Hugo był „zszokowany”, gdy odkrył, że jego pracodawca, firma Send, zajmująca się dostawą artykułów spożywczych, został na początku maja objęty dobrowolnym kierownictwem.
główne punkty:
- Usługa dostawy artykułów spożywczych została postawiona w stan likwidacji 7 czerwca
- Byli pracownicy twierdzą, że wielu pracowników migrujących nie będzie mogło ubiegać się o niewypłacone wynagrodzenie
- Rząd federalny odnawia zobowiązanie do zreformowania „niesprawiedliwego” programu
Ten szok szybko przerodził się w złość, kiedy po zasięgnięciu porady prawnej odkrył, że nie będzie w stanie odzyskać więcej niż 10 000 dolarów należnych mu pensji i składek.
„Nigdy więcej nie zobaczę swoich pieniędzy” – powiedział Hugo, który odmówił podania swojego nazwiska, obawiając się, że wpłynie to na przyszłe wnioski wizowe lub pobytowe.
Jako kierownik sklepu Send Store, Hugo był zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy i opłacał podatki, ale jako posiadacz wizy tymczasowej nie jest uprawniony do złożenia wniosku w ramach programu rządu federalnego.
Program Gwarancji Uczciwych Świadczeń (FEG) może obejmować niektóre nieodpłatne świadczenia pracownicze dla uprawnionych pracowników, którzy stracili pracę z powodu likwidacji lub upadłości pracodawcy.
Pracownicy mogą uzyskać dostęp do systemu tylko wtedy, gdy są obywatelami Australii, posiadają wizę stałą lub wizę specjalnej kategorii dla Nowozelandczyków.
„Oznacza to, że tracą studenci zagraniczni, osoby na wizach pracowniczych i inni posiadacze wiz tymczasowych” – powiedziała Catherine Hemingway, dyrektor ds. prawnych w Immigrant Justice Institute.
„To… dyskryminacja”.
Departament Prokuratora Generalnego potwierdził ABC, że rząd federalny planuje rozszerzyć kwalifikowalność do programu o „pracowników-imigrantów z prawami pracowniczymi”.
Rzecznik rządu powiedział, że dokładnie analizuje projekt tej polityki i zamierza wprowadzić ustawodawstwo w celu realizacji tego zobowiązania.
„Czas tego jest sprawą rządu”.
Pracownik mówi, że większość pracowników wysyła wizy tymczasowe
Nie jest jasne, czy ta zmiana zasad będzie obowiązywać z mocą wsteczną.
Nie jest też jasne, jak wielu z 300 Send’s, z których większość to pracownicy dorywczy, w Melbourne i Sydney nie jest w stanie odzyskać wynagrodzenia dzięki temu programowi, ponieważ posiadają wizę tymczasową.
Ale Hugo oszacował, że ucierpi większość pracowników firmy.
Powiedział, że prowadził zespół 10-15 kierowców dostawczych i oszacował, że 70 procent było na jakimś rodzaju wizy tymczasowej.
Hugo powiedział, że wielu kierowców dostawczych to studenci zagraniczni.
Wszyscy ci ludzie nigdy nie zobaczą pieniędzy [they’re owed] – Nie wiem, co im powiedzieć – powiedział.
Hinduski student Dhvani Sutariya był zatrudniony jako nieoficjalny kierowca dostawczy w Send iw normalnym tygodniu pracował około 20 godzin przez cztery lub pięć dni.
Kiedy firma została oddana do zarządu, była winna około 2100 dolarów niezapłaconych wynagrodzeń i należności.
Powiedziała, że walczyła o opłacenie czynszu i musiała szybko znaleźć inną pracę, aby przeżyć.
„Wciąż mam nadzieję, że odzyskam pieniądze” – powiedziała.
Firma Send została postawiona w stan likwidacji 7 czerwca po tym, jak drugie spotkanie wierzycieli w tym samym dniu podjęło decyzję o likwidacji firmy, według Laurels, która obecnie nadzoruje likwidację.
Rzecznik Worrells powiedział, że pracownicy, którzy nie mają dostępu do programu rządowego, mogą otrzymywać płatności na oczekujące świadczenia pracownicze, jeśli „w likwidacji zostaną odzyskane wystarczające kwoty”.
Założyciel i były dyrektor generalny Dispatch, Rob Adams, powiedział, że jest „głęboko współczujący” pracownikom, którzy nie mają dostępu do programu rządowego.
„Dbałość o bezpieczeństwo i środki utrzymania naszych pracowników ma fundamentalne znaczenie dla naszego modelu biznesowego Send” – powiedział Adams.
