy dotyczące bezpieczeństwa dłuższych i cięższych SUV-ów, które w razie wypadku są „dwa razy bardziej niebezpieczne dla pieszych niż zwykły samochód”.

READ  Dyrektor zarządzający ABC David Anderson broni relacji kanału z wojny między Izraelem a Gazą

Pojazdy wyróżniono także dlatego, że zajmują więcej przestrzeni publicznej – zarówno na drodze, jak i podczas postoju – niż inne.

Urzędnicy w Paryżu twierdzą, że od 1990 roku przeciętny samochód ważył 250 kilogramów (550 funtów).

Hidalgo, którego miasto będzie gospodarzem Igrzysk Olimpijskich w 2024 r. tego lata, rzadko traci okazję do pochwalenia się osiągnięciami ratusza w zakresie ochrony środowiska i jego wysiłkami na rzecz radykalnego ograniczenia ruchu samochodów w centrum.

– 35 milionów euro rocznie –

Jednak grupy kierowców zaatakowały ten program, a Yves Carra z Mobilite Club France odrzucił etykietę „SUV” jako „termin marketingowy”, który „nic nie znaczy”.

Powiedział, że działaniami nie zostaną objęte kompaktowe SUV-y, które obejmą coupe i duże samochody rodzinne.

Przedstawiciele konserwatywnej opozycji w Radzie Paryża twierdzą, że to niewłaściwe ukierunkowanie referendum „pokazuje zakres manipulacji władz miasta”.

Grupa 40 milionów kierowców stwierdziła, że ​​nawet wśród samochodów napędzanych gazem „nowy, nowoczesny SUV… nie zanieczyszcza środowiska bardziej ani nawet mniej niż mały samochód z silnikiem Diesla wyprodukowany przed 2011 rokiem”.

Francuski minister środowiska Christophe Pichot powiedział radiu RTL, że dopłata do SUV-ów stanowi „rodzaj karnej kary środowiskowej” – nawet jeśli kierowcy powinni „wybierać lżejsze pojazdy”.

Wyższe opłaty parkingowe dotknęłyby około 10 procent pojazdów w Paryżu, co mogłoby wygenerować do 35 milionów euro rocznie, mówi David Belliard, szef transportu w Hidalgo z Partii Zielonych.

Kampania Paryża przeciwko SUV-om nie pozostała niezauważona w innych częściach Francji, a burmistrz Lyonu Partii Zielonych planuje wprowadzić od czerwca trzystopniowe opłaty za parkowanie zarówno dla mieszkańców, jak i gości.

Ostatnie referendum miejskie w Paryżu, w którym zakazano wypożyczania hulajnóg z ulic stolicy, zostało przyjęte w głosowaniu w kwietniu 2023 r., ale frekwencja przyniosła jedynie siedmioprocentową frekwencję.

READ  Protesty w Szanghaju przeciwko blokadzie ujawniają napięcia wokół zera Covid Chiny

pyv/gv/jj