Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Badania pokazują, że umiejętności lekarzy w zakresie bronchoskopii mogą się poprawić dzięki korzystaniu z gier wideo

Badania pokazują, że umiejętności lekarzy w zakresie bronchoskopii mogą się poprawić dzięki korzystaniu z gier wideo

W niedawnym badaniu opublikowanym w Raporty naukowenaukowcy z Japonii zbadali wpływ gier wideo na umiejętności bronchoskopii wśród studentów medycyny i rezydentów.

Odkryli, że u początkujących uczestników umiejętności bronchoskopii były powiązane z doświadczeniem w grach wideo.

Pobyt: Odtwarzacze wideo wykazują doskonałe umiejętności w zakresie bronchoskopii wśród nowicjuszy. Źródło zdjęcia: sezer66/Shutterstock.com

tło

Elastyczna bronchoskopia jest istotną procedurą w leczeniu chorób układu oddechowego, stosowaną w diagnostyce i leczeniu. Ostatnio nastąpił postęp w szkoleniu opartym na symulacji w zakresie bronchoskopii, z wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej i technologii wspomaganych przez roboty.

Podobnie jak gry wideo, technologie te oferują korzyści w postaci poprawy umiejętności i zmniejszenia dyskomfortu pacjenta podczas bronchoskopii. Doświadczenie z grami wideo i technikami bronchoskopii wymaga łącznego zestawu umiejętności, w tym szybkiego podejmowania decyzji, świadomości wzrokowo-przestrzennej i umiejętności psychomotorycznych.

Jest to szczególnie widoczne podczas bronchoskopii, gdy operatorzy nawigują po strukturach oskrzeli na ekranie i manipulują instrumentami w celu wykonania różnych zadań.

Perspektywa pierwszoosobowa i użycie urządzeń przypominających kleszcze w celu uzyskania dostępu do określonych obszarów oskrzeli i wprowadzenia ich do bronchoskopii są podobne do umiejętności wymaganych w strzelankach 3D, w tym strzelankach pierwszoosobowych i trzecioosobowych.

Chociaż poprzednie badania powiązały granie w gry wideo z poprawą wyników w zakresie różnych procedur medycznych, niewiele uwagi poświęcono umiejętnościom związanym z bronchoskopią.

Dlatego badacze biorący udział w tym badaniu chcieli wypełnić tę lukę, oceniając zarówno techniki bronchoskopii, jak i umiejętności gry wideo, dostarczając wglądu w potencjalny związek między doświadczeniem w grach wideo a biegłością w procedurach bronchoskopowych.

O badaniuGóra formularza

Obecne badanie prospektywne przeprowadzono w latach 2021–2023 w szpitalu w Japonii. Porównano dane dotyczące technik bronchoskopii i umiejętności grania w grę SPLATOON 2 (przy użyciu konsoli Nintendo Switch).

W tej grze wideo gracze zostali poproszeni o użycie joysticka lub żyroskopu do wystrzelenia kul z farbą w stronę drużyny w celu pomalowania pola. Kryteria wykluczenia obejmowały uczestników z bronchoskopią 1-99 oraz osoby grające w grę bez joysticka.

READ  Dzisiejsze Wordle #791 Wskazówki, wskazówki i odpowiedzi na sobotę, 19 sierpnia

Uczestników podzielono na dwie główne grupy: grupę niedoświadczoną (studenci medycyny lub rezydenci, n = 23) i grupę doświadczoną (respirologowie, którzy wykonali ≥100 bronchoskopii, n = 18).

Średni wiek w obu grupach wynosił odpowiednio 27 i 33 lata. W każdej grupie po piętnastu uczestników stanowili mężczyźni.

Grupy te zostały podzielone na podgrupy graczy i osób niegrających. Podczas gdy podgrupa graczy obejmowała osoby, które grały w gry przez 1 godzinę tygodniowo przez ponad 6 lat, podgrupa niegrająca obejmowała uczestników, którzy nie mieli doświadczenia w grach lub grali w gry, które nie wymagały kontroli postaci.

Jako graczy sklasyfikowano 12 członków grupy niedoświadczonych i 10 członków grupy doświadczonej.

Skuteczność bronchoskopii oceniano w odniesieniu do czasu obserwacji światła oskrzeli, zwanego „czasem obserwacji”. Z drugiej strony umiejętności uczestników w zakresie gier wideo oceniano pod kątem „czasu ukończenia gry”. Krótszy czas ukończenia gry odzwierciedla większą zdolność do szybkiego wykonywania zadań.

W analizie statystycznej wykorzystano korelację Spearmana, dokładny test Fishera i testy U Manna-Whitneya.

Wyniki i dyskusja

W grupie niedoświadczonej średni czas obserwacji bronchoskopowej wyniósł 215 sekund, a średni czas zakończenia gry 45 sekund.

Grupa doświadczona wykazała istotnie krótszy średni czas obserwacji oskrzeli wynoszący 103 sekundy w porównaniu z grupą niedoświadczoną (P < 0,001). Jednakże średni czas ukończenia gry w grupie doświadczonej (41 s) nie różnił się istotnie od tego w grupie niedoświadczonej.

Chociaż czas obserwacji obuocznej i czas zakończenia gry wykazywały umiarkowaną zależność liniową w grupie niedoświadczonej, w grupie doświadczonej nie zaobserwowano żadnej korelacji.

Gracze z grupy niedoświadczonych wykazywali znacznie krótszy czas obserwacji bronchoskopowej i zakończenia gry niż osoby niegrające.

W grupie doświadczonej czas obserwacji bronchoskopii nie różnił się istotnie, jednak czas zakończenia gry był istotnie krótszy u graczy w porównaniu do osób niegrających.

Ograniczenia badania obejmują jednoośrodkowy charakter, małą liczebność próby i potencjalne stronniczość wynikającą z różnic w doświadczeniach i aspiracjach uczestników w obrębie grupy niedoświadczonej. Ponadto w ocenie skupiono się wyłącznie na czasie obserwacji endoskopowej, pomijając inne czynniki, takie jak częstość występowania zacieków w drogach oddechowych i badania przestrzenne, które mogą ograniczać wszechstronną ocenę umiejętności techniki bronchoskopii.

READ  Naukowcy odkrywają główne wąskie gardło w łagodzeniu przeciążenia sieci | Aktualności MIT

Chociaż badacze zalecają unikanie nadmiernego polegania na grach, biorąc pod uwagę ich potencjalne szkodliwe skutki, podkreślają, że dobrze zorganizowane doświadczenia związane z grami i szkolenia mogą zapewnić korzyści edukacyjne wykraczające poza świat gier.

W miarę ciągłego postępu technologicznego istnieje potencjał gamifikacji, zwłaszcza w dziedzinie medycyny.

Wniosek

Podsumowując, obecne badanie ujawnia związek między umiejętnościami gry wideo a technikami bronchoskopii u nowicjuszy bez wcześniejszego doświadczenia w bronchoskopii. Oznacza to, że osoby zaznajomione z grami wideo mogą szybciej zdobyć biegłość w technikach bronchoskopii.

Odkrycia te mogą przyczynić się do ulepszenia strategii szkolenia w zakresie bronchoskopii i zrozumienia, w jaki sposób powszechne umiejętności wpływają na biegłość w wykonywaniu określonych procedur medycznych.