Przecław News

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej w Wiadomościach Przecławia.

Napięcia między Francją a Niemcami kładą się cieniem na szczycie przywódców UE

Napięcia między Francją a Niemcami kładą się cieniem na szczycie przywódców UE

Obecne napięcia między dwoma największymi postberlińskimi graczami w UE zdenerwowały niektórych jej partnerów, blokując – w ostatniej chwili – przełomową umowę zakazującą sprzedaży nowych samochodów napędzanych paliwami kopalnymi od 2035 roku.

Zakaz jest kluczem do ambitnego planu Brukseli, aby stać się gospodarką „neutralną dla klimatu” do 2050 r., z emisjami gazów cieplarnianych netto.

Niemcy wkroczyły w tym miesiącu w bezprecedensowy sposób po tym, jak zakaz samochodowy został już zatwierdzony w procesie legislacyjnym UE. Bruksela zażądała zapewnień, że ustawa pozwoli na sprzedaż nowych samochodów z silnikami spalinowymi na paliwo syntetyczne.

Podczas gdy blokada w ostatniej chwili sfrustrowała wiele stolic UE, Paryż z kolei zirytował już Berlin, nalegając, aby energia jądrowa zajęła główną rolę w europejskich planach produkcji większej ilości zielonych technologii w Europie.

Paryż i Berlin tradycyjnie współpracowały na rzecz realizacji programu UE.

Jednak nad szczytem wisi podział, gdy przywódcy zbierają się, aby omówić wsparcie UE dla Ukrainy i sposoby zwiększenia konkurencyjności gospodarczej w obliczu zagrożeń ze strony wsparcia ze strony USA i Chin.

Komisja Europejska, organ wykonawczy UE, prowadzi rozmowy z niemieckim Ministerstwem Transportu w celu rozwiązania sporu o samochody.

Kanclerz Niemiec Olaf Scholz powiedział dziennikarzom przed szczytem, ​​że rozmowy Niemiec z Komisją są „na dobrej drodze”.

„Teraz to tylko kwestia znalezienia odpowiedniego sposobu na spełnienie tej obietnicy” – powiedział Schultz.

– Sprawy wewnętrzne docierają do UE –

Chociaż nie osiągnięto jeszcze porozumienia, holenderski premier Mark Rutte powiedział, że ma nadzieję, że problem zostanie rozwiązany „w najbliższych dniach”.

Niektórzy przywódcy skrytykowali posunięcie Niemiec o jedenastej godzinie, by zahamować wniosek, który już usunął wszystkie przeszkody w tradycyjnym procesie legislacyjnym UE.

„Cała struktura decyzyjna zawali się, jeśli wszyscy to zrobimy” – powiedział łotewski premier Arturs Krisjanis Karius.

READ  Sekretarz obrony USA zaprasza Chiny do pierwszej wizyty w Azji Południowo-Wschodniej

Niemcy, które szczycą się jednym z największych na świecie przemysłów motoryzacyjnych, zablokowały umowę podpisaną w zeszłym roku w posunięciu postrzeganym jako produkt polityki wewnętrznej.

Schulz stoi na czele koalicji socjaldemokratów, jego rywala Zielonych i liberałów.

„To przede wszystkim niemiecka sprawa i wewnętrzna debata w niemieckiej polityce, która dotarła do Europy” – narzekał wysoki rangą dyplomata UE.

Paliwo syntetyczne, które Niemcy chcą zwolnić, jest wciąż w fazie rozwoju i jest produkowane przy użyciu niskoemisyjnej energii elektrycznej. Technologia jest niesprawdzona, ale niemieccy producenci mają nadzieję, że doprowadzi ona do szerszego wykorzystania silników spalinowych.

Chociaż Niemcy przewodziły rewolcie przeciwko zakazowi stosowania silników spalinowych, nie są same. Utworzyła mały sojusz z krajami, w tym Włochami, innym dużym producentem samochodów, oraz krajami Europy Wschodniej, takimi jak Polska i Węgry.

Francja nie powstrzymała się od krytyki Niemiec.

Na początku tego miesiąca francuski minister transportu Clement Bonne oskarżył swojego niemieckiego odpowiednika o kierowanie „rewolucją” przeciwko zakazowi wprowadzania nowych samochodów benzynowych lub wysokoprężnych.

– Oszustwo nuklearne –

W tej napiętej sytuacji prezydent Francji Emmanuel Macron spotka się w piątek z Schulzem prywatnie.

Kolejną kwestią sporną, którą będą musieli poruszyć, jest francuski nacisk na uznanie przez UE, że energia jądrowa ma do odegrania rolę w zielonej przyszłości Europy.

Unia Europejska jest podzielona na szczeliny nuklearne, a kraje takie jak Austria i Luksemburg są zdecydowanie przeciwne, a jej zwolennikami są Czechy i Polska.

„To nie jest bezpieczne, nie jest szybkie, nie jest tanie i nie jest przyjazne dla klimatu. Z europejskimi flagami byłoby oszustwem” – powiedział po przyjeździe premier Luksemburga Xavier Bettel.

16 marca Komisja Europejska uruchomiła nowe plany zwiększenia produkcji czystych technologii poprzez zapewnienie szybszego wydawania zezwoleń i lepszego dostępu projektów do finansowania.

READ  Gość hotelowy zaniemówił z powodu rozczarowujących szczegółów śniadania obsługi pokoju

Napędzana energią jądrową Francja chciała wpisać na listę energię atomową, ale nie udało jej się to osiągnąć.

Jednak energia jądrowa pojawiła się w ogłoszonych propozycjach – ale dotyczą one tylko reaktorów Generacji IV, które jeszcze nie istnieją, co oznacza, że ​​energia atomowa nie uzyska dużej przewagi z oferty.

Źródło francuskiego rządu powiedziało, że Macron „skoncentruje się na roli energii jądrowej w dekarbonizacji” podczas spotkania przywódców.

Inny wysoki rangą dyplomata UE był mniej optymistycznie nastawiony do tego, co przyniesie szczyt, biorąc pod uwagę odległość między stolicami.

„Nie spodziewamy się spektakularnego przełomu w żadnej konkretnej sprawie” – powiedział dyplomata.

bur-raz / dc / giv