„Wspaniale jest widzieć, jak pracownicy organizują się i podejmują zbiorowe działania po nieustannych wysiłkach przedsiębiorstw wydobywczych zmierzających do rozwiązania związków zawodowych w Pilbara” – powiedział.
„Maszyści pociągów robią wszystko, co w ich mocy, aby zapewnić dalsze funkcjonowanie przemysłu rudy żelaza w Pilbara podczas zakłóceń związanych z koronawirusem, często kosztem ich samych i ich rodzin ogromnych kosztów osobistych.
„Nie są gotowi na powrót do normalnego funkcjonowania, ponieważ BHP dyktuje im warunki pracy, nie słuchając pracowników, a jednocześnie czerpią ogromne zyski”.
Powiedział, że kierowcy zaczną od „wymiernych i ukierunkowanych działań”, ale poparł kilka potencjalnych środków, w tym nieograniczone zatrzymywanie się, ograniczenie prędkości do 30 kilometrów na godzinę i zakaz pracy w godzinach nadliczbowych nienotowanych na liście.
Oddział rudy żelaza BHP zapewnił spółce 14,6 miliarda dolarów (23 miliardy dolarów) w roku poprzedzającym czerwiec, co stanowi 64 procent jej zysków.
Firma negocjuje z MEU od dwóch lat i w połowie października złożyła kierowcom „kompleksową ofertę”, stwierdzając, że „sprawiedliwie ich wynagradza za cenne usługi i wkład”.
Jednakże oferta została odrzucona, a poprawiona oferta złożona w zeszłym tygodniu, obejmująca drogę arbitrażu z wyłączeniem grafików, również nie spełniła oczekiwań – stwierdził związek.
Rzecznik BHP powiedział: „Pracujemy nad uzgodnionym procesem rozstrzygania sporów związanych z ustaleniami w miejscu pracy, takimi jak grafik, i wierzymy, że czynimy postępy”.
„Proponowane działanie będzie wiązało się z pewnymi wyzwaniami logistycznymi, ale poczyniliśmy ustalenia, aby złagodzić skutki”.
Związki zawodowe w dużej mierze straciły wpływy w Pilbarze po tym, jak firmy takie jak Rio Tinto od lat 90. XX w. nieprzerwanie podejmowały wysiłki, aby zatrudniać swoją siłę roboczą na podstawie bardzo dobrze płatnych, niezrzeszonych w związkach indywidualnych umów.
Jednak relacje BHP z kierowcami stały się napięte podczas pandemii, kiedy przepisy dotyczące blokad doprowadziły do poważnych niedoborów personelu i zmusiły kierowców do pracy na długie zmiany.
Niektórzy kierowcy musieli przenieść się bliżej kopalni, aby uniknąć ograniczeń granicznych, i musieli przyjąć nowy grafik, w którym pracowali przez dwa tygodnie i tydzień wolnego, co utrudniało życie ich rodzinom.
Kierowcy BHP, objęci dawno wygasłą umową z 2014 r., oczekują gwarantowanych rocznych podwyżek zamiast wynagrodzenia zależnego od wyników, a także stałych standardów w zakresie szkoleń, pomocy lotniczej, doradztwa, zakwaterowania i zmian w grafiku. Chcą także dostępu do arbitrażu sporów.
Pracownicy morskiego sektora naftowego i gazowego mieli podobne obawy, kiedy prawie 30 lat temu zakładali związki zawodowe, a niedawno po miesiącach akcji protestacyjnych podpisali przełomowe umowy w Woodside, Inpex, Shell i Chevron.
Ostatnim poważnym środkiem protekcjonistycznym w sektorze rudy żelaza miał miejsce strajk kierowców przeciwko Rio Tinto w 2008 r., co było pierwszym strajkiem w Rio od 1992 r.
Rio wprowadziło pociągi autonomiczne w 2019 r. i obecnie są one mniej podatne na strajki.
W przyszłym tygodniu górnicy zrywają z CFMEU
Tymczasem Trybunał Federalny w poniedziałek ustalił koniec przyszłego tygodnia jako datę oderwania się Unii Górniczo-Energetycznej od CFMEU, ponad dwa lata po decyzji górników.
Związek, który połączył się z CFMEU w latach 90., głosował za oderwaniem się w 2021 r. po konflikcie z dominującym wydziałem budowlanym i zarzutach o zastraszanie w związku z kampanią prezydenta Wiktorii Johna Setki mającą na celu zwolnienie ówczesnego sekretarza krajowego CFMEU Michaela O’Connora.
„Poprawa zawiłości prawnych i wyzwań związanych z wycofaniem się z naszej fuzji w 1992 r. była długim procesem wymagającym dużych zasobów” – stwierdziło MEA w oświadczeniu.
„Cieszymy się, że ten proces już się zakończył i od 1 grudnia rozpoczęto wydobycie & Unia Energetyczna stanie się najnowszą unią Australii, podtrzymującą naszą długą i dumną historię.
„Całkowity miłośnik kawy. Miłośnik podróży. Muzyczny ninja. Bekonowy kujon. Beeraholik.”
More Stories
Oficjalna zmiana stóp procentowych Banku Rezerw Australii spowalnia wzrost cen domów
Ukraińska gospodarka straciła 400 mln euro w wyniku blokady polskiej granicy. Zakazano także niektórych transportów wojskowych, w tym tysięcy opasek uciskowych
Brak zmiany polskich stóp procentowych i silniejszy złoty mogą zmienić zasady gry Muzyka pop