BRUKSELA, 29 listopada (Reuters) – Ukraina i Unia Europejska nie mogą być „zakładnikami” polskich kierowców ciężarówek blokujących granicę Polska-Ukraina w ramach protestu przeciwko konkurencji ze strony ukraińskich przemytników, stwierdził w środę europejski komisarz ds. transportu.
Rozpoczęta w poniedziałek całodobowa blokada Medica i trzech przejść granicznych sprawiła, że tysiące ciężarówek przez wiele dni utknęło w wielokilometrowych kolejkach.
Komisarz ds. transportu Adina Whalen stwierdziła, że sytuacja jest nie do przyjęcia.
Polscy truckerzy narzekają, że przegrywają z ukraińskimi firmami, które oferują tańsze ceny za swoje usługi.
„Brak dobrej wiary w znalezieniu rozwiązania… i niemal całkowity brak zaangażowania ze strony polskich władz, które mają egzekwować prawo na tej granicy” – stwierdził Whalen.
„Chociaż popieram prawo obywateli do protestów, cała UE nie może zostać wzięta jako zakładniczka poprzez blokowanie naszych granic zewnętrznych, nie mówiąc już o Ukrainie, która jest obecnie w stanie wojny”.
Komisja zastrzega sobie prawo do interwencji w celu zapewnienia poszanowania zasad i stosowania prawa – dodał.
Polscy truckerzy rozpoczęli swój protest 6 listopada, żądając przywrócenia systemu zezwoleń dla ukraińskich truckerów wjeżdżających do UE i unijnych truckerów wjeżdżających na Ukrainę, wraz ze zwolnieniami dotyczącymi pomocy humanitarnej i dostaw wojskowych. Zezwolenie zostało cofnięte po zeszłorocznej inwazji Rosji na Ukrainę.
Relacja: Piotr Lipiński Redakcja: Alexandra Hudson
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Pisarz ogólny. Fanatyk Twittera. Wielokrotnie nagradzany praktykujący alkohol. Guru popkultury.”
More Stories
Mistrzostwa Europy 29er 2024 – Gdynia, Polska Dzień 2 • Remis na żywo
Imponująca kula ognia w centralnej Polsce – oddział angielski
Chosen wrócił i jest gotowy do dostarczenia do Polski – FIBA Olimpijskie Kwalifikacje 2024 Walencja, Hiszpania