„Dlatego zdecydowaliśmy się zatrudniać ludzi bezpośrednio i oferować stałą stawkę godzinową, zamiast współpracować z zewnętrznymi wykonawcami, którzy otrzymują wynagrodzenie na podstawie zamówienia, jak ma to miejsce w przypadku usług dostawczych, takich jak UberEats”.
Plan rządu „po prostu niesprawiedliwy”
Pani Hemingway powiedziała trzy lata temu, że grupa zadaniowa ds. pracowników migrujących wydała kilka zaleceń, aby pomóc tym pracownikom, w tym rozszerzenie zakresu FEG na wszystkich posiadaczy tymczasowych wiz.
Adwokaci stwierdzili, że w tamtym czasie istniało ponadpartyjne poparcie dla wdrażania zaleceń.
Departament Prokuratora Generalnego potwierdzony ABC „Rząd jest zaangażowany we wdrażanie zaleceń Grupy Zadaniowej ds. Pracowników Migrujących”.
Pani Hemingway z zadowoleniem przyjęła zaangażowanie, ale powiedziała, że nadszedł czas na działanie.
Powiedziała, że wykluczenie z programu posiadaczy wiz czasowych było „po prostu niesprawiedliwe”.
„Jedna osoba miała dostęp do części swoich niewypłaconych pensji, a druga została z niczym, gdy oboje utracili swoje uprawnienia prawne nie z własnej winy?”
„Rozczarowujące dla wszystkich zainteresowanych”
Send zaczął działać podczas pandemii COVID-19 i powiedział, że jest „pierwszym cyfrowym sklepem spożywczym w Australii”.
Send ma ponad 46 000 zarejestrowanych użytkowników i obiecuje dostarczać artykuły spożywcze „w mniej niż 10 minut do Twoich drzwi”.
Sieć firmy obejmowała około 13 lokalizacji, w tym kilka „ciemnych sklepów spożywczych” w okolicach centrum Sydney i Melbourne.
Raport wysłany do wierzycieli 30 maja, który Worrells przedłożył Australijskiej Komisji Papierów Wartościowych i Inwestycji, wykazał, że w ciągu ośmiu miesięcy swojej działalności wysłał łącznie 11 milionów dolarów.
Raport wskazuje, że głównymi kosztami operacyjnymi firmy były pensje i płace, które wyniosły ponad 5,5 miliona dolarów.
W raporcie stwierdzono, że „ponoszone duże pensje i wydatki na wynagrodzenia są powiązane z modelem biznesowym firmy polegającym na dostarczaniu artykułów spożywczych w ciągu 10 minut, ponieważ firma musiała zatrudnić dużą liczbę pracowników, aby spełnić swój model biznesowy”.
W związku z tym, pomimo podejmowanych przez zarząd prób minimalizacji poniesionych strat, jasne jest, że bez finansowania zewnętrznego model biznesowy firmy nie będzie trwały.
Adams powiedział, że rok 2022 „przedstawił najbardziej pesymistyczny światowy klimat gospodarczy od lat 70.”.
„Pomimo naszych najlepszych wysiłków i wykazania się wyjątkowym wzrostem, nie byliśmy w stanie zapewnić kapitału potrzebnego do utrzymania działalności operacyjnej, co jest bolesnym wynikiem dla wszystkich zaangażowanych” – powiedział.
„Obawiam się, że to może nie być ostatni raz, kiedy firmy osiągają podobne wyniki w tym czasie”.
W raporcie zauważono również, że firma Send jest winna pracownikom ponad 1,2 miliona dolarów z tytułu pensji, emerytury, urlopów i „obniżek wydatków”.
W komunikacie prasowym z początku maja dyrektor zarządzający Worrells, Matthew Kociansky, powiedział, że Send stanęło przed pewnymi „wyjątkowymi wyzwaniami związanymi z finansowaniem, biorąc pod uwagę skład międzynarodowych inwestorów”.
„Podobnie jak wiele startupów technologicznych, Send ma znaczny zwrot gotówki wdrożony w celu zwiększenia udziału w rynku” – powiedział.
„Send z powodzeniem zbudował wiodącą pozycję w branży dostaw artykułów spożywczych, jednak jako startup, który wymaga stałego wsparcia finansowego”.
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Narodowy Bank Zjednoczonych Emiratów Arabskich stwierdził, że poniedziałkowa przerwa w świadczeniu usług, która dotknęła klientów, nie była cyberatakiem
Stopy procentowe w Polsce są stabilne; Nowe prognozy gospodarcze są zgodne z oczekiwaniami Artykuły
Ekspert ds. kredytów hipotecznych Mark Burris odpowiada na pytanie nurtujące każdego właściciela domu