Linie lotnicze Alaska Airlines uziemiły wszystkie swoje samoloty Boeing 737-9 po tym, jak okno i fragment kadłuba jednego z tych samolotów eksplodowały w powietrzu, co spowodowało konieczność awaryjnego lądowania w Portland w stanie Oregon.
Do wypadku doszło wkrótce po starcie, a duża dziura spowodowała spadek ciśnienia w kabinie. Dane lotu wykazały, że samolot wzniósł się na wysokość 4800 metrów, zanim powrócił na międzynarodowe lotnisko w Portland. Linia lotnicza podała, że samolot wylądował bezpiecznie ze 174 pasażerami i sześcioma członkami załogi na pokładzie.
Zdjęcia i filmy rzekomo nagrane na pokładzie pokazują dużą dziurę w boku samolotu obok siedzeń pasażerów oraz maski tlenowe zwisające z sufitu.
„To było naprawdę nagłe. Właśnie osiągnąłem wysokość, okno/ściana wyleciały w powietrze i zauważyłem to dopiero, gdy zdjęto maski tlenowe” – powiedział CNN pasażer Kyle Rinker.
Inny pasażer, Evan Smith, powiedział KPTV, że „w tył samolotu rozległ się bardzo głośny huk i wszystkie maski opadły”.
„W następstwie dzisiejszego wydarzenia podczas lotu 1282 zdecydowaliśmy się podjąć krok zapobiegawczy i tymczasowo uziemić naszą flotę 65 samolotów Boeing 737-9” – oznajmił w oświadczeniu dyrektor generalny Alaska Airlines Ben Minicucci.
„Łączę się z osobami podróżującymi tym lotem. Bardzo mi przykro z powodu tego, przez co przeszli”.
Każdy samolot zostanie przywrócony do eksploatacji po przeprowadzeniu pełnych kontroli konserwacyjnych i bezpieczeństwa, które według Minicucci linia lotnicza spodziewa się zakończyć w ciągu kilku dni.
Dodał: „Współpracujemy z Boeingiem i organami regulacyjnymi, aby zrozumieć, co wydarzyło się dziś wieczorem, i będziemy udostępniać aktualizacje, gdy będzie dostępnych więcej informacji”.
Linia lotnicza nie przekazała natychmiastowych informacji na temat obrażeń. Jednakże KPTV poinformowało, że według portu w Portland straż pożarna zareagowała i opatrzyła drobne obrażenia na miejscu zdarzenia. Jedna osoba została przewieziona w celu dalszego leczenia, ale nie odniosła poważnych obrażeń.
Według danych śledzenia lotu ze strony internetowej FlightAware, samolot został przekierowany na inny kurs około sześć minut po starcie o 17:07. Wylądował o 17:26. Jak wynika z nagrania opublikowanego przez LiveATC.net, pilot powiedział kontrolerom ruchu lotniczego w Portland, że w samolocie wystąpiła awaria, panowało niskie ciśnienie i musiał zawrócić na lotnisko.
Pasażer przesłał KATU-TV zdjęcie przedstawiające dziurę w boku samolotu obok siedzeń pasażerskich. Na nagraniu udostępnionym stacji widać ludzi noszących maski tlenowe i pasażerów klaszczących po lądowaniu.
Pasażer Evan Smith był na pokładzie samolotu i opisał moment eksplozji.
„Usłyszałem silną eksplozję z tyłu po lewej stronie. Brzęczenie i natychmiast uruchomiono wszystkie maski tlenowe i wszyscy je założyli” – powiedział KATU.
Smith powiedział, że w rzędzie, w którym eksplodowało okno, siedział chłopiec i jego matka. Dodał, że chłopcu zabrano mu koszulkę, a on opuścił samolot.
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu i Federalna Administracja Lotnicza oświadczyły, że zbadają katastrofę.
Według internetowych danych FAA, samolot, o którym mowa, zjechał z linii montażowej i otrzymał certyfikat zaledwie dwa miesiące temu. Inny serwis śledzący, FlightRadar24, podaje, że od chwili wejścia do lotów komercyjnych 11 listopada samolot wykonał 145 lotów. Lot z Portland był trzecim lotem tego dnia.
Boeing oświadczył, że jest świadomy zdarzenia, pracuje nad zebraniem większej ilości informacji i jest gotowy wesprzeć dochodzenie.
MAX to najnowsza wersja czcigodnego Boeinga 737, dwusilnikowego samolotu wąskokadłubowego często używanego na lotach krajowych w USA. Samolot wszedł do służby w maju 2017 roku.
Dwa samoloty Max 8 rozbiły się w 2018 i 2019 roku, zabijając 346 osób i uziemiając wszystkie samoloty Max 8 i Max 9 na całym świecie na prawie dwa lata. Samoloty wróciły do służby dopiero po wprowadzeniu przez Boeinga zmian w systemie automatycznego sterowania lotem, który uległ wypadkowi.
W zeszłym roku Federalna Administracja Lotnicza (FAA) nakazała pilotom ograniczenie stosowania systemu przeciwoblodzeniowego w samolotach Max w suchych warunkach w obawie, że wloty wokół silników ulegną przegrzaniu i rozdzieleniu, co może doprowadzić do katastrofy.
Szczytowe dostawy były czasami przerywane w celu usunięcia wad produkcyjnych. W grudniu ubiegłego roku firma poprosiła linie lotnicze o sprawdzenie samolotu pod kątem poluzowanych śrub w układzie sterowania sterem kierunku.
„Certyfikowany fanatyk jedzenia. Ekstremalny guru internetu. Gracz. Zły pijak. Ninja zombie. Rozwiązuje problemy. Nieskrępowany miłośnik alkoholu.”
More Stories
Turystka z Nowej Zelandii została brutalnie zamordowana na oczach męża w Newport Beach
Zespół Bidena wpada w ciemną spiralę
Wyspy Salomona zostaną zmodernizowane lotnisko Sigi w celu poprawy połączeń lotniczych