„Wspaniale jest widzieć, jak pracownicy organizują się i podejmują zbiorowe działania po nieustannych wysiłkach przedsiębiorstw wydobywczych zmierzających do rozwiązania związków zawodowych w Pilbara” – powiedział.
„Maszyści pociągów robią wszystko, co w ich mocy, aby zapewnić dalsze funkcjonowanie przemysłu rudy żelaza w Pilbara podczas zakłóceń związanych z koronawirusem, często kosztem ich samych i ich rodzin ogromnych kosztów osobistych.
„Nie są gotowi na powrót do normalnego funkcjonowania, ponieważ BHP dyktuje im warunki pracy, nie słuchając pracowników, a jednocześnie czerpią ogromne zyski”.
Powiedział, że kierowcy zaczną od „wymiernych i ukierunkowanych działań”, ale poparł kilka potencjalnych środków, w tym nieograniczone zatrzymywanie się, ograniczenie prędkości do 30 kilometrów na godzinę i zakaz pracy w godzinach nadliczbowych nienotowanych na liście.
Oddział rudy żelaza BHP zapewnił spółce 14,6 miliarda dolarów (23 miliardy dolarów) w roku poprzedzającym czerwiec, co stanowi 64 procent jej zysków.
Firma negocjuje z MEU od dwóch lat i w połowie października złożyła kierowcom „kompleksową ofertę”, stwierdzając, że „sprawiedliwie ich wynagradza za cenne usługi i wkład”.
Jednakże oferta została odrzucona, a poprawiona oferta złożona w zeszłym tygodniu, obejmująca drogę arbitrażu z wyłączeniem grafików, również nie spełniła oczekiwań – stwierdził związek.
Rzecznik BHP powiedział: „Pracujemy nad uzgodnionym procesem rozstrzygania sporów związanych z ustaleniami w miejscu pracy, takimi jak grafik, i wierzymy, że czynimy postępy”.
„Proponowane działanie będzie wiązało się z pewnymi wyzwaniami logistycznymi, ale poczyniliśmy ustalenia, aby złagodzić skutki”.
Związki zawodowe w dużej mierze straciły wpływy w Pilbarze po tym, jak firmy takie jak Rio Tinto od lat 90. XX w. nieprzerwanie podejmowały wysiłki, aby zatrudniać swoją siłę roboczą na podstawie bardzo dobrze płatnych, niezrzeszonych w związkach indywidualnych umów.
Jednak relacje BHP z kierowcami stały się napięte podczas pandemii, kiedy przepisy dotyczące blokad doprowadziły do poważnych niedoborów personelu i zmusiły kierowców do pracy na długie zmiany.
Niektórzy kierowcy musieli przenieść się bliżej kopalni, aby uniknąć ograniczeń granicznych, i musieli przyjąć nowy grafik, w którym pracowali przez dwa tygodnie i tydzień wolnego, co utrudniało życie ich rodzinom.
Kierowcy BHP, objęci dawno wygasłą umową z 2014 r., oczekują gwarantowanych rocznych podwyżek zamiast wynagrodzenia zależnego od wyników, a także stałych standardów w zakresie szkoleń, pomocy lotniczej, doradztwa, zakwaterowania i zmian w grafiku. Chcą także dostępu do arbitrażu sporów.
Pracownicy morskiego sektora naftowego i gazowego mieli podobne obawy, kiedy prawie 30 lat temu zakładali związki zawodowe, a niedawno po miesiącach akcji protestacyjnych podpisali przełomowe umowy w Woodside, Inpex, Shell i Chevron.
Ostatnim poważnym środkiem protekcjonistycznym w sektorze rudy żelaza miał miejsce strajk kierowców przeciwko Rio Tinto w 2008 r., co było pierwszym strajkiem w Rio od 1992 r.
Rio wprowadziło pociągi autonomiczne w 2019 r. i obecnie są one mniej podatne na strajki.
W przyszłym tygodniu górnicy zrywają z CFMEU
Tymczasem Trybunał Federalny w poniedziałek ustalił koniec przyszłego tygodnia jako datę oderwania się Unii Górniczo-Energetycznej od CFMEU, ponad dwa lata po decyzji górników.
Związek, który połączył się z CFMEU w latach 90., głosował za oderwaniem się w 2021 r. po konflikcie z dominującym wydziałem budowlanym i zarzutach o zastraszanie w związku z kampanią prezydenta Wiktorii Johna Setki mającą na celu zwolnienie ówczesnego sekretarza krajowego CFMEU Michaela O’Connora.
„Poprawa zawiłości prawnych i wyzwań związanych z wycofaniem się z naszej fuzji w 1992 r. była długim procesem wymagającym dużych zasobów” – stwierdziło MEA w oświadczeniu.
„Cieszymy się, że ten proces już się zakończył i od 1 grudnia rozpoczęto wydobycie & Unia Energetyczna stanie się najnowszą unią Australii, podtrzymującą naszą długą i dumną historię.
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Narodowy Bank Zjednoczonych Emiratów Arabskich stwierdził, że poniedziałkowa przerwa w świadczeniu usług, która dotknęła klientów, nie była cyberatakiem
Stopy procentowe w Polsce są stabilne; Nowe prognozy gospodarcze są zgodne z oczekiwaniami Artykuły
Ekspert ds. kredytów hipotecznych Mark Burris odpowiada na pytanie nurtujące każdego właściciela domu