Agnieszki Holender Dramat uchodźców Zielona granica Zdobył Wielką Nagrodę dla najlepszego filmu Polskiej Nagrody Filmowej. Czarno-biały film, opowiadający o nieludzkim traktowaniu uchodźców próbujących przekroczyć naturalną granicę między Białorusią a Polską, miał swoją premierę w zeszłym roku na Festiwalu Filmowym w Wenecji, ale został słabo przyjęty przez krytykę. Zostałem zaatakowany Ze strony skrajnie prawicowego rządu Polski, który nazwał film „propagandą nazistowską” ze względu na rzekomy negatywny wizerunek polskiej policji i straży granicznej. Uważa się, że ataki polityczne wpłynęły na decyzję Polskiej Komisji Oscarowej o nieprzyznaniu nagrody Zielona granica Forward jako najlepszy międzynarodowy kandydat filmowy w Polsce w tym roku, zamiast wyboru DK i Hugh Welshmana do animowanej adaptacji literackiej Chłopi (który nie został nominowany).
Ale od tego czasu wiele się w Polsce zmieniło. Wybory parlamentarne w październiku ubiegłego roku obaliły rządzącą od ośmiu lat nacjonalistyczną Partię Prawo i Sprawiedliwość, a do władzy wyprowadziły centrową, proeuropejską koalicję pod przewodnictwem Donalda Tuska.
Więcej w The Hollywood Reporter
Holland, reżyser nominowany do Oscara Wściekłe żniwa (1985), Europa Europa (1992) i W ciemność (2011), otrzymał także Nagrodę za Całokształt Twórczości na tegorocznej Gali Polskich Orłów, która odbyła się 4 marca w Warszawie.
„Dobre filmy można robić tylko wtedy, gdy jest się wolnym i nie boi się” – powiedziała Holland odbierając nagrodę. „I nawet jeśli się boisz, wiedz, że największym zwycięstwem jest pokonanie go. Dziś żyjemy w świecie, w którym zaczęły rządzić potwory. Duża część świata jest już rządzona przez potwory. Te potwory stają w obliczu polityków są mili i bardzo przestraszeni. A my nie możemy być filmowcami, którzy są życzliwi i nieco przestraszeni”. „Jeśli chcemy być czymś więcej niż tylko dostawcami eskapistycznej rozrywki na tym świecie, musimy naprawdę stawić czoła temu światu”.
Był kolejnym wielkim zwycięzcą Scarbourne’aw reżyserii Pawła Masłony to XVIII-wieczny epos o generale Tadeuszu „Koście” Kościuszce, który zrzesza polską szlachtę i chłopów w celu poprowadzenia powstania przeciwko Rosjanom. Film zdobył sześć nagród Orłów, w tym dla najlepszego reżysera i najlepszego scenariusza. Z wyróżnieniem telewizyjnym, Netflix 1670 Zdobył nagrodę dla najlepszego polskiego serialu dramatycznego. Robina Ostlunda Trójkąt smutku Zdobył nagrodę dla najlepszego filmu europejskiego.
Pełna lista laureatów Polskich Nagród Filmowych
najlepszy film
Zielona granica klasztor. Agnieszki Holender
Najlepszy reżyser
Paweł Maslona L Scarbourne’a
Najlepszy scenariusz
Michał A. Zieliński L Scarbourne’a
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
Magdaleny Celicy w Lęk
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
Eric Colm Jr. V Philip
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Agnieszki Grochowskiej Scarbourne’a
Najlepszy aktor drugoplanowy
Thomasa Schuchardta w Podobna…podobna osoba. Podwójny
Najlepsze zdjęcia
Michaił Sobociński Philip
Najlepsza muzyka
Łukasz „LUC” Rostkowski l Chłopi
Najlepszy montaż
Nikodim Szabior l Philip
Najlepszy projekt produkcji
Katarzyna Sobańska, Marcel Sławski Philip
Najlepsza moda
Dorota Roqueblo Scarbourne’a
Najlepszy makijaż
Anity Brzosowskiej Scarbourne’a
Najlepszy dźwięk
Radoslav Ošenio, Adam Szlinda, Filip Krzemy Scarbourne’a
Nagroda Publiczności
Chłopi klasztor. D. K. Welshman, Hugh Welshman
Najlepszy film dokumentalny
Fortepian klasztor. Jakub Piątek
Najlepszy serial dramatyczny
1670 klasztor. Maciej Buchwald, Kurdyjski Kadzilla
Najlepszy film europejski
Trójkąt smutku klasztor. Robina Östlunda
Odkryj rok
Reżyseruje Grzegorz Deboski prawie tyle co nic
Nagroda Orła za Całokształt Twórczości
Agnieszki Holender
Najlepsze z reportera z Hollywood
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”
More Stories
Polski Instytut Sztuki Filmowej powołuje nowego prezesa po dymisji Radosława Śmijewskiego
Joanna Lisowska – droga do sławy na polskiej scenie
Ogłoszono tytuły Dni Polskich na rok 2024