Pierwsza połowa 2022 r. przyniosła ograniczone dostawy nowych nowoczesnych działek handlowych, do których dodano tylko dwa projekty o łącznej powierzchni około 27 000 mkw., wynika ze śródrocznego raportu rynkowego Colliers. Patrząc na strukturę konsumpcji, konsultanci Colliers zauważają, że sprzedaż odzieży i obuwia przyspieszyła w pierwszej połowie 2022 r., przy czym przyzwoite są również wydatki na różnego rodzaju sprzęt elektryczny i AGD.
Z drugiej strony, szersza kategoria towarów do remontów, ulepszeń lub dekoracji domów ustabilizowała się w ciągu ostatnich kilku kwartałów, prawdopodobnie z powodu osiągnięcia przez rynek nieruchomości mieszkaniowych maksymalnego limitu sprzedaży. Sprzedaż e-commerce również osiągnęła szczyt i jest obecnie nieznacznie poniżej poziomu z 2021 r. Ogólnie rzecz biorąc, nawet jeśli sprzedaż detaliczna niektórych sektorów może ulec stagnacji lub zejść w dół w drugiej połowie roku, rentowność detalistów w Rumunii jest jedna. najlepszy w Unii Europejskiej.
Jedynymi otwarciami w pierwszej połowie roku była rozbudowa Colosseum Mall (16.500 mkw.) w północno-zachodnim Bukareszcie oraz nowego Funshop Park Timisoara (10.800 mkw.), parku handlowego należącego do polskiego dewelopera Scallier, stosunkowo nowa nazwa na lokalnym rynku. Druga połowa roku będzie bardziej aktywna, kiedy oddanych zostanie około 120 000 mkw. nowych działek handlowych. Konsultanci Colliers nie wykluczają jednak, że część z tych projektów zostanie przesunięta do początku 2023 roku, zwłaszcza jeśli deweloperzy napotkają pewne trudności w procesie budowy lub wynajmu.
Jeśli chodzi o popyt, należy zauważyć, że silny konsument był w centrum ożywienia gospodarczego w Rumunii po pandemii i na szczęście nadal obserwujemy dobre wyniki. Ten kontekst z kolei jest wynikiem bardzo silnego rynku pracy, w którym łączna liczba zatrudnionych w gospodarce już na początku 2022 r. przekraczała poziom sprzed pandemii. w ujęciu realnym od pewnego czasu jest umiarkowanie poniżej stopy inflacji. A jeśli aktywność gospodarcza ma spowolnić z powodu zmian rachunków w innych krajach, to z kolei spowolni wzrost płac, nawet jeśli dynamika cen będzie nadal rosła. Sprzedaż detaliczna może również pozostawać bez zmian w drugiej połowie roku, ale scenariusz bazowy dla rumuńskiej gospodarki nie oznacza twardego lądowania, zauważa Simena Nikolic, partner i szef agencji handlowej w Colliers.
Poza tym duże zyski, jakie lokalny rynek oferuje detalistom, a także szybkie ożywienie sprzedaży detalicznej, jednej z najszybszych w UE, ponownie umieściły Rumunię na mapie handlu detalicznego. Po dwuletnim zastoju w kontekście pandemii, w 2022 r. pojawiła się fala nowych wejść na rynek rumuński, a wiele marek otworzyło swój pierwszy sklep w pierwszej połowie roku lub zapowiada je w najbliższej przyszłości. Nazwy takie jak Primark, Bath & Body Works, Foot Locker i TEDi to tylko niektóre z nich.
Zarejestrowane wakaty w centrach handlowych pozostają w większości przypadków stosunkowo słabe, w obszarze jednocyfrowym, przy czym dominujące duże centra handlowe stają się nieco zapełnione. Jeśli chodzi o wynajem, podczas gdy podstawowe czynsze pozostały niezmienione, a właściciele musieli oferować pewne rabaty, szczególnie w 2020 r., Ale także w 2021 r., Sytuacja stopniowo również wraca do normy. Jednak sprzedaż czynszów jest nadal tuż poniżej poziomu sprzed pandemii, średnio do 5% poniżej tego poziomu.
Obecnie całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Rumunii wynoszą około 4 mln mkw., z czego ponad 2,7 mln mkw. w centrach handlowych, a reszta w parkach handlowych. Ponad 60% całkowitej powierzchni nowoczesnej powierzchni handlowej koncentruje się w 10 największych miastach (powyżej 200 tys. mieszkańców), choć spodziewamy się, że luka ta zmniejszy się po oddaniu do użytku projektów ogłoszonych na najbliższe dwa lata, z których większość to parki handlowe w małych i średniej wielkości miasta.
„W związku z ponad 100 000 mkw. nowych obiektów handlowych, które mają zostać oddane w drugiej połowie roku, musimy również wziąć pod uwagę fakt, że niektóre z większych obiektów zaczynają nabierać kształtów z dostawami w perspektywie średnioterminowej. z dostawami, które mogą zacząć przekraczać 200 000 rocznie nowych projektów handlowych, Rumunia pozostaje rynkiem poważnie niedostatecznym z ponad 4 milionami metrów kwadratowych centrów handlowych i parków handlowych. nawet w krajach Europy Zachodniej.Podobnie jak w Czechach i Polsce, zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej per capita w Rumunii są 2 razy niższe niż w Czechach i ponad 40% za Polską” – wyjaśnia Simina Nikolic.
Sytuacja ta spowodowała powstanie wewnętrznego tła z ograniczoną konkurencją między detalistami, a tym samym wyjaśnia, dlaczego Rumunia oferuje jedne z największych przychodów w UE. Dlatego doradcy Colliers spodziewają się kontynuacji tego trendu i wejścia na rynek nowych marek.
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Narodowy Bank Zjednoczonych Emiratów Arabskich stwierdził, że poniedziałkowa przerwa w świadczeniu usług, która dotknęła klientów, nie była cyberatakiem
Stopy procentowe w Polsce są stabilne; Nowe prognozy gospodarcze są zgodne z oczekiwaniami Artykuły
Ekspert ds. kredytów hipotecznych Mark Burris odpowiada na pytanie nurtujące każdego właściciela domu