Napisane przez Gwyneth Teo i Nehę Guptę
„Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracowników redakcji? Czy myślisz o tym jako o sposobie na ulepszenie istniejącej firmy, czy może jest to sposób na jedno i drugie? „To podstawowe pytanie etyczne, które muszą sobie zadać wszystkie redakcje”. Fergusa Bellazałożyciela i dyrektora generalnego Fatm, podczas niedawnej konferencji WAN-IFRA Azja w mediach cyfrowych konferencja.
Główną troską Bella jest to, aby projekt produktu AI był zgodny ze strategią biznesową firmy. Zalecił firmie rozpoczęcie od zidentyfikowania jej słabych punktów i zbadania narzędzi sztucznej inteligencji w celu znalezienia potencjalnych rozwiązań.
Usprawnianie przepływu pracy w Mediacorp przy użyciu sztucznej inteligencji
Wang Yin Jest zastępcą lidera zespołu ds. strategii i rozwiązań AI w Mediacorp News w Singapurze. Jego zespół miał nadzieję, że dzięki sztucznej inteligencji skróci czas poświęcany na przyziemne zadania.
„Chcieliśmy, aby sztuczna inteligencja poprawiła wydajność i skuteczność, a także zbudowała nowe możliwości, dzięki czemu stanie się uzupełnieniem, a nie zamiennikiem” – powiedział Yin.
W rezultacie Mediacorp wdrożył sztuczną inteligencję pogodową – oprogramowanie, które może analizować dane i tworzyć klipy prognostyczne.
Wcześniej nad każdym klipem pracowały trzy zespoły produkcyjne, produkując dziennie 11 wyświetlanych klipów w wielu językach. Teraz, dzięki wdrożeniu botów AI, przepływ pracy został znacznie uproszczony.
Roboty te skutecznie zarządzają zadaniami, w tym analizą danych, edycją audio i wideo oraz kontrolą jakości. Ta zmiana umożliwiła dziennikarzom Mediacorp przejście na role, w których mogą skupić się na tworzeniu bardziej kreatywnych treści.
„W krótkiej perspektywie zastąpienie dużej ilości treści treściami generowanymi przez sztuczną inteligencję będzie łatwe, jednak w dłuższej perspektywie mogą one nie zapewniać takiej samej wartości, jak treści tworzone przez ludzi.
W Newsroomie Mediacorp sztuczna inteligencja została zastosowana w trzech kategoriach – automatyzacja przepływu pracy, tworzenie treści i weryfikacja.
Yin omówił trzy krytyczne etapy zarządzania cyklem życia sztucznej inteligencji:
- projekt: Gdzie tworzone są rozwiązania mające na celu rozwiązanie rzeczywistych problemów w zgodzie ze strategiami biznesowymi. Warto już na tym etapie ocenić gotowość infrastruktury AI.
- Rozwijać: Przekształcanie planów w prototypy.
- opublikować: Gdzie rozwiązania zamieniają się w produkcję.
„Newsroomy muszą w dalszym ciągu udoskonalać produkty AI nawet po ich wdrożeniu” – stwierdził Bell.
Tworzenie frameworku AI w Schibsted
Kolejnym newsroomem, który poważnie podchodzi do sztucznej inteligencji, jest Schibsted, największa grupa medialna w krajach nordyckich.
W 2019 roku pracownicy Schibsted współpracowali w różnych dziedzinach, aby opracować strategię firmy w zakresie sztucznej inteligencji. Uznając znaczenie podnoszenia kwalifikacji oraz zrozumienia potencjału i pułapek sztucznej inteligencji, założyli Akademię AI Schibsted, do której od tego czasu zapisało się ponad 600 pracowników.
Ramy FAST (uczciwość, odpowiedzialność, zrównoważony rozwój i przejrzystość) firmy Schibsted zostały stworzone, aby sprostać wyjątkowym wyzwaniom związanym ze sztuczną inteligencją. Ramy te wyznaczyły kierunek rozwoju sztucznej inteligencji i uczyniły pracowników odpowiedzialnymi za jej reprezentowanie.
Przeczytaj także: Pięć czynników napędzających cyfrową transformację Schibsted
Starając się strategicznie planować przyszłość, firma rozszerzyła swoją działalność poza redakcje, aktywnie angażując odbiorców – obecnych i potencjalnych – w dyskusje na temat integracji sztucznej inteligencji z wiadomościami, od których zależą.
