Darek Delmanovich/EPA-EFE/Shutterstock
Kolejka ciężarówek stoi na drodze w Przemyślu, południowo-wschodnia Polska, 8 listopada 2023 r., czekając na przekroczenie polsko-ukraińskiego przejścia granicznego w Medica.
CNN
—
Ponad 20 000 ciężarówek z Polski i Ukraina Są zablokowane na trzech głównych przejściach granicznych po tym, jak strajkujący polscy kierowcy protestują przeciwko porozumieniu UE zezwalającemu ukraińskim ciężarówkom na nieograniczony wjazd na teren bloku.
Ukraińskie media państwowe Ukrinform podały, że polskie firmy transportowe rozpoczęły w poniedziałek blokowanie ruchu ciężarówek na trzech największych przejściach granicznych między obydwoma krajami: Kurcowa-Krakowiec, Hrybin-Rava-Russka i Dorohosk-Jahudin.
Dodał: „Obecnie po obu stronach zablokowanych jest ponad 20 000 pojazdów. Ukraińskie Ministerstwo Odbudowy stwierdziło w czwartkowym oświadczeniu, że gospodarka Ukrainy i Polski ponosi nie tylko straty, ale także straty spowodowane przez inne kraje, które nie mogą transportować towarów.
Reuters podaje, że kierowcy ciężarówek z Ukrainy są zwolnieni z uzyskiwania zezwoleń na przekroczenie polskiej granicy od czasu rozpoczęcia przez Rosję inwazji na Ukrainę na pełną skalę w lutym 2022 r. Tymczasem polscy kierowcy twierdzą, że podmioty rosyjskie i białoruskie założyły polskie firmy, Według Reutera.
Strajki są następstwem sporu między dwoma sąsiednimi krajami, który miał miejsce na początku tego roku w sprawie taniego ukraińskiego zboża, które zwykle wysyła się z Ukrainy. Obecnie zajęte porty Morza CzarnegoZamiast tego przedostała się do Europy przez Polskę.
Napływ produktów osłabił polskich rolników, co doprowadziło do tymczasowego zakazu UE, który już wygasł. Polska nie pozwala na sprzedaż ukraińskiego zboża na swoich rynkach krajowych.
Polskie wsparcie było niezbędne dla wysiłków wojennych Ukrainy; Od lutego 2022 r. z Ukrainy do Polski wyjechało kilka milionów wysiedleńców, a przez terytorium Polski przewieziono sprzęt wojskowy NATO o wartości kilku miliardów dolarów.
Jednak pojawia się zmęczenie i ubywa współczucia – co było widać podczas wydarzeń w kraju Ostatnie wybory Kampania, w której partie prawicowe starały się wykorzystać nastroje antyukraińskie.
Stowarzyszenie Transportu Międzynarodowego Ukrainy stwierdziło, że Polacy „są niezadowoleni z dużej konkurencji, która rozwinęła się po liberalizacji transportu międzynarodowego pomiędzy Ukrainą a krajami Unii Europejskiej”. Ukrinform zauważył, że jednym z żądań jest zniesienie ruchu bezwizowego.
Wiceminister w ukraińskim Ministerstwie Infrastruktury Serhij Derkach powiedział Ukrinform, że żądanie to jest „nie da się spełnić”.
„Nie da się unieważnić umowy o liberalizacji transportu, bo to kwestia dwustronnych umów między UE a Ukrainą. Polska nie może nic zrobić jednostronnie.”
W poniedziałek ambasador Ukrainy w Polsce Wasyl Zwarych określił protesty jako „nóż w plecy” Ukrainy, dla której od początku inwazji szlaki transportowe, w tym przestrzeń powietrzna i porty, zostały poważnie ograniczone.
Według ukraińskiego nadawcy ogólnokrajowego Sospilny organizatorzy protestów oświadczyli, że planują przepuszczać przez granicę jedną ciężarówkę na godzinę.
Sospilin zauważył, że demonstranci nie planują utrudniać ruchu ciężarówek przewożących pomoc humanitarną na Ukrainę, dodał, że demonstranci poinformowali również, że mają pozwolenie na pozostanie tam do 3 stycznia.
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Narodowy Bank Zjednoczonych Emiratów Arabskich stwierdził, że poniedziałkowa przerwa w świadczeniu usług, która dotknęła klientów, nie była cyberatakiem
Stopy procentowe w Polsce są stabilne; Nowe prognozy gospodarcze są zgodne z oczekiwaniami Artykuły
Ekspert ds. kredytów hipotecznych Mark Burris odpowiada na pytanie nurtujące każdego właściciela domu