Najwyżsi przywódcy polscy świętowali otwarcie nowego kanału – choć niedokończonego – w którym, jak mówią, statki nie będą już musiały szukać pozwolenia od Rosji.
Kluczowe punkty:
- Wydarzenie inauguracyjne upamiętniało 83. rocznicę inwazji sowieckiej na Polskę podczas II wojny światowej.
- Polski prezydent powiedział, że chodziło o to, by „nie pytać już o pozwolenie nieprzyjaznego kraju”.
- Kilka tysięcy osób zgromadziło się w deszczu, aby zobaczyć, jak statek techniczny otwiera kanał
Zezwolenie to jest niezbędne dla przejścia z Morza Bałtyckiego do portów Zalewu Wiślanego.
Impreza odbyła się z okazji 83. rocznicy sowieckiej inwazji na Polskę w czasie II wojny światowej i symbolizowała koniec roszczeń Moskwy do gospodarki i rozwoju regionu graniczącego z rosyjską eksklawą kaliningradzką.
Rząd twierdzi, że droga wodna daje Polsce pełną suwerenność nad północno-wschodnim regionem, który potrzebuje inwestycji i rozwoju gospodarczego.
„Chodziło o to, aby otworzyć tę drogę wodną i nie trzeba prosić o pozwolenie nieprzyjaznego kraju, którego urzędnicy nie zawahają się atakować i ujarzmiać innych” – powiedział polski prezydent Andrzej Duda.
Powiedział, że inwestycja opłaci się poprzez rozwój handlu, handlu i turystyki, zwiększenie wartości okolicznych gruntów oraz rozwój miast i portów na lagunie.
Kilka tysięcy ludzi z narodowymi biało-czerwonymi flagami zebrało się w deszczu, aby obserwować, jak statek techniczny Zodiac II przechodzi przez śluzy, aby otworzyć kanał.
Zagrano hymn narodowy, a statki zadąły w rogi.
Oczekuje się, że małe statki i łodzie będą dozwolone w niedzielę.
Jarosław Kaczyński, szef polskiej prawicowej partii rządzącej, powiedział tłumom, że będzie to otwarcie czwartego co do wielkości portu w Polsce. [Elblag] Nowy impuls do rozwoju tej ziemi” zmniejszy bezrobocie, które jest obecnie jednym z najwyższych poziomów w Polsce i wynosi 7,6 proc.
Kaczyński podkreślił, że budowa kanału pokazała, że ”Polska jest prawdziwie wolnym, suwerennym i silnym krajem”.
Kanał, wybudowany za prawie 2 mld zł (626 mln dolarów), przecina Mierzeję Wiślaną na wschód od Gdańska.
Umożliwia statkom podróż z Bałtyku i Zatoki Gdańskiej do niewielkich portów Elbląka i Zalewu przez rosyjską Cieśninę Bilava bez konieczności uzyskania zezwolenia.
Skraca to trasę Bałtyk-Elbląg do około 100 kilometrów.
Statki towarowe nie będą jednak mogły skorzystać z przejścia, dopóki podejście do El Black Harbour nie zostanie pogłębione do 5 metrów.
Praca, która ma kosztować 100 milionów złotych (31 milionów dolarów), wywołała kontrowersje między rządem a władzami miasta.
AP
„Pisarz ogólny. Fanatyk Twittera. Wielokrotnie nagradzany praktykujący alkohol. Guru popkultury.”
More Stories
Mistrzostwa Europy 29er 2024 – Gdynia, Polska Dzień 2 • Remis na żywo
Imponująca kula ognia w centralnej Polsce – oddział angielski
Chosen wrócił i jest gotowy do dostarczenia do Polski – FIBA Olimpijskie Kwalifikacje 2024 Walencja, Hiszpania