Chociaż było to trudne, „pomocne było wysłuchanie różnych punktów widzenia mediów informacyjnych i oparcie się na istniejących pomysłach w celu stworzenia nowych, odświeżających pomysłów” – powiedział. Agnieszka SteinbaumKierownik Działu IN/LAB w Schibsted w Szwecji.
„Wykorzystywanie sztucznej inteligencji będzie lepsze, jeśli będziemy również doskonale radzić sobie z wadami technologii. Dlatego dbamy o to, aby ocena ryzyka i etyka związane ze sztuczną inteligencją były czymś ściśle powiązanym z rozwojem produktu i sukcesem.
Steinbaum zalecił, aby pracownicy byli zaangażowani we wszystkie etapy procesu AI, a nie tylko w momencie wypuszczenia produktu AI. Projekty AI muszą mieć również charakter interdyscyplinarny, aby łączyć różne perspektywy.
„Aby zbudować poczucie własności kulturowej i społeczności AI w firmie, w tworzenie pomysłów angażuje się szereg interesariuszy. Organizowane są hackathony i wewnętrzne wydarzenia związane z AI, aby budować entuzjazm i wiedzę, niezależnie od wcześniejszego doświadczenia w zakresie AI” – powiedziała. „Te wydarzenia stały się źródłem pomysłów”. Udane produkty AI.
Obecnie Schibsted wykorzystuje sztuczną inteligencję do podsumowań winiet, odtwarzania sztucznego głosu (przetwarzanie tekstu na mowę) i transkrypcji (technologia zamiany mowy na mowę).
Przeczytaj także: Wiadomości jako muzyka: Schibsted bada innowacje oparte na sztucznej inteligencji, aby przyciągnąć pokolenie Z
Język i etyka sztucznej inteligencji
Bell podkreślił znaczenie stworzenia wspólnego słownictwa dotyczącego sztucznej inteligencji, zrozumiałego w całej branży. Niezastosowanie się do tego może spowodować zamieszanie i zagrozić relacjom między newsroomem a odbiorcami.
„Nie możemy sobie pozwolić na to, aby sztuczna inteligencja była nowym sposobem utraty zaufania… Jeśli nie wiesz, jak działa model językowy, jak możesz go poprawnie używać? I jak możesz wyjaśnić swoim odbiorcom, jak go używać „Szkolenie pracowników może być narzędziem” – powiedział. Kluczowe jest tutaj – powiedział, dodając: „Newsroomy nie powinny służyć jako sztuczna inteligencja strzegąca bramek; przejrzystość jest najważniejsza”.
Jak wyjaśnił Bell, integrowanie sztucznej inteligencji w redakcjach rodzi również pytania etyczne:
- Kiedy dziennikarze wprowadzają podpowiedzi do programów sztucznej inteligencji, komu należy przypisać uznanie za ich wynalezienie?
- Jak można podważyć wiarygodność oprogramowania AI?
- Jeśli sztuczna inteligencja popełni błąd, na przykład wygłosi rasistowską uwagę, kto jest za to odpowiedzialny?
- Czy redakcje powinny brać pod uwagę wpływ sztucznej inteligencji na środowisko?
Bell podkreślił trzy kluczowe kwestie, które firmy powinny wziąć pod uwagę:
- Redakcje informacyjne potrzebują wsparcia przy opracowywaniu wytycznych etycznych i zasad korzystania ze sztucznej inteligencji.
- Należy stworzyć wspólny język dla AI wśród dziennikarzy. Choć jest to czasochłonne i pracochłonne, zapewni wszystkim dostęp i równość.
- Należy stworzyć strukturę, aby wszyscy – od twórców AI po użytkowników AI – mogli usiąść przy stole.
O autorze: Gwyneth Teo Jest studentem komunikacji w szkole informacji i komunikacji Wee Kim Wee na NTU.
„Chcę być miłośnikiem telewizji. Certyfikowany entuzjasta popkultury. Stypendysta Twittera. Student amator.”
More Stories
TRUE NORTH uruchomiła nową platformę marki „Life's Different After” w ramach kampanii Today the Brave
Pomiar mowy ciała Wiadomości o Mirażu
W trakcie testu | Rower Giant Revolt 2025 ma dodatkowe schowki w dolnej rurze i twierdzi, że zapewnia większy komfort