Linie lotnicze Alaska Airlines uziemiły wszystkie swoje samoloty Boeing 737-9 po tym, jak okno i fragment kadłuba jednego z tych samolotów eksplodowały w powietrzu, co spowodowało konieczność awaryjnego lądowania w Portland w stanie Oregon.
Do wypadku doszło wkrótce po starcie, a duża dziura spowodowała spadek ciśnienia w kabinie. Dane lotu wykazały, że samolot wzniósł się na wysokość 4800 metrów, zanim powrócił na międzynarodowe lotnisko w Portland. Linia lotnicza podała, że samolot wylądował bezpiecznie ze 174 pasażerami i sześcioma członkami załogi na pokładzie.
Zdjęcia i filmy rzekomo nagrane na pokładzie pokazują dużą dziurę w boku samolotu obok siedzeń pasażerów oraz maski tlenowe zwisające z sufitu.
„To było naprawdę nagłe. Właśnie osiągnąłem wysokość, okno/ściana wyleciały w powietrze i zauważyłem to dopiero, gdy zdjęto maski tlenowe” – powiedział CNN pasażer Kyle Rinker.
Inny pasażer, Evan Smith, powiedział KPTV, że „w tył samolotu rozległ się bardzo głośny huk i wszystkie maski opadły”.
„W następstwie dzisiejszego wydarzenia podczas lotu 1282 zdecydowaliśmy się podjąć krok zapobiegawczy i tymczasowo uziemić naszą flotę 65 samolotów Boeing 737-9” – oznajmił w oświadczeniu dyrektor generalny Alaska Airlines Ben Minicucci.
„Łączę się z osobami podróżującymi tym lotem. Bardzo mi przykro z powodu tego, przez co przeszli”.
Każdy samolot zostanie przywrócony do eksploatacji po przeprowadzeniu pełnych kontroli konserwacyjnych i bezpieczeństwa, które według Minicucci linia lotnicza spodziewa się zakończyć w ciągu kilku dni.
Dodał: „Współpracujemy z Boeingiem i organami regulacyjnymi, aby zrozumieć, co wydarzyło się dziś wieczorem, i będziemy udostępniać aktualizacje, gdy będzie dostępnych więcej informacji”.
Linia lotnicza nie przekazała natychmiastowych informacji na temat obrażeń. Jednakże KPTV poinformowało, że według portu w Portland straż pożarna zareagowała i opatrzyła drobne obrażenia na miejscu zdarzenia. Jedna osoba została przewieziona w celu dalszego leczenia, ale nie odniosła poważnych obrażeń.
Według danych śledzenia lotu ze strony internetowej FlightAware, samolot został przekierowany na inny kurs około sześć minut po starcie o 17:07. Wylądował o 17:26. Jak wynika z nagrania opublikowanego przez LiveATC.net, pilot powiedział kontrolerom ruchu lotniczego w Portland, że w samolocie wystąpiła awaria, panowało niskie ciśnienie i musiał zawrócić na lotnisko.
Pasażer przesłał KATU-TV zdjęcie przedstawiające dziurę w boku samolotu obok siedzeń pasażerskich. Na nagraniu udostępnionym stacji widać ludzi noszących maski tlenowe i pasażerów klaszczących po lądowaniu.
Pasażer Evan Smith był na pokładzie samolotu i opisał moment eksplozji.
„Usłyszałem silną eksplozję z tyłu po lewej stronie. Brzęczenie i natychmiast uruchomiono wszystkie maski tlenowe i wszyscy je założyli” – powiedział KATU.
Smith powiedział, że w rzędzie, w którym eksplodowało okno, siedział chłopiec i jego matka. Dodał, że chłopcu zabrano mu koszulkę, a on opuścił samolot.
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu i Federalna Administracja Lotnicza oświadczyły, że zbadają katastrofę.
Według internetowych danych FAA, samolot, o którym mowa, zjechał z linii montażowej i otrzymał certyfikat zaledwie dwa miesiące temu. Inny serwis śledzący, FlightRadar24, podaje, że od chwili wejścia do lotów komercyjnych 11 listopada samolot wykonał 145 lotów. Lot z Portland był trzecim lotem tego dnia.
Boeing oświadczył, że jest świadomy zdarzenia, pracuje nad zebraniem większej ilości informacji i jest gotowy wesprzeć dochodzenie.
MAX to najnowsza wersja czcigodnego Boeinga 737, dwusilnikowego samolotu wąskokadłubowego często używanego na lotach krajowych w USA. Samolot wszedł do służby w maju 2017 roku.
Dwa samoloty Max 8 rozbiły się w 2018 i 2019 roku, zabijając 346 osób i uziemiając wszystkie samoloty Max 8 i Max 9 na całym świecie na prawie dwa lata. Samoloty wróciły do służby dopiero po wprowadzeniu przez Boeinga zmian w systemie automatycznego sterowania lotem, który uległ wypadkowi.
W zeszłym roku Federalna Administracja Lotnicza (FAA) nakazała pilotom ograniczenie stosowania systemu przeciwoblodzeniowego w samolotach Max w suchych warunkach w obawie, że wloty wokół silników ulegną przegrzaniu i rozdzieleniu, co może doprowadzić do katastrofy.
Szczytowe dostawy były czasami przerywane w celu usunięcia wad produkcyjnych. W grudniu ubiegłego roku firma poprosiła linie lotnicze o sprawdzenie samolotu pod kątem poluzowanych śrub w układzie sterowania sterem kierunku.
„Certyfikowany fanatyk jedzenia. Ekstremalny guru internetu. Gracz. Zły pijak. Ninja zombie. Rozwiązuje problemy. Nieskrępowany miłośnik alkoholu.”
More Stories
Donald Trump wyzywa Joe Bidena na dzisiejszą debatę
Gubernator Dakoty Południowej Kristi Noem spotyka się z ostrymi reakcjami za zabicie psa
Tankowiec został trafiony atakiem rakietowym Houthi