Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

„Najlepsza kobieta w Chinach”: siła napędowa smaku chrupiącego pieprzu Lao Gan Ma |  Chiny

„Najlepsza kobieta w Chinach”: siła napędowa smaku chrupiącego pieprzu Lao Gan Ma | Chiny

TOto powiedzenie o prowincji Guizhou w południowo-zachodnich Chinach: „Nie trzy stopy płaskiej ziemi, nie trzy dni bez deszczu i nie ma rodziny z trzema srebrnymi monetami”. Ale z pomocą pikantnych przypraw Tao Huabe, znana również jako „najseksowniejsza kobieta w Chinach”, złamała tę zasadę.

Tao Huapi jest kobietą stojącą za Lao Gan Ma Spicy Chilli Crisp, ostrym i chrupiącym sosem z posiekanej papryki, który jest smażony do bardzo ciemnoczerwonego, aż do prawie czarnego. Nazwa oznacza „starą matkę chrzestną”, a ktokolwiek podnosi słoik, musi zmierzyć się z surowym wyglądem krótkowłosej kobiety. Otwórz go, a znajdziesz świetną mieszankę egzotycznych orzeszków ziemnych, kilka słonych i chrupiących ziaren soi, glutaminianu sodu i oleju tak pieprznego, że wygląda olśniewająco. Wygląda prawie niebezpiecznie.

Lao Gan Ma, słynna w Chinach, coraz częściej pojawia się w szafkach i lodówkach w pozostałych częściach świata. Często zdarza się, że Tao Huabi jest warte więcej niż trzy srebrne monety. Forbes China szacuje swoją fortunę na 1,05 miliarda dolarów.

Urodzona w 1947 roku ósma córka ubogiej rodziny w górskiej wiosce Guizhou, Tao nie chodziła do szkoły, nie uczyła się czytać ani pisać. Dzieciństwo spędziła głodna i przeżyła wielki chiński głód, jedząc korzenie roślin CV W czym na Weibo. Kiedy zmarł jej mąż, przeprowadziła się do Guiyang i zaczęła sprzedawać makaron z sosem, który sama zrobiła. W końcu w latach 90. otworzyła wspaniałą, budżetową restaurację. Kiedy nowa autostrada przywiozła kierowców ciężarówek do Guiyang, dała im darmowe paczki sosu i rozgłosili. W 1996 roku założyła fabrykę w domu w Guiyang, a rok później narodziła się firma Lao Gan Ma Special Flavour Foodstuffs Company.

Dziś, według jej strony internetowej, firma produkuje 1,3 miliona butelek dziennie. Heinz Ketchup produkuje 1,8 mln, a Huy Fong Sriracha – znany również jako „sos z koguta” – 55 tys.

READ  Chorwaci oddali swoje głosy w wyborach pomiędzy premierem Plenkoviciem a prezydentem Milanoviciem | Wiadomości wyborcze
Tao Huabi, założycielka Lao Gan Ma Special Flavor Foodstuffs i „Najlepsza Kobieta” Chin. Zdjęcie: Imaginechina Limited / Alamy

czerwone królestwo

Miranda Brown, profesor chińskich studiów na Uniwersytecie Michigan, która pisze książkę o historii chińskiej żywności, mówi, że popularność Lao Gan Ma w Chinach wynika częściowo z oryginalności Tao. Chińscy konsumenci mają tendencję do łaknienia potraw, które doskonale odzwierciedlają kuchnię regionalną i wykorzystują składniki wyhodowane z ziemi tych regionów. Podejrzewa, że ​​wygląd i starożytność Tao również zaspokajają nostalgię za socjalistycznymi Chinami i „prostszymi czasami”.

Brown powiedział, że „komiczny komunizm” Lao Gan Ma „nie jest tak naprawdę Nowymi Chinami, chociaż oczywiście historia to Nowe Chiny”. Nawet brak „trzech stóp płaskiej ziemi” Guizhou był na jego korzyść: na stromych terenach najlepiej rośnie „nowoświatowa żywność”, taka jak chili, mówi Brown.

W Chinach chili pasuje do wszystkiego. W przeciwieństwie do ketchupu ta lista może zawierać lody. Marka jest również wszechobecna, etui na telefony, ubrania i piórniki Lao Gan Ma zdradzają żart, według państwowej organizacji wiadomości finansowych Yicai China, że ​​gdy mężczyzna żeni się, jest dla dwóch kobiet: Jego narzeczona i Tao Huapi.

Produkt jest tak popularny, że w 2016 r. Bloomberg przyznał Lao Gan Ma pomoc w rozwoju historycznie zubożałego Guizhou o 10,5% — drugiej najszybszej prowincji Chin w tym roku i wyprzedzając średnią krajową wynoszącą 6,7%.

Pracownicy sortują ostrą paprykę w spółdzielni w prowincji Guizhou w południowo-zachodnich Chinach.
Pracownicy sortują ostrą paprykę w spółdzielni w prowincji Guizhou w południowo-zachodnich Chinach. Zdjęcie: AFP/Getty Images

Ale Lao Gan Ma jest również coraz bardziej popularny za granicą, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, gdzie w ostatnich latach pojawiło się kilka butikowych wersji, w tym Fly By Jing i Momofuku chilli crunch, które rezygnują z MSG na rzecz naturalnych smaków. Oba są warte kilka razy więcej niż Lao Gan Ma, który w Chinach sprzedaje się za około 2 dolary.

READ  Rusesabagina, bohater „Hotelu Rwanda”, zwolniony z więzienia

Artykuł badawczy na temat przypraw, autorstwa dwóch naukowców z Guangdong University of Foreign Studies w Guangzhou, przypisuje swój sukces za granicą Tao Huabi, twarzy, która uwolniła miliard kęsów. „Lao Gan Ma celowo umieszcza na swoim opakowaniu zwykłą i starą Chinkę, co bardzo wzbudza ciekawość zagranicznych konsumentów” – mówi.

W 2021 roku, kiedy ludzie szukali sposobu na uatrakcyjnienie swoich domowych posiłków podczas pandemii w Wielkiej Brytanii, sklep internetowy Sous Chef powiedział, że sprzedaż Lao Gan Ma była 1900% wzrost.

Jeśli chodzi o samą matkę chrzestną, Artykuł – Towar W Yicai Global przedstawia ją jako królową „czerwonego królestwa” pól chili i fabryki, w której, jak twierdzi, śpi w sypialni prowadzącej do jej biura.

Według artykułu „Czerwony kolor zawarty w papryczkach chili można znaleźć prawie wszędzie w związku”. Tao jeździ limitowaną edycją Rolls-Royce’a z czerwonymi lusterkami wstecznymi i szczęśliwym numerem tablicy rejestracyjnej: „Gui A8888”.