Gdy 600 000 widzów przybyło na siedem wyprzedanych koncertów Taylor Swift w Sydney i Melbourne, statystycy zauważyli wpływ wydatków na modę i kawiarnie.
Sprzedaż detaliczna w Australii wzrosła w lutym o 0,3 procent, częściowo dzięki Taylor Swift. ABS twierdzi, że siedem wyprzedanych koncertów Taylor Swift w Sydney i Melbourne podniosło wydatki na sprzedaż detaliczną do 35,9 miliarda dolarów. Ponad 600 000 Swifties wydało pieniądze na ubrania, gadżety, akcesoria i posiłki w restauracjach. Analityk ds. handlu detalicznego Morningstar, Johannes Wohl, dołączył do Sky News Australia, aby omówić wzrost wydatków na handel detaliczny w lutym. Faul powiedział, że to „dobra wiadomość” dla sprzedawców detalicznych, ponieważ spodziewają się „odbicia” wzrostu sprzedaży w następnym roku finansowym i utrzymania się na wysokim poziomie w przyszłości.
Australijskie Biuro Statystyczne podało w czwartek, że wydatki detaliczne wzrosły w zeszłym miesiącu o 0,3 procent, co jest odczytem nieco niższym od oczekiwań ekonomistów zakładających wzrost o 0,4 procent.
Kiedy jednak wykluczymy wpływ „Podróży wieków”, wydatki na handel detaliczny w ujęciu fundamentalnym były bardzo słabe.
„Biorąc pod uwagę tymczasowy i jednorazowy wpływ koncertów Taylor Swift, podstawowy wzrost sprzedaży detalicznej wzrósł zaledwie o 0,1 procent (w ujęciu trendu)” – powiedział Ben Dorber, szef statystyk handlu detalicznego w ABS.
„Po okresie dużej zmienności od listopada do stycznia, podstawowe wydatki pozostały na niezmienionym poziomie”.
Według danych wyrównanych sezonowo, miesięczny wynik podniósł roczne wydatki detaliczne do 1,6 procent w roku poprzedzającym luty.
600 000 imprezowiczów zakupiło odzież z motywem Swifta, bransoletki przyjaźni i inne przedmioty, największym beneficjentem był sprzedawca odzieży, obuwia i akcesoriów osobistych, którego akcje wzrosły o 4,2%.
Wydatki w supermarketach również wzrosły w ciągu miesiąca o 2,3 proc., natomiast handel w kawiarniach, restauracjach i punktach sprzedaży na wynos był spokojniejszy i wzrósł o 0,5 proc.
Tymczasem wydatki na artykuły gospodarstwa domowego spadły o 0,8 proc., a detaliczny handel żywnością o 0,1 proc.
Nowa Południowa Walia i Wiktoria odnotowały silniejszy wzrost wydatków detalicznych w porównaniu z wynikami podstawowymi, wzrastając odpowiednio o 0,6% i 0,7% w związku ze wzrostem liczby podróży międzystanowych.
Tymczasem Queensland – zignorowany przez SWIFT – odnotował 0,5-procentowy spadek wydatków detalicznych, podczas gdy wzrost w Australii Zachodniej i Australii Południowej pozostał słaby.
Oprócz jednorazowego wsparcia w ramach rundy SWIFT ekonomiści z Commonwealth Bank stwierdzili, że kwota wydatków na osobę jest „wyjątkowo ujemna”.
„Przy wzroście populacji na poziomie około 2,5 procent i inflacji na poziomie około 3,5 procent w dalszym ciągu podkreśla to, że realne wydatki na mieszkańca są ujemne” – stwierdziła ekonomistka CBA Belinda Allen.
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Narodowy Bank Zjednoczonych Emiratów Arabskich stwierdził, że poniedziałkowa przerwa w świadczeniu usług, która dotknęła klientów, nie była cyberatakiem
Stopy procentowe w Polsce są stabilne; Nowe prognozy gospodarcze są zgodne z oczekiwaniami Artykuły
Ekspert ds. kredytów hipotecznych Mark Burris odpowiada na pytanie nurtujące każdego właściciela domu