Grupa Everetta
Filmy polskich twórców Krzysztofa Kieślowskiego, Waleriana Borowczyka i Michała Waszyńskiego to klasyka 22. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Kinoteka w Londynie.
Podczas festiwalu w Berlinie zostanie pokazany nagrodzony film Kieślowskiego „Camera Buff” (1979), w którym pasja pracownika fabryki do taśmy 8 mm przejmuje kontrolę nad jego życiem; Przełamująca tabu Historia grzechu Borowczyka (1975), opowiadająca o losach młodej kobiety w wirze uwodzenia i obsesji; Wielka droga Waszczyńskiego (1946), opowiadająca historię młodego żołnierza, który zostaje przeniesiony do szpitala wojskowego, gdzie pielęgniarka udająca jego narzeczoną pomaga mu w powrocie do zdrowia.
8 marca z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet zostanie wyświetlony film krótkometrażowy pt. „Opowiadanie kobiet”, na który składa się dziewięć filmów krótkometrażowych wyprodukowanych przez polskie animatorki urodzone w latach 70. i 90. XX wieku.
Nowa kategoria polskiego kina na festiwalu to „Kobieta…” Małgorzaty Szumowskiej i Mikalo Englerta, „Święta” Sebastiana Putny’ego, „Ganger” Jana Holubka, „Ultima Thule” Klaudiusza Chrostowskiego oraz „The Święto Ognia” Kingi Dybskiej i „Horror Story” Adriana Abanela. „Sekret różyczki” to kontynuacja „Róży” Jana Kidawy-Błońskiego i „Zrodzonego z blizny” Pawła Masłony.
Wśród dokumentów znajdują się: In the Rearview Macka Hameli, którego premiera odbyła się w Cannes i zdobyła liczne nagrody na festiwalach, m.in. Wielką Nagrodę Jury na Sheffield Doc Fest; Tytuł IDFA dla Vita Maria Drygas to „Danger Zone”.
Rodzinnym pokazem festiwalu w 2024 roku będzie Pies, który podróżował pociągiem Magdaleny Nitsch, jedna z najpopularniejszych premier polskiego roku ubiegłego roku.
Festiwal otworzy film „Zielone granice” Agnieszki Holland, a zamknięcie festiwalu „Chłopi” Łukasza Rostkowskiego.
Kinoteka 2024, organizowana przez Instytut Kultury Polskiej przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, odbywa się od 6 do 28 marca w londyńskich lokalizacjach.
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”
More Stories
Polski Instytut Sztuki Filmowej powołuje nowego prezesa po dymisji Radosława Śmijewskiego
Joanna Lisowska – droga do sławy na polskiej scenie
Ogłoszono tytuły Dni Polskich na rok 2024