DCT Gdańsk, operator największego kompleksu terminali kontenerowych na Bałtyku, podpisał umowę na budowę trzeciego głębokowodnego terminalu T3. Umowa została podpisana z konsorcjum Budimex SA i Dredging International NV. Prace rozpoczną się we wrześniu po zakończeniu sezonu świątecznego.
Projekt T3 obejmie nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów, głębokości 17,5 metra i powierzchni 36,5 hektara. Ponadto inwestycja obejmie zakup 7 nowych suwnic nabrzeżowych zdolnych do obsługi największych statków świata oraz 20 półautomatycznych suwnic bramowych (RMG) montowanych na szynie dla placu kontenerowego. Po ukończeniu T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych hubów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi nowej generacji kontenerowców przybywających na Morze Bałtyckie, skrócenia odległości rejsów dla statków feederowych oraz zapewnienia polskim i regionalnym spedytorom większej liczby połączeń wokół świat na efektywnych usługach.
Budimex SA to jedna z największych grup budowlanych w Polsce z ponad 50-letnią historią iz powodzeniem zrealizowanych kilkudziesięciu projektów przemysłowych. Jako generalny wykonawca świadczy usługi w takich sektorach jak infrastruktura drogowa, kolejowa i lotniskowa, a także energetyka i budownictwo zrównoważone z wykorzystaniem rozwiązań przyjaznych środowisku.
Dredging International NV jest światowym liderem w zakresie pogłębiania morskiego i rozwiązań dla energetyki morskiej, infrastruktury i projektów środowiskowych. Przy budowie T3 firma poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne, aby stworzyć 36-hektarową platformę, która będzie stanowić podstawę nowego terminalu. Prace pogłębiarskie i rekultywacyjne rozpoczną się we wrześniu, a na początku 2023 r. nastąpi budowa północnej i południowej ściany oraz przystani głównej.
T3 ma zostać oddany do użytku komercyjnego do połowy 2024 roku, a pełne zakończenie projektu planowane jest na drugi kwartał 2025 roku.
„Podczas budowy podejmiemy wszelkie środki ostrożności w celu ochrony środowiska, życia morskiego i siedlisk na obszarze dotkniętym budową. Po ukończeniu terminal będzie najbardziej zaawansowanym tego typu terminalem na Morzu Bałtyckim i będzie odzwierciedlał nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój. inwestycji i eksploatacji, przy jednoczesnej redukcji emisji dwutlenku węgla z budowy i sprzętu, który wdrożymy w przyszłości.” powiedział Charles Becker, prezes DCT Gdańsk.
W pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolności przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,7 mln TEU (dwadzieścia stóp) do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. Po zakończeniu budowy T3, DCT Gdańsk będzie jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, gotowym do dalszej obsługi i wspierania polskiej gospodarki, krajów Europy Środkowo-Wschodniej, krajów bałtyckich oraz międzynarodowych rynków handlowych. Inwestycja oznacza również znaczne wzbogacenie wachlarza usług dostępnych dla klientów DCT Gdańsk oraz impuls do pozyskania nowych usług i aliansów przewozowych.
„Uruchomienie działalności T3 oznacza początek nowej ery w obsłudze kontenerów w regionie Morza Bałtyckiego. Ta pionierska podróż rozpoczęła się w DCT Gdańsk 15 lat temu i jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć i dziękujemy naszym klientom, pracownikom i wszystkim innym interesariuszom za wiarę i lojalność, które nam okazali. Charles Becker mówi: „T3 to naturalny krok w naszej drodze do prawdziwego stania się centrum Bałtyku”.
Źródło: DCT Gdańsk
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Narodowy Bank Zjednoczonych Emiratów Arabskich stwierdził, że poniedziałkowa przerwa w świadczeniu usług, która dotknęła klientów, nie była cyberatakiem
Stopy procentowe w Polsce są stabilne; Nowe prognozy gospodarcze są zgodne z oczekiwaniami Artykuły
Ekspert ds. kredytów hipotecznych Mark Burris odpowiada na pytanie nurtujące każdego właściciela domu