Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Metro w Kalkucie: niezrealizowany podwodny pociąg brytyjskiego inżyniera w Indiach

Metro w Kalkucie: niezrealizowany podwodny pociąg brytyjskiego inżyniera w Indiach

  • Monideepa Banerjie
  • Kalkuta

Źródło obrazu, Instytut Archiwów Inżynierów Budownictwa, Londyn

podpis pod zdjęciem,

Sir Harley Dalrymple High urodził się w dystrykcie Birbhum w Zachodnim Bengalu

Kiedy pasażerowie dojeżdżający do pracy w Kalkucie (dawniej Kalkucie) wsiadają do pierwszego podwodnego pociągu w Indiach pod koniec tego roku, raczej nie pomyślą o urodzonym w Bengalu brytyjskim inżynierze, który ponad sto lat temu zaprojektował miejską kolej podziemną.

Sir Harley Dalrymple High wyobraził sobie ambitną linię metra o długości 10,6 km z 10 stacjami, obejmującą tunel pod rzeką Hooghly, łączący Kalkutę z jej bliźniaczym miastem Howrah. Jednak ze względu na niewystarczające fundusze i niepewność co do właściwości geologicznych gleby miasta, ten wielki plan nie został zrealizowany.

Ostatecznie, w październiku 1984 roku, Kalkuta stała się pierwszym indyjskim miastem, które otrzymało kolej metra. Z odległości zaledwie 3,4 km i pięciu stacji, dziś jest to ruchliwa sieć 26 stacji o długości 31 km, z czego połowa działa pod ziemią. Teraz w grudniu metro otworzy pierwszą podwodną sekcję w Indiach, która przetnie Hooghly.

Bliźniacze tunele pod rzeką mają 520 metrów długości i stanowią część 4,8-kilometrowego odcinka linii metra łączącej Kalkutę z Howrah. Znajduje się 52 stopy poniżej koryta rzeki i oczekuje się, że po otwarciu będzie obsługiwał ponad 3000 pasażerów co godzinę.

podpis pod zdjęciem,

Doświadczenie metra przez tunel pod rzeką Hooghly w kwietniu

Ten podwodny odcinek metra jest częścią dłuższego połączenia między Howrah a Salt Lake we wschodniej Kalkucie, które prawie odzwierciedla projekt Sir Harleya z 1921 roku.

Ale Sir Harley nie zaprojektował tylko jednej linii metra – zaprojektował cały plan zagospodarowania podziemnego dla Kalkuty, z liniami rozciągającymi się tak daleko na północ, jak południowo-środkowa Kalkuta.

Inżynier zalecił zainstalowanie schodów ruchomych i wentylatorów na wszystkich stacjach. Sir Harley napisał: „Większa kwestia utrzymania komfortowej temperatury w pociągach i na stacjach metra ma ogromne znaczenie, zwłaszcza w świetle wysokiej temperatury powierzchni w niektórych porach roku w Kalkucie”.

Kiedy Sir Harley przedstawił swój plan w Kalkucie, kolej podziemna działała już w Londynie, Paryżu i Nowym Jorku.

10 stycznia 1863 roku Metropolitan Railway otworzył pierwszą na świecie podziemną kolej w Londynie, między Paddington (wówczas nazywanym Bishop’s Road) a Farringdon Street.

podpis pod zdjęciem,

Linia metra w Kalkucie, pierwsza tego typu w Indiach i piąta w Azji, została oddana do użytku w październiku 1984 r.

Pierwszy na świecie tunel pod rzeką – Thames Tunnel – został otwarty w styczniu 1943 roku i został zbudowany przez inżyniera Sir Marka Brunela i jego syna Isambarda, aby umożliwić transport towarów pod ruchliwą rzeką. Jednak zabrakło im pieniędzy, więc początkowo został otwarty jako atrakcja dla pieszych. Do 1921 roku pod Tamizą działało co najmniej 10 tuneli dla dróg, pieszych i obiektów użyteczności publicznej, ale głównie tunele.

Tak więc pod wieloma względami tunel pod Hooghly w Kalkucie nie stanowił większego problemu, kiedy Sir Harley zaprojektował go w 1921 roku.

Urodzony w dzielnicy Birbhum w Bengalu Zachodnim w 1861 roku, studiował inżynierię w Edynburgu, a następnie dołączył do londyńskiego metra. Pracował na linii Bakerloo, metrze Hampstead i linii Piccadilly. Kiedy cesarska władza ustawodawcza, która rządziła wówczas Indiami Brytyjskimi, zdecydowała, że ​​Kalkuta powinna mieć kolej, w 1921 roku dała tę pracę Sir Harleyowi.

Źródło obrazu, Biblioteka obrazów nauki i społeczeństwa

podpis pod zdjęciem,

Tunel Tamizy został otwarty w styczniu 1943 roku jako atrakcja dla pieszych

Sir Harley zaprojektował koleje metra dla miasta, nigdy nie stawiając stopy w Kalkucie. Wysłał asystenta „w celu uzyskania wszelkich niezbędnych informacji i przeprowadzenia takich badań, które umożliwiłyby mu złożenie raportu w sprawie budowy kolei rurowej w Kalkucie i sąsiedniej gminie Howrah”.

Pierwszy odcinek proponowanej sieci Sir Harley ma na celu połączenie Baghmari, wschodniej dzielnicy Kalkuty, z miejscem zwanym Benaras Road w Howrah.

Jednak przy oczekiwanym koszcie 3,5 miliona funtów Metro okazało się zbyt drogie, aby je sfinansować.

W grudniu 1947 r. Gazeta Miejska Kalkuty zamieściła na pierwszych stronach wiadomość o końcu marzeń miasta o Kolei Podziemnej.

„Biorąc pod uwagę koszty, pomyśleli, że najlepszą rzeczą byłoby mieć kolej napowietrzną” – powiedział po spotkaniu jeden z radnych miejskich. Były też wątpliwości, czy „jedwabista, mulista i leniwa” gleba Kalkuty przeszkodziłaby w budowie tunelu pod Hooghly.

Źródło obrazu, Gazeta Korporacji Kalkuty

podpis pod zdjęciem,

Gazeta Miejska Kalkuty opublikowała artykuł o planach Sir Harleya

Dlatego wielki plan pierwszej podwodnej kolei w Indiach został oficjalnie pogrzebany.

Chociaż jego plan dotyczący pociągów metra nigdy nie ujrzał światła dziennego, Sir Harley odcisnął piętno na Kalkucie. W 1928 roku miejskie przedsiębiorstwo energetyczne CESC poprosiło go o zbudowanie tunelu pod Hooghly, aby wysłać kable zasilające z Kalkuty do Howrah. Przyjął wyzwanie, pod warunkiem, że CESC skorzysta z zaufanego wykonawcy. CESC zatwierdził iw 1931 roku powstał pierwszy podwodny tunel w Kalkucie.

Tunel Sir Harleya pod Hooghly jest nadal w użyciu. Przechodzą przez nią tylko kable zasilające, a nie pociągi.

Monideepa Banerjie jest niezależną dziennikarką mieszkającą w Kalkucie

Przeczytaj więcej historii Indii z BBC: