Jak czytamy w niedawnym raporcie, wspieranie polskich firm i lokalnych przedsiębiorców ma kluczowe znaczenie, gdy ceny rosną, a gospodarka zwalnia. Eurocash ujawnił.
Raport Równi w Biznesie przygotowany przez detalistę (Ranking Równych Firm) pokazuje, że małe lokalne firmy borykają się z rabatami i dyskryminującymi warunkami współpracy w porównaniu z centralnie zarządzanymi sieciami handlowymi.
Badanie analizuje strategię cenową i dystrybucyjną największych producentów FMCG w Polsce.
W sektorze detalicznym lokalni przedsiębiorcy stanowią prawie połowę rynku w Polsce (45,4%), zauważył detalista, powołując się na dane NielsenIQ.
Małgorzata Obrebska, Dyrektor ds. Zakupów Centralnych i Marek Własnych w Grupie Eurocash, skomentowała: „Polska jest niewątpliwie krajem przedsiębiorczym. 99,8% firm w naszym kraju należy do sektora MŚP, który stanowi praktycznie połowę naszego PKB. Co ważne, większość Przedsiębiorców działa lokalnie, a regiony, w których działają, należą do nich.
„W naszym kwartalnym rankingu sprawdzamy, jakie warunki współpracy producenci oferują kanałowi niezależnemu, a jakie oferują centralnie zarządzanym sieciom dyskontowym i supermarketów. Ranking jest dla nas cennym narzędziem w rozmowach z dostawcami”.
Lokalna firma
Oprócz udziału w rynku ważny dla Polski jest handel lokalny, który dociera do mieszkańców mniejszych miejscowości.
Oczekuje się, że liczba ta będzie dalej rosnąć, ponieważ coraz więcej osób w kraju wybiera mniej zaludnione obszary zamiast miast.
Z danych GUS wynika, że w latach 2011-2021 liczba mieszkańców miast zmniejszyła się o 3%, podczas gdy ludność na wsi wzrosła o 1%.
Z raportu wynika również, że kanał wielkoformatowy jest preferowany przez firmy oferujące produkty dedykowane centralnie zarządzanym sieciom handlowym. W skład grupy wchodzą tacy producenci jak Makaron Barilla, Musztarda McCormick, Herbaty USP Zdrowie oraz Detergenty Unilever.
Czytaj więcej: Poleganie na lokalnych, sąsiedzkich sklepach wzmacnia polski Eurocash
Inne trendy
Firmy uwielbiają również desery, czego dowodem są praliny, czekoladki i słodkie, paczkowane wypieki w przystępnych cenach od dużych producentów, takich jak Stark, Lindt & Sprüngli czy Montess International. .
Obrebska powiedziała: „Danie uczciwych warunków niezależnemu segmentowi to bardzo racjonalny i długofalowy krok, do którego chcemy przekonać dostawców. W ten sposób zapewnią oni nie tylko, że będą mogli lepiej dotrzeć do konsumentów w całym kraju. Produkty, ale wspierają również rozwój lokalnych sklepów oraz posiadają silny kanał dystrybucji
„Co do reszty, jest to kanał, który konkuruje z dużymi graczami na rynku bliskością klienta i szerokim asortymentem, więc inwestowanie w niego jest korzystne dla producentów”.
© 2022 Europejski Dziennik Supermarketów – Twoje źródło najnowszych Sprzedaż detaliczna Aktualności. Artykuł autorstwa Dayeta Das. Kliknij Zarejestrować Aby zarejestrować się do ESM: Europejski Magazyn Supermarketów.
„Pisarz ogólny. Fanatyk Twittera. Wielokrotnie nagradzany praktykujący alkohol. Guru popkultury.”
More Stories
Polska twierdzi, że sfinansuje 20 000 urządzeń Starlink dla Ukrainy
Nie, Jill Stein nie nazwała Polski „ojczyzną” Żydów
20 lat Polski w UE to „wielki sukces nas wszystkich”: Przewodniczący – Sekcja Angielska