W niedawnym badaniu opublikowanym w Raporty naukowenaukowcy z Japonii zbadali wpływ gier wideo na umiejętności bronchoskopii wśród studentów medycyny i rezydentów.
Odkryli, że u początkujących uczestników umiejętności bronchoskopii były powiązane z doświadczeniem w grach wideo.
Pobyt: Odtwarzacze wideo wykazują doskonałe umiejętności w zakresie bronchoskopii wśród nowicjuszy. Źródło zdjęcia: sezer66/Shutterstock.com
tło
Elastyczna bronchoskopia jest istotną procedurą w leczeniu chorób układu oddechowego, stosowaną w diagnostyce i leczeniu. Ostatnio nastąpił postęp w szkoleniu opartym na symulacji w zakresie bronchoskopii, z wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej i technologii wspomaganych przez roboty.
Podobnie jak gry wideo, technologie te oferują korzyści w postaci poprawy umiejętności i zmniejszenia dyskomfortu pacjenta podczas bronchoskopii. Doświadczenie z grami wideo i technikami bronchoskopii wymaga łącznego zestawu umiejętności, w tym szybkiego podejmowania decyzji, świadomości wzrokowo-przestrzennej i umiejętności psychomotorycznych.
Jest to szczególnie widoczne podczas bronchoskopii, gdy operatorzy nawigują po strukturach oskrzeli na ekranie i manipulują instrumentami w celu wykonania różnych zadań.
Perspektywa pierwszoosobowa i użycie urządzeń przypominających kleszcze w celu uzyskania dostępu do określonych obszarów oskrzeli i wprowadzenia ich do bronchoskopii są podobne do umiejętności wymaganych w strzelankach 3D, w tym strzelankach pierwszoosobowych i trzecioosobowych.
Chociaż poprzednie badania powiązały granie w gry wideo z poprawą wyników w zakresie różnych procedur medycznych, niewiele uwagi poświęcono umiejętnościom związanym z bronchoskopią.
Dlatego badacze biorący udział w tym badaniu chcieli wypełnić tę lukę, oceniając zarówno techniki bronchoskopii, jak i umiejętności gry wideo, dostarczając wglądu w potencjalny związek między doświadczeniem w grach wideo a biegłością w procedurach bronchoskopowych.
O badaniuGóra formularza
Obecne badanie prospektywne przeprowadzono w latach 2021–2023 w szpitalu w Japonii. Porównano dane dotyczące technik bronchoskopii i umiejętności grania w grę SPLATOON 2 (przy użyciu konsoli Nintendo Switch).
W tej grze wideo gracze zostali poproszeni o użycie joysticka lub żyroskopu do wystrzelenia kul z farbą w stronę drużyny w celu pomalowania pola. Kryteria wykluczenia obejmowały uczestników z bronchoskopią 1-99 oraz osoby grające w grę bez joysticka.
Uczestników podzielono na dwie główne grupy: grupę niedoświadczoną (studenci medycyny lub rezydenci, n = 23) i grupę doświadczoną (respirologowie, którzy wykonali ≥100 bronchoskopii, n = 18).
Średni wiek w obu grupach wynosił odpowiednio 27 i 33 lata. W każdej grupie po piętnastu uczestników stanowili mężczyźni.
Grupy te zostały podzielone na podgrupy graczy i osób niegrających. Podczas gdy podgrupa graczy obejmowała osoby, które grały w gry przez 1 godzinę tygodniowo przez ponad 6 lat, podgrupa niegrająca obejmowała uczestników, którzy nie mieli doświadczenia w grach lub grali w gry, które nie wymagały kontroli postaci.
Jako graczy sklasyfikowano 12 członków grupy niedoświadczonych i 10 członków grupy doświadczonej.
Skuteczność bronchoskopii oceniano w odniesieniu do czasu obserwacji światła oskrzeli, zwanego „czasem obserwacji”. Z drugiej strony umiejętności uczestników w zakresie gier wideo oceniano pod kątem „czasu ukończenia gry”. Krótszy czas ukończenia gry odzwierciedla większą zdolność do szybkiego wykonywania zadań.
W analizie statystycznej wykorzystano korelację Spearmana, dokładny test Fishera i testy U Manna-Whitneya.
Wyniki i dyskusja
W grupie niedoświadczonej średni czas obserwacji bronchoskopowej wyniósł 215 sekund, a średni czas zakończenia gry 45 sekund.
Grupa doświadczona wykazała istotnie krótszy średni czas obserwacji oskrzeli wynoszący 103 sekundy w porównaniu z grupą niedoświadczoną (P < 0,001). Jednakże średni czas ukończenia gry w grupie doświadczonej (41 s) nie różnił się istotnie od tego w grupie niedoświadczonej.
Chociaż czas obserwacji obuocznej i czas zakończenia gry wykazywały umiarkowaną zależność liniową w grupie niedoświadczonej, w grupie doświadczonej nie zaobserwowano żadnej korelacji.
Gracze z grupy niedoświadczonych wykazywali znacznie krótszy czas obserwacji bronchoskopowej i zakończenia gry niż osoby niegrające.
W grupie doświadczonej czas obserwacji bronchoskopii nie różnił się istotnie, jednak czas zakończenia gry był istotnie krótszy u graczy w porównaniu do osób niegrających.
Ograniczenia badania obejmują jednoośrodkowy charakter, małą liczebność próby i potencjalne stronniczość wynikającą z różnic w doświadczeniach i aspiracjach uczestników w obrębie grupy niedoświadczonej. Ponadto w ocenie skupiono się wyłącznie na czasie obserwacji endoskopowej, pomijając inne czynniki, takie jak częstość występowania zacieków w drogach oddechowych i badania przestrzenne, które mogą ograniczać wszechstronną ocenę umiejętności techniki bronchoskopii.
Chociaż badacze zalecają unikanie nadmiernego polegania na grach, biorąc pod uwagę ich potencjalne szkodliwe skutki, podkreślają, że dobrze zorganizowane doświadczenia związane z grami i szkolenia mogą zapewnić korzyści edukacyjne wykraczające poza świat gier.
W miarę ciągłego postępu technologicznego istnieje potencjał gamifikacji, zwłaszcza w dziedzinie medycyny.
Wniosek
Podsumowując, obecne badanie ujawnia związek między umiejętnościami gry wideo a technikami bronchoskopii u nowicjuszy bez wcześniejszego doświadczenia w bronchoskopii. Oznacza to, że osoby zaznajomione z grami wideo mogą szybciej zdobyć biegłość w technikach bronchoskopii.
Odkrycia te mogą przyczynić się do ulepszenia strategii szkolenia w zakresie bronchoskopii i zrozumienia, w jaki sposób powszechne umiejętności wpływają na biegłość w wykonywaniu określonych procedur medycznych.
„Chcę być miłośnikiem telewizji. Certyfikowany entuzjasta popkultury. Stypendysta Twittera. Student amator.”
More Stories
TRUE NORTH uruchomiła nową platformę marki „Life's Different After” w ramach kampanii Today the Brave
Pomiar mowy ciała Wiadomości o Mirażu
W trakcie testu | Rower Giant Revolt 2025 ma dodatkowe schowki w dolnej rurze i twierdzi, że zapewnia większy komfort