Partnerstwo mające na celu sprowadzenie współczesnej sztuki azjatyckiej do Perth rozpoczęło się od zbadania „niewygodnego” traktowania pracowników tekstyliów.
Bada również, w jakim stopniu sztuczna inteligencja (AI) rządzi naszym życiem.
22 lipca, na dużej platformie pełnej barów na parterze Galerii Sztuki WA (AGWA), mieszkająca w Bangkoku artystka Kawita Vatanajyankur owinęła się czerwonym sznurkiem i użyła swojego ciała do „zawiązania” sznurków wokół barów. występ na żywo zatytułowany The Mental Machine: Working in the Self-Economy .
„Firma koncentruje się na pracy w branży fast fashion [and] Jak pracownicy przemysłu odzieżowego są traktowani jak maszyny” – powiedział Vatanajiankur.
„[In a previous work] Używałem siebie jako maszyny do robienia na drutach materiału, tuby, a potem zdałem sobie sprawę, że robienie na drutach jest formą kreatywności i produkcji.
Podczas spektaklu Vatanagyankur staje przed wyborem – jeśli się podda, jest wolna, ale też nic nie zostawia, wycofuje się z pracy.
„Przerażająca” warstwa sztucznej inteligencji
Vatanajyankur mówi, że jej występ w AGWA ma dodatkową „dość przerażającą” warstwę.
Kieruje nią dwie ekranowe wersje stworzone przez sztuczną inteligencję i przeprowadzi rozmowę, która poprowadzi ją na scenie.
Stworzona we współpracy z Pat Pataranutaporn z Massachusetts Institute of Technology (MIT) Media Lab, sztuczna inteligencja została zaprogramowana tak, aby mieć jej twarz i głos, a także przeszkolona z jej danych osobowych.
Każda sztuczna inteligencja jest zaprogramowana, aby wierzyć w inną filozofię – jedną w wartość całkowitej wolności, a drugą w to, że ucisk może być źródłem kreatywności.
„[They have] Rozmowy na tematy ucisku, wolności oraz znaczenia reguł i nakazów.
Oprócz komentarza na temat warunków, w jakich żyją nisko opłacani pracownicy branży fast fashion, artykuł zachęca także widzów do zastanowienia się nad tym, w jakim stopniu zostali zmanipulowani za pomocą algorytmów i uczenia maszynowego.
„Nasze decyzje w dużej mierze opierają się na decyzjach, które są nam dane, ponieważ badają nas, nasze działania, czego szukamy i nasze dane osobowe.
„Nasze pomysły są przekazywane tym algorytmom”.
Nowy trend na targach państwowych
Dramatyczny występ Vatanajyankura 22 lipca zasygnalizował rozpoczęcie nowej inicjatywy w AGWA, spółce prywatnej zakładającej instytut współczesnej sztuki azjatyckiej.
Instytut, pięcioletnia inicjatywa wspierana przez fundację Simon Lee Charitable Foundation z siedzibą w Perth, ma na celu wspieranie karier obecnie praktykujących artystów i udostępnianie publiczności zachodniej Australii ich pracy.
„Jesteśmy tutaj, aby zaprezentować współczesną sztukę i idee Azji oraz zwiększyć zdolność AGWA do współpracy z azjatyckimi artystami, aby mieć kolekcję reprezentującą region” – powiedziała Rachel Sisla, kierownik kreatywny instytutu.
Jest to część wizji AGOA, aby odnowić i zmodernizować Targi Państwowe, aby przyciągnąć nową publiczność nowymi pokazami, ponieważ zostały odnowione w zeszłym roku.
„Chcieliśmy zaprezentować sztukę, artystów i pomysły, do których ludzie normalnie nie mieliby dostępu lub mogli nigdy się nie spotkać, mówiąc:„ Hej, to jest dla ciebie ”- powiedział Sisla.
„[AGWA is] Naprawdę chce objąć wszystkie różne formy sztuki i być może obszary, które wcześniej niekoniecznie były ich siłą, ale naprawdę wypchnij się na zewnątrz, aby zobaczyć: „Cóż, co możemy zaoferować wszystkim naszym fanom?”
Od samotnego studenta do międzynarodowej gwiazdy
Oprócz pracy Vatanajyankura, w foyer galerii można zobaczyć „Puberty, 2022”, niezwykle odważną i kolorową instalację artysty multimedialnego z Hongkongu, Wonga Pinga.
Odnosząc się do wyglądu wczesnych gier komputerowych i grafiki komercyjnej, Sisla powiedział: „Mówi o problemach, których wszyscy doświadczamy i z którymi naprawdę możemy się odnieść”.
Chociaż jest teraz znany na całym świecie i wystawiany na całym świecie, Wong rozpoczął swoją karierę w Perth w szkole średniej, a następnie rozpoczął zupełnie nowy kurs na Curtin University w zakresie projektowania multimediów.
„Powiedział, że nie ma pojęcia, co to za kurs, po prostu wziął go, ponieważ nie było egzaminu” – powiedział Sisla.
Kiedy Wong wrócił do Hongkongu, „robił tylko małe animacje dla swoich przyjaciół, lokalnych zespołów indie z Hongkongu i inne rzeczy, aby przesłać je do Internetu” – powiedział Sisla.
„[He] Zebrała tam kilku zwolenników, a następnie zwróciła uwagę świata sztuki współczesnej.
„Jest teraz międzynarodowym artystą, który właśnie pojawił się w Berlinie i Nowym Jorku. Więc to dla niego miły powrót”.
W ciągu pięcioletniego partnerstwa z Fundacją Simona Lee celem było zapewnienie silnych więzi AGWA z nowymi współczesnymi artystami, a także dodanie prac do stałej kolekcji, wspierając stały kontakt z artystami w regionie.
„Jestem bardzo podekscytowany ludźmi z Australii Zachodniej i Perth” – powiedział Sisla podczas publicznej imprezy inauguracyjnej projektu.
„Niezależny przedsiębiorca. Komunikator. Gracz. Odkrywca. Praktyk popkultury.”
More Stories
Polski Instytut Sztuki Filmowej powołuje nowego prezesa po dymisji Radosława Śmijewskiego
Joanna Lisowska – droga do sławy na polskiej scenie
Ogłoszono tytuły Dni Polskich na rok 2024